Får man vara nakenmodell för någon under arton?
Jag undrar över det här med vad som är tillåtet och inte tillåtet vad gäller minderåriga. Jag är modell den här helgen på en modellfotokurs och där är det nio amatörfotografer med som skall lära sig modellfoto, både teori och få öva på riktig modell, som då är jag och en kompis till mig.
Bland deltagarna finns det tre killar som är yngre än arton år, och nu undrar jag om det finns något som säger att de inte får gå på en sådan här kurs, eftersom det även ingår nakenfoto i den här kursen. Sajter har ju ofta regler om att man måste vara minst arton för att gå med på dessa o sådär, och du får ju inte fota personer under arton nakna, eller ja, jag vet ju inte om det finns något förbud liksom, men proffsfotografer brukar vara noga med att man ska ha fyllt arton.
Så frågan är väl om jag gör något fel som är modell när det är så unga killar med eller om det är arrangören som gör felet eller kanske inte någon som gör något fel, det kanske är ok att man är med även om man inte fyllt arton. (det är två på sjutton och en på femton år).