• dacca

Ny lön under föräldraledigheten

Hej!

Hade ett vikariat som tog slut i samband med att jag gick på föräldraledighet. Nu har jag, f o m 1/6,  fått en fast tjänst på företaget med samma befattning och arbetsuppgifter som under vikariatet, men med en ny lön.
    När jag ansökte om föräldraledighet så lämnade jag en kod till lönekontoret som jag fått från försäkringskassan, behöver jag en ny kod nu när jag ska be dem registrera min nya inkomst hos er?

Det SGI som jag har nu är beräknat på den månadslön + ob som jag hade under vikariatet, kommer mitt nya SGI beräknas med ob? 

Med vänlig hälsning, Hanna

• Svar på tråden Ny lön under föräldraledigheten
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har en ny inkomst anger du den i första hand själv på nästa ansökan om ersättning till Försäkringskassan, där du ändrar årsinkomsten till den som nu är aktuell. Om handläggaren behöver fler uppgifter från arbetsgivaren skickar han/hon en förfrågan direkt till arbetsgivaren. Det är bara i samband med att vi får in intyg om graviditet som vi skickar hem en förfrågan till dig och ber dig lämna till arbetsgivaren. 

Om du har ett pågående ärende och t.ex. tar ut föräldrapenning kan du fylla i en blankett om ändrad inkomst i pågående ärende. 

Be din arbetsgivare om hjälp när det gäller vilken ob som ska räknas med. Man brukar ta ett snitt av ob för de senaste 12 månaderna. Om du har ob i din tjänst nu ska den räknas med. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare

Svar på tråden Ny lön under föräldraledigheten