HåkanHjulhålt skrev 2014-05-31 22:51:11 följande:
Har man tur skickar det en påminnelse. Har man otur så skickar de direkt till inkasso. Då får man en inkassoavgift på 600 spänn också.
Tyvärr skickar allt fler och fler direkt till inkasso istället för påminnelse.
Jag råka skriva in fel summa en gång. Skrev typ 80 000 istället för typ 8 000 och min bank nekade betalningen. Men ringde bara och de sa att om jag betalade inom de närmsta dagarna var det lugnt.
De flesta hyresvärdar skickar inte direkt till inkasso. De flesta hyresvärdar har inte ens kollat betalningarna på tisdag.
Men gäller det annat än hyra kan vissa företag vara både snabba och snarstuckna med att skicka påminnelse/inkasso. Dock knappast så snabbt som två bankdagar efter förfallo, det må nog ses som väldigt ovanligt. Det kostar dem att göra så, och då de allra flesta inser ganska snabbt att de missat en räkning och så och betalar inom 5 dagar från förfallo, så är det oftast lönsammare att avvakta.
Jag har missat på räkningar med udda betalningsdag, typ som ligger på 14 dagar och har betaldatum 23:e. Inser den 26 - 27 när jag lägger in räkningar att "hoppsan, inte bra". Hitills har ingen skickat en påminnelse ens.
Enda gången jag fått påminnelse har det varit då jag lyckats betala till fel konto eller en räkning försvunnit. Dvs det har gått en månad och räkningen är inte betald. Då har det kommit påminnelse ett par gånger.