• Anonym (Orolig)

Vad händer om man inte kan betala hyran i tid?

Den här månaden har det strulat med pengar och så och till slut insåg jag att jag var tvungen att sälja fonder för att lyckas ha råd med hyran. Detta var i tisdags-onsdags. Inga pengar har dykt upp på kontot än och jag kommer antagligen inte kunna betala hyran i tid. Pengarna dyker säkert upp på kontot på måndag eller så...

Vad händer nu?Är jätteorolig. Det skulle inte bli såhär...

• Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala hyran i tid?
  • Alexiandra

Det händer ingenting alls om det är en engångshändelse. Andas ut du. Ring hyresvärden och tala om att hyran är sen om du vill - de brukar vara utmärkt förstående. Men som sagt, om du en gång råkat betala hyran någon/några dagar för sent händer inte ett endaste dugg. Andas :)

• Anonym (Orolig)

Okej, tack för ditt svar! Försöker att inte tänka på det så mycket. Jag är för generad för att ringa in, men om de själva skulle kontakta mig så svarar jag självklart. Det kanske går bra ändå!

• Alexiandra

Du ska absolut inte vara generad, de är vana och det kan hända den bäste. Och det är ett PLUS om du hör av dig själv. De allra flesta företag, oavsett vad det gäller, är tillmötesgående och trevliga och lösningsbenägna om man bara hör av sig. 

Sen behöver du som sagt inte höra av dig i det här läget om du inte vill, betalar du på måndag har de pengarna på tisdag och det är ingen fara alls.

• ursula

De hinner inte ens skicka ut en påminnelse

• HåkanHjulhålt

Har man tur skickar det en påminnelse. Har man otur så skickar de direkt till inkasso. Då får man en inkassoavgift på 600 spänn också.

Tyvärr skickar allt fler och fler direkt till inkasso istället för påminnelse.

Jag råka skriva in fel summa en gång. Skrev typ 80 000 istället för typ 8 000 och min bank nekade betalningen. Men ringde bara och de sa att om jag betalade inom de närmsta dagarna var det lugnt.

• Alexiandra
    HåkanHjulhålt skrev 2014-05-31 22:51:11 följande:
    Har man tur skickar det en påminnelse. Har man otur så skickar de direkt till inkasso. Då får man en inkassoavgift på 600 spänn också.

Tyvärr skickar allt fler och fler direkt till inkasso istället för påminnelse.

Jag råka skriva in fel summa en gång. Skrev typ 80 000 istället för typ 8 000 och min bank nekade betalningen. Men ringde bara och de sa att om jag betalade inom de närmsta dagarna var det lugnt.

De flesta hyresvärdar skickar inte direkt till inkasso. De flesta hyresvärdar har inte ens kollat betalningarna på tisdag. 

Men gäller det annat än hyra kan vissa företag vara både snabba och snarstuckna med att skicka påminnelse/inkasso. Dock knappast så snabbt som två bankdagar efter förfallo, det må nog ses som väldigt ovanligt. Det kostar dem att göra så, och då de allra flesta inser ganska snabbt att de missat en räkning och så och betalar inom 5 dagar från förfallo, så är det oftast lönsammare att avvakta.

Jag har missat på räkningar med udda betalningsdag, typ som ligger på 14 dagar och har betaldatum 23:e. Inser den 26 - 27 när jag lägger in räkningar att "hoppsan, inte bra". Hitills har ingen skickat en påminnelse ens.

Enda gången jag fått påminnelse har det varit då jag lyckats betala till fel konto eller en räkning försvunnit. Dvs det har gått en månad och räkningen är inte betald. Då har det kommit påminnelse ett par gånger. 

• HåkanHjulhålt
    Alexiandra skrev 2014-05-31 22:55:05 följande:

De flesta hyresvärdar skickar inte direkt till inkasso. De flesta hyresvärdar har inte ens kollat betalningarna på tisdag. 

Men gäller det annat än hyra kan vissa företag vara både snabba och snarstuckna med att skicka påminnelse/inkasso. Dock knappast så snabbt som två bankdagar efter förfallo, det må nog ses som väldigt ovanligt. Det kostar dem att göra så, och då de allra flesta inser ganska snabbt att de missat en räkning och så och betalar inom 5 dagar från förfallo, så är det oftast lönsammare att avvakta.

Jag har missat på räkningar med udda betalningsdag, typ som ligger på 14 dagar och har betaldatum 23:e. Inser den 26 - 27 när jag lägger in räkningar att "hoppsan, inte bra". Hitills har ingen skickat en påminnelse ens.

Enda gången jag fått påminnelse har det varit då jag lyckats betala till fel konto eller en räkning försvunnit. Dvs det har gått en månad och räkningen är inte betald. Då har det kommit påminnelse ett par gånger. 

Jag hyr av ett av Sveriges största fastighetsbolag:

Förändringen innebär i korthet att vi vid utebliven hyresinbetalning inte kommer att skicka ut någon påminnelse i början av månaden.

Vi kommer i stället att skicka ut ett inkassokrav ca en vecka in i månaden om hyran inte är betald. Om du inte har betalat hyran i tid och får ett inkassokrav tillkommer en inkassoavgift på 160 kr. Under en övergångsperiod kommer vi inte att ta ut någon avgift första gången en hyresgäst missar en hyresinbetalning.

• Alexiandra
    HåkanHjulhålt skrev 2014-05-31 23:05:37 följande:
    Jag hyr av ett av Sveriges största fastighetsbolag: Förändringen innebär i korthet att vi vid utebliven hyresinbetalning inte kommer att skicka ut någon påminnelse i början av månaden. Vi kommer i stället att skicka ut ett inkassokrav ca en vecka in i månaden om hyran inte är betald. Om du inte har betalat hyran i tid och får ett inkassokrav tillkommer en inkassoavgift på 160 kr. Under en övergångsperiod kommer vi inte att ta ut någon avgift första gången en hyresgäst missar en hyresinbetalning.

Precis, en vecka in i månaden. De flesta kollar inte ens förrän då som jag skrev.
  • Alexiandra

Med ovanligt skickar inkasso direkt menade jag alltså direkt efter förfallo. Inte direkt innan påminnelse. Skickar inkasso utan påminnelse är rätt vanligt. Skicka inkasso direkt vid förfallo ytterst ovanligt.

• Anonym (Orolig)

Jag fick pengarna inatt så jag kan betala idag!

• Anonym (Orolig)

Oj, vad nervös jag blev nyss! Jag har lagt till min hyresvärd i min kontaktlista i mobilen och alldeles nyss ringde det därifrån. Jag var helt säker på att de skulle fråga varför jag inte hade betalat hyran i tid! Men så var det min fastighetsskötare som undrade om jag fortfarande ville ha en extranyckel som jag bad om förra veckan, haha. Så var det med det. Skrattande

• Petrol

Bara man komunnicerar och är vettig går det i regel bra.

När jag gått på EK bistånd har det hänt att jag varit sen med 4-5stycken på rad, när man väl blivit sen med en så är liksom förskjutningen redan gjord och det är assvårt att komma ikapp om man inte har andra inkomster. Men om man säger som det är, och sen håller det så har det aldrig varit något problem att skjuta fram datumen nån vecka sålänge man hör av sig i tid.

Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala hyran i tid?