• Anonym (MF v9)

Hur länge hcg efter missfall

Hej! Hur länge har man normalt utslag på graviditetstest efter ett missfall?? Jag har ju hört att det kan ta upp till 9 veckor, men är det normalfallet eller brukar det vanligtvis gå fortare? Jag fick missfall i vecka 9 för drygt tre veckor sen och gjorde ett test idag för att se att plusset var borta, men det var det inte. Mycket svagare givetvis, men inte borta. Blir lite nervös för att jag skulle ha råkat bli gravid igen eftersom gyndoktorn sa att vi måste vänta en mens för att annars var det ökad risk för ett nytt missfall. Är ganska säker på att jag hade ägglossning för drygt en vecka sen, kände igen symtomen från en vanlig cykel. Vi har haft sex sen jag slutat blöda, men avbrutet, dock lite för sent avbrutet första gången... *skäms, känner mig som en olydig 15-åring...* Testet borde väl ändå inte ge utslag på en ny graviditet så tidigt? (Fast jag plussade iofs starkt innan bim förra gången...) Hoppas verkligen inte att det är nån fara, jag orkar inte med ett missfall till, men det är väl bara att vänta och se om det kommer nån mens till nästa helg eller så... Suck!

• Svar på tråden Hur länge hcg efter missfall
  • drottningbron

Ja, det kan ge utslag länge tyvärr. Och mensen blir knas efter missfall. Önskar dig all lycka och är säker på att barnet du längtar efter kommer snart.

• Anonym (MF v9)

Då håller jag tummarna för att det är rester som spökar, och att mensen kommer om cirkus en vecka så att vi kan försöka igen sen :) Tack tjejer!

• stjärnasomärdin

För mig tog det nio veckor efter avstannad graviditet men har förstått att att det inte hör till vanligheterna. Har du haft äl så kan du i alla fall vara säker på att du inte har så mycket hcg kvar eftersom äl inte kan ske om man har mer än 50 enheter i kroppen.

• Anonym (MF v9)

Ok, ja jag är ganska säker på äl. Känner det ganska tydligt i kroppen, dessutom tempar jag, men kurvan har varit lite svårtydd nu efter mf. Dock har den stegrats successivt, med ett par dippar (då jag tror att jag hade äl). Det konstiga är att jag också får utslag på äl-tester nu... Kanske har jag haft äl nu, igår/idag och inte för en vecka sen som jag trodde först. Eller så reagerar testerna på resterna av hcg som är kvar sen missfallet... Äh, ska försöka att inte fundera så mycket utan ta det lugnt och se vad som händer, och hoppas på mens så snart som möjligt, så man kan få lite koll igen :)

• stjärnasomärdin
    Anonym (MF v9) skrev 2014-06-01 14:47:52 följande:

Ok, ja jag är ganska säker på äl. Känner det ganska tydligt i kroppen, dessutom tempar jag, men kurvan har varit lite svårtydd nu efter mf. Dock har den stegrats successivt, med ett par dippar (då jag tror att jag hade äl). Det konstiga är att jag också får utslag på äl-tester nu... Kanske har jag haft äl nu, igår/idag och inte för en vecka sen som jag trodde först. Eller så reagerar testerna på resterna av hcg som är kvar sen missfallet... Äh, ska försöka att inte fundera så mycket utan ta det lugnt och se vad som händer, och hoppas på mens så snart som möjligt, så man kan få lite koll igen :)

Oftast brukar resterna komma ut med mensen så invänta den du så skall du se att hcg kommer vara ur kroppen sedan! Eftersom du haft äl så vet du ju att det förmodligen inte är så mycket rester kvar :) Om det fortfarande är positivt efter nio veckor kan du ju vända dig till sjukvården så de får ta sig en kik. I alla fall är det så där jag bor att de ber en att vänta tills nio veckor har gått eftersom det inte är helt ovanligt att det tar så pass lång tid! Lycka till!
  • Anonym (MF v9)
    stjärnasomärdin skrev 2014-06-01 15:01:27 följande:
    Oftast brukar resterna komma ut med mensen så invänta den du så skall du se att hcg kommer vara ur kroppen sedan! Eftersom du haft äl så vet du ju att det förmodligen inte är så mycket rester kvar :) Om det fortfarande är positivt efter nio veckor kan du ju vända dig till sjukvården så de får ta sig en kik. I alla fall är det så där jag bor att de ber en att vänta tills nio veckor har gått eftersom det inte är helt ovanligt att det tar så pass lång tid! Lycka till!

