• Anonym (aj!)

fortfarande ont o tanden trots tandläkarbesök!! :(

Igår fick jag göra ett akut besök och spola rent runt min visdomstand. Det kändes som en infektion för det bultade och bankade hela natten så jag inte fick en blund. Spolning gick bra och jag fick bakteriedödande medel.
    Jag sköljer med detta och borstar under tandköttet med detta medel, men tycker det bultar och bankar ändå. Klarar mig inte utan Alvedon 1000mg och tar gärna xylocain med. Ändå bultar det långt inne under tandköttet. Känns fortfarande infekterat trots att jag inte alls har lika ont som innan.

Hade samma problem förra året men fick då antibiotika och allt gick över snabbt.
    Är det vanligt att det tar några dagar? Tänkte ringa på måndag om det inte blivit bättre. Det tråkiga är att jag betalade närmare 800 för detta besöket - måste jag betala ytterligare så här mycket för en ny spolning? Känner mig för fattig för det :( :( Att dra ut den skulle kosta 3000 kronor sa dem och det har jag inga pengar till förrän nästa månad eller månaden därpå :(
    Någon som vet? :/ Hoppas bara det går över i helgen så jag slipper ringa på måndag!

• Svar på tråden fortfarande ont o tanden trots tandläkarbesök!! :(
  • Alexiandra

Det kan ta några dagar innan det blir bättre, men det bör vara betydligt bättre på måndag annars får du gå dit igen. 

• Anonym (aj!)
    Alexiandra skrev 2014-05-31 18:59:13 följande:
    Det kan ta några dagar innan det blir bättre, men det bör vara betydligt bättre på måndag annars får du gå dit igen. 

Tack för lugnande svar :)
  • Anonym (tandsköterska)

Det tar nog ett tag innan värken lägger sig men skulle du bli svullen och få mer ont kan det behövas penicillin. Skulle det bli återkommande besvär med värk och svullnad som du har nu hade jag nog övervägt att dra ut tanden. Det gäller att försöka hålla så rent man bara kan, men ibland kan det vara så svårt att det behövs ta bort tanden för att få bukt med återkommande besvär.

Borsta på så mycket du kan och använd corsodyl eller liknande bakteriedödande på. Hoppas du snart mår bättre!

• Anonym (aj!)
    Anonym (tandsköterska) skrev 2014-05-31 19:24:38 följande:
    Det tar nog ett tag innan värken lägger sig men skulle du bli svullen och få mer ont kan det behövas penicillin. Skulle det bli återkommande besvär med värk och svullnad som du har nu hade jag nog övervägt att dra ut tanden. Det gäller att försöka hålla så rent man bara kan, men ibland kan det vara så svårt att det behövs ta bort tanden för att få bukt med återkommande besvär.

Borsta på så mycket du kan och använd corsodyl eller liknande bakteriedödande på. Hoppas du snart mår bättre!

Tusen tack för dessa tips! Jag borstar tanden föera gånger om dagen med hexident nu så jag hoppas det lugnar sig. Alvedonen tog bort nästan all smärtan nu så jag hoppas det bara är smärta av att den växer.
  • Anonym (Tandläkare)

Om du är fullt frisk kan du utöver alvedon även ta Ipren eller motsvarande.

• Anonym (aj!)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2014-05-31 20:26:09 följande:
    Om du är fullt frisk kan du utöver alvedon även ta Ipren eller motsvarande.

Jag hade gärna gjort det men jag ammar, läste att mam man inte borde då.. :/ men tack ändå för tipset!
  • Anonym (Tandläkare)
    Anonym (aj!) skrev 2014-05-31 23:23:45 följande:
    Jag hade gärna gjort det men jag ammar, läste att mam man inte borde då.. :/ men tack ändå för tipset!

Det kan man faktiskt göra! Följande text är från Fass:

Grupp II.

Ibuprofen passerar över i modersmjölk, men med terapeutiska doser under korttidsbehandling synes risk för påverkan på barnet osannolik. Om däremot längre behandling ordineras ska tidig avvänjning övervägas.
  • Anonym (aj!)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2014-05-31 23:35:19 följande:
    Det kan man faktiskt göra! Följande text är från Fass:

Grupp II.

Ibuprofen passerar över i modersmjölk, men med terapeutiska doser under korttidsbehandling synes risk för påverkan på barnet osannolik. Om däremot längre behandling ordineras ska tidig avvänjning övervägas.

Tack :) men idag kännns det bättre :) över tandköttet ser jag en stor blåsa, hade i tonåren ett utrbott av herpes så det kanske är det som kommit tillbaka? Det går nu över med xylocain ovanpå (så under tandköttet känns bra). Kanske ett herpesutbrott som gjort så ont nu i efterhand.. men även det börjar avta nu tack och lov.
Svar på tråden fortfarande ont o tanden trots tandläkarbesök!! :(