• sunny77

ständiga syskonbråk

Hur gör ni med syskonbråk? Har 2 killar (8 och 5 år) . Det går inte en dag utan att de tjafsar, retas etc flera gånger per dag. Är så tröttsamt och tråkigt. Man känner inte för att hitta på ngt roligt med dom pga detta. Fler som har det så här? Är det vanligt? Vad gör ni isf?

• Svar på tråden ständiga syskonbråk
  • glassen

Ja, jag har en son på 7,5 år och en dotter på snart 5 och de bråkar ofta. Vissa dagar blir jag tokig på dem men jag tror att det är högst normalt och att syskonbråk är en del av utvecklingen. Konsten är att inte lägga sig i för mycket, utan låta barnen själva träna på att lösa sina konflikter. Men ibland måste man gå in och säga ifrån, sära på dem, trösta.
    Jag brukar ibland locka med roliga saker om de inte bråkar. Bättre med belöningar än bestraffningar när det är möjligt.

• volvo142
    sunny77 skrev 2014-05-30 18:57:47 följande:
    Hur gör ni med syskonbråk? Har 2 killar (8 och 5 år) . Det går inte en dag utan att de tjafsar, retas etc flera gånger per dag. Är så tröttsamt och tråkigt. Man känner inte för att hitta på ngt roligt med dom pga detta. Fler som har det så här? Är det vanligt? Vad gör ni isf?

Ja säger som den förre talaren förstår att de är skit jobbigt men helst ska man inte lägga sig i:)
  • sunny77

Försöker inte lägga mig i men de leker vilda lekar som jag vet spårar ur slutar med att den mindre får ont tex och då slår/sparkar han tillbaka rejält. Hur gör ni då??

• Hallonbåt02

Jag lägger mig i om det blir för tuffa tag barnen emellan och låter dem verkligen inte lösa konflikterna själva.
    Om det är tjafs så får dem lösa det själva och jag lägger mig inte i.
    Jag separerar dem och när dem har lugnat sig så  pratar vi genom det så att dem lär sig att kommunicera och uttrycka det som dem reagerar på.

• sunny77

Jag ger positiv feedback så fort jag hinner. Sedan när det gäller att sätta stopp och skälla så tycker jag inte att mina pojkar tar åt sig så mkt och de glömmer isf fort och gör samma saker igen. De blir tex aldrig ledsna när man säger åt dom.

Svar på tråden ständiga syskonbråk