Ja det är säkert så, hoppas det iallafall! Längtar så efter mensen, det är en ny erfarenhet, hihi. Men man vill liksom vara på banan igen :)
  • Anonym (MF v9)

Håller på att bli tokig, det känns typ exakt som att jag är gravid igen, molvärk, ömma bröst, halsbränna, supertrött... Men det kan jag ju inte vara, även om jag skulle ha blivit det så är det ju dessutom alldeles för tidigt med symptom. Vet ju inte exakt när jag hade äl, men det är ju inte ens 4 veckor sen missfallet. Mest frustrerande eftersom det påminner mig så mycket om när jag var gravid och så vet jag att jag inte är det längre... Kan det vara så att man känner av PMS extra mycket efter att man har haft missfall?? Nån som känner igen sig??

• stjärnasomärdin
    Anonym (MF v9) skrev 2014-06-03 21:55:41 följande:

Håller på att bli tokig, det känns typ exakt som att jag är gravid igen, molvärk, ömma bröst, halsbränna, supertrött... Men det kan jag ju inte vara, även om jag skulle ha blivit det så är det ju dessutom alldeles för tidigt med symptom. Vet ju inte exakt när jag hade äl, men det är ju inte ens 4 veckor sen missfallet. Mest frustrerande eftersom det påminner mig så mycket om när jag var gravid och så vet jag att jag inte är det längre... Kan det vara så att man känner av PMS extra mycket efter att man har haft missfall?? Nån som känner igen sig??

Jag har själv aldrig upplevts PMS men vad jag hört är det inte ovanligt att detta förstärks efter missfall.

För mig tog det ganska många veckor innan alla mina graviditetssymtom var borta (inte riktigt lika länge som testet var posivit men ändå många veckor). Låter dock på dig som det är symtom som varit borta och som återkommit nu igen?

Det värsta man kan höra är ju att avvakta och se men det är väl tyvärr i stort sett det enda du kan göra! :/
  • Anonym (MF v9)
    stjärnasomärdin skrev 2014-06-03 22:09:52 följande:
    Jag har själv aldrig upplevts PMS men vad jag hört är det inte ovanligt att detta förstärks efter missfall. För mig tog det ganska många veckor innan alla mina graviditetssymtom var borta (inte riktigt lika länge som testet var posivit men ändå många veckor). Låter dock på dig som det är symtom som varit borta och som återkommit nu igen? Det värsta man kan höra är ju att avvakta och se men det är väl tyvärr i stort sett det enda du kan göra! :/

Ja precis, symtomen försvann bara några dagar efter missfallet. Tydligt. Därför känns det så knäppt att allt har kommit tillbaka igen, och att det känns exakt som innan missfallet... Men det som låter mest rimligt är helt klart förstärkt PMS. Jag hade PMS i princip varje menscykel innan graviditeten också, men inte såhär tydligt. Graviditetstesterna är ju som sagt inte helt blanka (har inte testat nåt mer...), och ältesterna fortsätter att ge utslag...jag tänker att det kanske beror på att det är lite gravhormoner kvar, men tillräckligt lite för att äl ska ha kommit igång etc... Och att de tillsammans med vanliga PMS gör att allt blir förstärkt. Men det känns så knäppt att gå runt med ömma och svullna bröst igen :( bara att vänta och se som du säger, nu vill jag att dagarna här fram till nästa vecka går snabbt!!
  • annasofiiia

jag fick missfall i juli, har blött till början på oktober. Har nu inte blödigt på 2 veckor, men mitt hcg vill inte sjunka.. Så den som har haft ett "långdraget missfall" på 9 veckor, borde vara homla lycklig. jag har hållit på i 4 månader.

