• Tualie

Någon som bor på västkusten och har några tips?

Åker till Seglarbyn några mil från Strömstad om ett par dagar på semester en vecka. Har aldrig varit där och undrar nu vad det finns att göra där med familjen? har någon några tips att ge? allt är välkommet.

• Svar på tråden Någon som bor på västkusten och har några tips?
  • giz

ta färjan ut till koster och titta på sälar och så*L*

men undvik systembolaget nu på sommaren*ASG* det är hur mye kö som helst.........

har ni barn så kan ni åka till tanums sommarland. där finns lite vattenruchbanna och sånt.

är man historie intresserad så kan man åka in i norge till halden och titta på fästningen (en lagom dags utflykt)

det finns inte så mye att göra inne i strömstad om man har kids, tyvärr.
    vi var där i 3 1/2 månad och tro mej det vart tradigt i längden.

för den nattlivs intresserade så är skagerak och the cod och furuholmen ställerna som gäller (fureholmen åker lokalbefolkningen oftast till för att slippa turisterna)

räkna med att det är dyrt att leva där nere nu när turist säsongen börjat (den räknas hålla på fram till slutet av augusti)

och framför allt missa inte dom färska räkorna och havs kräftorna *MUMS* men vill ni ha vin till dom så ta med hemmifrån, som jag sa så kan ni få köa från tidiga morgon till sena kvällen på bolaget.........

jo det var väll vad jag kom på just nu *S*

• Tualie

Tusen tack. Vart ligger tanums sommarland? Vi ska bo i Seglarbyn 4,5 mil från Strömstad.

• Lina 2

Tjärnö marinbiologiska laboratorium är väldigt trevligt, rekommenderas! Där finns mycket kul för barn också. Om ni orkar ta er söderut ett par mil så ska ni givetvis besöka Smögen (rea på bryggan nu man kan fynda rejält billiga kläder) och Lysekil (missa för allt i världen inte Havets Hus om ni åker till Lysekil).

• Pojkmamma

Jag tror att Tanums Sommarland har stängt. Kolla upp det för säkerhets skull.

Menar du att ni skall bo i Seglarbyn som ligger på Seläter strax norr om Strömstad. Om det är Seläter du menar finns det är ganska bra badstrand (Seläter Havsbad) med brygga, sandstrand, vattenrutchbanor och koisk med servering.

Vill ni åka båt kan ni åka till Fredriksstad som är en gammal fin stadsdel med kanoner och murar som barn brukar gilla.

För övrigt håller jag med giz.

• Tualie

Jo det ligger vid Seläter. Vill så gärna göra något speciellt för mina döttrar nu innan skolan börjar igen. Låter som toppentips ni har. Tack så jättemycket.

• giz

tanums sommarland ligger mellan tanum och strömstad.....

man åker E6 söder ut från strömstad.....ca 1 1/2 mil så är det skyltat.

www.strömstad.se så kan du kanse hitta ngt vi glömt att tipsa om =)

man kan ju ta färjan över till sandefjord från strömstad....... där finns en stor badpark.........

ring turist byrån och fråga om öppet tider på tanums sommarland.

• Pojkmamma

Jag är ganska säker på att Tanums Sommarland har stängt. Skylten vid vägen var övertyckt när vi åkte upp för 2 veckor sedan.

Jag glömde en sak till. Seläter Camping har även minigolfbana, något som i alla fall barnen brukar gilla.

Om ni skall till badet fortsätter ni bara på vägen efter Seglarbyn. Om ni vill kan ni gå, det är så nära.

Det går även badbåtar från Seläter till Syd Hälsö. De utgår strax söder om badplatsen. Det är skyltat från vägen.

Seläter ligger inte 4,5 mil från Strömstad, snarare 4,5 km.

Ha en jättebra vecka.

• Tualie

Oj jag skrev fel. Menade naturligtvis 4,5 km.
    Tack snälla ni för alla fina tips. hoppas på bra väder nu oxå

Svar på tråden Någon som bor på västkusten och har några tips?