• kma

    Ta hem katt som är 11 veckor och inte 12, gör det någon skillnad?

    Startade en tråd innan helgen om att jag skulle ta hem min katt tidigare och lämna den själv medan jag jobbade 7 timmar en dag men jag gjorde det aldrig för jag tyckte synd om katten och sen kom det en massa annat emellan. Nu kommer jag och min sambo istället hämta katten på onsdag och då blir katten 11 veckor. Jag måste hämta katten då för kattens uppfödare ska resa bort dagen efter. Därför kommer jag inte kunna hämta katten enligt lag efter 12 veckor. Inte kan det väl vara någon större skillnad på 11 eller 12 veckor? Någon som vet? Jag skulle ju helst ta katten efter 12 veckor men som sagt så ska ju familjen katten kommer ifrån resa bort.

  • Svar på tråden Ta hem katt som är 11 veckor och inte 12, gör det någon skillnad?
  • HåkanHjulhålt

    En katt ska vara med sin mamma i 12 veckor för att lära sig vara katt. Man ska inte tumma på reglerna! Då kommer vi till slut få katter som inte vet hur man är katt, och det kan bli farliga katter!

  • Oleanna

    Inte rek det ts..vi gjorde det fick vi veta i efterhand..katten var galen och vi fick tyvärr ge upp den.

  • Arbetsvegan

    Var gör de med katterna under tiden de reser?

    Då skjuter du upp det till efter uppfödarens resa. Om denne ändå insisterar på att ni ska bryta mot djurskyddslagarna bör du återta köpet och vända dig till en annan, seriös, uppfödare.

  • kma

    Men kan det inte gå bra också? Förr i tiden tig man ju katterna vid 8-9 veckor. Min familj gjorde det med min katt för ca 22 år sen och den katten mådde bra jämt, var snäll och levde i 17 år.

  • Arbetsvegan
    kma skrev 2014-06-01 00:45:35 följande:
    Men kan det inte gå bra också? Förr i tiden tig man ju katterna vid 8-9 veckor. Min familj gjorde det med min katt för ca 22 år sen och den katten mådde bra jämt, var snäll och levde i 17 år.
    Varför tror du att lagen finns?

    Förr slog man ungarna gula och blå med vedträn och det blev ju människor av dem också så varför ska vi inte fortsätta göra det idag?
  • HåkanHjulhålt
    kma skrev 2014-06-01 00:45:35 följande:
    Men kan det inte gå bra också? Förr i tiden tig man ju katterna vid 8-9 veckor. Min familj gjorde det med min katt för ca 22 år sen och den katten mådde bra jämt, var snäll och levde i 17 år.
    Vill du det bästa för katten väntar du till minst vecka 12. Den behöver sin mor. Den behöver lära sig kattgöra. Man kan ta den dag 1 om man vill, det kommer överleva, men den kommer inte veta att den är katt, den kommer sakna instinkter och beteenden som katter ska ha.
  • kma

    Jag förstår. Men kommer mamman verkligen lära katten allt på en vecka? Jag menar, vet inte katten redan nu hur den ska bete sig eller sker allt sent upp mot 15 veckor?

  • Akua

    Den ska ju vara MINST 12 veckor, alltså helt ok att ta den en vecka senare!!! En hund kan man ta vid 8 veckor. Men det passade inte riktigt bra för oss så vi väntade helt enkelt i 3 veckor till för att pusslande tag att vara hemma var helt klart! Jag var dock och hälsade på hunden mycket tills vi tog hem den. Alltså, bättre att ta hem ett djur senare än att ta den för tidigt från sin mamma!!!!!

  • Marie-anne

    hm, med risk att ev bli strypt=/ jag hade hämtat en katt som dom skulle ge bort om man hämta den och jag tänkte skaffa den som sällskap till min gamla katt då jag varit tvungen att avliva hans tjejkompis pga tumör.jag kollade runt lite efter jag tagit hem katten då han skrek i 48timmar, jag fatta ju inte att dom inte matat han så han var ju uthungrad, men så såg jag en som jag pratat med förut och tänkte att katten kanske ville ha en jämngammal kompis så jag tog och ringde, hon kom och så skulle jag betala efter en vecka. jag tyckte det gick bra, katten jag hämta mådde mycket bättre och den jag fick tyckte jag allt var väldigt liten, men den åt gick på lådan och lekte så jag brydde mej inte mycket. men så en dag var det dags och betala och då fråga jag hur gammal katten var, först ville hon ej säga, men det kom fram han bara var 6veckor, men jag bestämde mej att jag ville ha han ändå då jag hade fått reda på att matten hm inte är en bra matte och har typ 14katter som säkert är inavel då hon ej visste vem mamman var och sa, jag har så många katter så fan vet  sedan blev jag anklagad för att hon hade blivit anmäld till djurinspektionen, pga att hon sålt för unga katter, bla min. men det var ej jag sa jag och då berätta hon att hon inte visste 12veckor var en lag. vad vill jag nu med detta? jag tog en katt som bara var 5veckor men jag visste ju inte och nu mår dom bra alla tre! och dom har fyllt 2år nu!

  • viseversa

    Helst ska den vara med mamman i 12veckor. Vad är det för uppfödare? Hon låter inte speciellt seriös. Man väljer väl inte att resa bort en vecka innan katterna är stora nog att flytta. Dock tror jag katten kommer klara sig bra även fast det inte är optimalt. Vår katt kom till oss när han var 6-7 veckor(ja det fanns en bra anledning till det) och han levde med oss i 17år och dog sen av ålder.

Svar på tråden Ta hem katt som är 11 veckor och inte 12, gör det någon skillnad?