• FruFrank

HJÄLP! Hur får jag 2 katter att bli sams?

Jag har en okastrerad hankatt på 11mån, han är både ute och innekatt.
    Jätte go och social, men pga av ändrade familjeförhållande så har jag och katten flyttat till min pappa som också har en hankatt okastrerad på 4år.
    Han har aldrig varit ute och aldrig träffat en annan katt förut förns jag kom hit med min, de första som hände va att båda flög på varran och bet å revs så jag fick gå emellan och jag fick åka på sjukhus för dom var väldigt vilda! Men går det att få dom sams? går det att vänja dom vid varrandra på något sätt eller är det helt uteslutet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur får jag 2 katter att bli sams?
  • siamesen

Klart det gar

Fast det tar nog lite tid men lat dem sköta det själva..de maste ju fa bestämma vem som ska bossa över den andra etc

• Bembu

Håler nog med siamesen, men kan ju lyssna med veten då han/hon kan ha lite olika tpis. E inte så insatt i detta problem själv då jag har 3 honor. Men det har gått bra att introducera en ny mise till de första 2. Lite kiv å tjafs i några dagar, sen har det funkat smidigt. Lyssna även med veten om hur lönge de ska få prova att vara tillsammans så du inte kämpar på i två år eller nåt dylikt. Det händer tyvärr i bland att katter inte funkar ihop men oftas så vänjer de sig vid varann..

Lycka till

Kram B

• Beloved

Du har två okasterade hankatter på samma revir, detta leder nästan alltid till osämja mellan katterna. Inte helt ovanligt med rätt otäcka slagsmål.

Din katt är van att få ha ett eget revir att hävda, han är kungen på sitt revir.
    Din pappas katt har sitt revir där han härskar och äger.
    Sen sätter du in din katt på din pappas katts revir och din pappas katt blir vansinig att det kommer en ny katt (löpande honor och kattungar är aldrig hot men vuxna, fertila är alltid ett hot) som inkräktar på hans revir och han kan inte få bort katten.
    Din katt ser ett nytt ställe dvs ett ny plats att hävda sitt revir på och i detta fall finns der redan någon som äger platsen och då vill ju din katt få bort den andra katten.

Ska katterna inte vara avelskatter så ska de kastreras. Detta kan på ett sätt få dem att lugna ner sig. Men de kommer att strida om vem som ska vara ledarkatten och det får man försöka låta dem sköta själva. Börjar de dock skada varandra så får man gå emellan.

• Jii

Jag tror inte du kan göra någon för att få dem sams, de sköter det själva.
    Vi har en kastrerad hankatt, vi tyckte synd om honom att han var ensam inne hela dagrna när jag o sambon är på jobbet så vi skaffade en till katt. Hankatten var då ca 2 år och vi skaffade en kattunge - hona. Det tog nog ett halvår innan de blev sams!! Vi höll på att ge upp hoppet! Men nu är de jättebra vänner!

Det kan ta tid!

Lycka till!

• Häxan Jia

Jag är inne på Beloveds tankar.. ska ingen av er avla på katterna så kastrera dom bägge två och låt dom sedan lösa saken själva..... Om ni bryter deras bråk varje gång så blir dom ju aldrig klara med det....

Kastrera gärna katterna samma dag, då är de båda två i lika utsatt läge under den dagen.. Om du kastrerar dom en åt gången så blir den ena automatiskt högre än den andre och även mer utsatt på grund av narkosens efterverkningar. Det är iaf vad jag skulle ha gjort.

Lycka till // Jia

• Rigmor Mortis

Kastrera dem. Att ha okastrerade katter bidrar bara till fler oönskade katter - och det problemet är redan stort så det räcker och blir över. Dessutom kan slagsmålen ge sjukdomar.

• seafree

Jag håller med om kastrering! Och sen ska du se att de snart håller varandra rena och inte kan leva utan varandra!

Svar på tråden HJÄLP! Hur får jag 2 katter att bli sams?