• Anonym (Rebecca)

Tacobuffé på bröllopet?

Vi älskar båda mexikansk mat och vill servera tacobuffé till middagen på vårt bröllop i sommar. Vi är  rädda att folk kommer att bli besvikna på maten dock. Till buffén kommer det att vara köttfärs, nachos, grönsaker, guacamole, flera sorter hårt och mjukt bröd, ost, hackade nötter, frukt, olika såser, etc. 

Hur skulle ni reagera om ni kom till ett bröllop och blev bjuden på tacobuffé?

• Svar på tråden Tacobuffé på bröllopet?
  • Anonym (Lisa)

Min första reaktion hade varit lite förvånad och kanske något skeptiskt.
    Men med lite finess på det hela, lite extra lyx, röror, tillbehör osv så kan det nog bli bra!
    Tacos är ju gott!
    Men till ett bröllop hade jag nog letat upp lite annat som är texmex att ha till. Vad de nu må vara.

• MadHatter

Det låter trevligt tycker jag.

Men sen har jag förstått att för många yngre (jag är 40) har bröllop kommit att betyda en viss typ av fest som ska följa ett förutbestämt mönster och maten ska då vara lite "tjusig". Och det kan man ju inte direkt kalla tacobuffe.

Så det jag tänker är om ni har många gäster som ni tror har denna "nya" definition av vad bröllop är så skulle ni ju kunna skriva vad ni bjuder på direkt på inbjudan. Tex "efter vigseln bjuder vi dans, skojiga upptåg och tacobuffe på hembygdsgården". (Nu menar jag inte att festen behöver vara på ett visst sätt bara för att ni har tacobuffe)

Personligen föredrar jag tillställningar som inte är så formella och det gäller då även maten. Så jag skulle ju föredra tacobuffe framför trerätters.

Det viktigaste är ju att ni har en trevlig och mysig fest som speglar vilka ni är och där gästerna känner sig välkomna och väl omhändertagna.

• RöttÄrSött

Jag skulle satsa på att köra tacosmakerna som trerätters, göra mexikanska rätter istället.

Men såklart kan ni ha det om ni vill, det är ert bröllop

• DinaMii

Jag hade varit grymt nöjd med att äta tacos på ett bröllop. Bröllopet är ju inte till för maten..? Dom är ju där för er skull :)

Dock kan det ju vara lite slafsigt med tacos..?

• cirkusmusen

Jag tänker mest på att de kan bli rätt så kladdigt, kanske inte är så populärt när man har finkläder på.

• mammaåten

Jag tänker också på att det kan bli rätt kladdigt och bökigt när alla har fina kläder. finns det inget annat mexikanskt ni kan ha? Eller göra tacosen "finare" och mer behändig att äta för gästerna (och er själv)? :)

• Anonym (X)

Nej, för kladdigt och för uttjatat.

• Alexiandra

Nej jag skulle inte vilja äta tacos på ett bröllop, helt enkelt för det blir så kladdigt och jag vill varken ha salsasåsfläckar på en finklänning eller gå på bröllop i jeans. Välj något mindre kladdigt/mer lättätet. Är alltså inte varken texmex, plock eller buffé jag vänder mig emot - men det är för "svår" mat att äta finklädd

• Anonym (väntarmigfinmat)

Jag hade tänkt att det var ett budget bröllop och att de inte hade råd med nån bättre mat!
    Jag hade blivit besviken.  Taccos är enkel mat för mig och sånt man kan sitta framför tvn och äta lite slafsigt en kväll.
    Passar inte på ett bröllop alls. Jag tycker det hör till att bjuda på bättre mat på ett bröllop.  Hade inte vi haft råd att bjuda på den mat vi bjöd på när vi gifte oss hade vi avstått tills vi haft råd. 

• sextiotalist
    Anonym (väntarmigfinmat) skrev 2014-05-31 09:13:41 följande:

Jag hade tänkt att det var ett budget bröllop och att de inte hade råd med nån bättre mat!
    Jag hade blivit besviken.  Taccos är enkel mat för mig och sånt man kan sitta framför tvn och äta lite slafsigt en kväll.
    Passar inte på ett bröllop alls. Jag tycker det hör till att bjuda på bättre mat på ett bröllop.  Hade inte vi haft råd att bjuda på den mat vi bjöd på när vi gifte oss hade vi avstått tills vi haft råd. 

Åh, där kom det igen. Det är inte du som gifter dig, du får ha finare mat på ditt bröllop.
    Det är någon som skrev att de under 40 förväntar sig väldigt fina bröllop. Jag som är 50+ har varit på olika typer av bröllop, allt från enkla bröllop med hemmalagade pajer (dessutom i folieformar) när en studentkompis gifte sig, ända till flotta trerättersmiddag, med lånklänning och frack (och även frackbröllop där maten var helt hemlagad och vi var i en, förvisso stor, lägenhet på middag)

Svar på tråden Tacobuffé på bröllopet?