• Anonym (MF v9)

Å vad jobbigt för det! Min mens höll på och knasade sig hela sommaren efter mitt mf i maj, men när den väl kom igång i fas igen så blev jag snabbt gravid på nytt och är nu i v 11! Håller tummarna för att allt ordnar till sig för dig också snart! Antar att du är i kontakt med gyn? Låter ju inte klokt att det blödde så länge. Men eftersom det slutat så sjunker säkert hcg också snart

• annasofiiia
    Anonym (MF v9) skrev 2014-10-28 13:45:42 följande:

Å vad jobbigt för det! Min mens höll på och knasade sig hela sommaren efter mitt mf i maj, men när den väl kom igång i fas igen så blev jag snabbt gravid på nytt och är nu i v 11! Håller tummarna för att allt ordnar till sig för dig också snart! Antar att du är i kontakt med gyn? Låter ju inte klokt att det blödde så länge. Men eftersom det slutat så sjunker säkert hcg också snart

Jaa det är inte klokt. och läkarna på gyn verkar ju helflum, det är som att dom aldrig varit med om detta innan. Då undrar man ju varför dom inte bara skrapade direkt dom fick veta att cytotec pillrena jag fick inte hjälpte det minsta....
  • Herkules

Jag tog Cytotec efter MA den 26 sept. Det är alltså dryga 5 veckor sedan. Tog ett gravtest för dryga veckan sedan och det visade svagt plus. Har sedan tagit ytterligare svagt två gånger. Pratade med barnmorskan igår och hon trodde inte att det var rester, utan bara tidigt (man vet ju ej när man haft ägglossning). Igår kväll hade jag kraftig mensvärk, som gick ut i ryggen. Idag på morgon blöder jag och det kom som en klump, så det får nog räknas som ett missfall till antar jag. Känns dock inte så tungt med tanke på att vi inte väntade den rekommenderade cykeln..... Nu blir nästa fråga se det som mens eller missfall och därmed försöka direkt eller två mensar??

• annasofiiia

Har nu varit och lämnat mitt 6:e hcg blodprov, och förra veckan låg mitt hcg på 74, och nu idag på 72... Dvs har inte hänt mycket på en vecka. 

på tre veckor har det gått från 94 till 72 alltså. 

ska och träffa läkaren på fredag och se vad som händer..... 

Jävligt less just nu.

• Herkules

Jag har varit på ultraljud bara för att se om nåt var kvar.... Har nog inte varit gravid igen, så fortfarande gravidhormoner efter 6 veckor!!!!

• annasofiiia

Hej alla. jag ville bra skriva av mig lite. Igår fick jag "äntligen"  göra min skrapning, efter mitt missfall som hållit sig kvar i dryga 4 månader. 

Men jag känner mig ändå lite orolig, för när jag var på sista besöket hos KK innan skrapningen ( förra fredagen ) så sa läkaren " jaaa där har vi två cystor". Sen sa han inget mer om det. 

Och jag funderar om det är farligt ? Dom verkar ju inte ha tagit bort dessa vad jag  vet. har inte fått någon info om detta alltså, och alla jag har frågat har sett ut som frågetecken. 

Jag antar att jag ska på en slutgiltig kontroll sedan om några veckor, och kika så att allt kommit ut osv. men dom är cystorna gör mig riktigt nervös, för ingen läkare tidigare har sett dessa, och inte jag heller, men nu syntes dom supertydligt. 

Är väl inte helt inne på att behöva sövas igen och ta bort dessa. Mådde ganska dåligt efter ingreppet igår, och hade riktigt ont. har lite ont idag, men inte så farligt. 

Dock jäkla smärtsamt att kissa och göra nummer två. någon som har erfarenhet av detta ? 

kramar

Svar på tråden Hur länge hcg efter missfall