• Anonym (l)

    få placering i familjehem när man är myndig?

    känner ytligt till ett tonåring som har det bökigt hemma. tonåringen ville bli familjehemsplacerad hos sin pojkväns familj... när det börjar var tonåringen denne 17 och fyllde snart 18 år. 

    kan man verkligen blir familjehemsplacerad när man är 18 år? anses man inte vara vuxen då och få "klara sig själv"?!

    som jag tolkat är familjehem för  omyndiga som behöver annat boende?

  • Svar på tråden få placering i familjehem när man är myndig?
  • Anonym (l)
    Cenedra skrev 2014-06-01 11:38:28 följande:
    Man kan nog vara familjehemsplacerad tills man går ur gymnasiet, även om man är över 18 :)
    men att bli det när man fyllt 18?
    kan först det om man blivit det innan man fyllt 18 men efter?
  • Anonym (M)

    man kan få bo hos jourhem tills man är 21år
    och ja det är lite annorlunda om man fortfarande går i gymnasiet eller har särskilda behov

    jourhem är som ett akut boende både för yngre och äldre
    lite annorlunda från en familjehemsplacering, även om jag aldrig märkte skillnad
    jag flyttade till jourhem när jag var 19år och bodde där 10 månader när min pappa kastade ut mig
    jourhemmet var även familjehem/fosterhem och kunde ha 5 barn samtidigt
    några var bara där ett par veckor, andra flera månader och en tjej hade bott där 5år när jag kom

    om soc utreder familjen och dom godkänns för att ta hand om ett barn/tonåring/ung vuxen så spelar det inte så stor roll vad dom kallar det
    föräldrar har ju försörjningsskyldighet tills barnet är 21år om den går på gymnasiet/särskilda behov

    sen kan det ju vara så att hen var familjehemsplacerad fram tills den fyllde 18år och sen bodde där för att den valde det/fick det

  • Anonym (l)
    Anonym (M) skrev 2014-06-01 11:49:35 följande:
    man kan få bo hos jourhem tills man är 21år
    och ja det är lite annorlunda om man fortfarande går i gymnasiet eller har särskilda behov

    jourhem är som ett akut boende både för yngre och äldre
    lite annorlunda från en familjehemsplacering, även om jag aldrig märkte skillnad
    jag flyttade till jourhem när jag var 19år och bodde där 10 månader när min pappa kastade ut mig
    jourhemmet var även familjehem/fosterhem och kunde ha 5 barn samtidigt
    några var bara där ett par veckor, andra flera månader och en tjej hade bott där 5år när jag kom

    om soc utreder familjen och dom godkänns för att ta hand om ett barn/tonåring/ung vuxen så spelar det inte så stor roll vad dom kallar det
    föräldrar har ju försörjningsskyldighet tills barnet är 21år om den går på gymnasiet/särskilda behov

    sen kan det ju vara så att hen var familjehemsplacerad fram tills den fyllde 18år och sen bodde där för att den valde det/fick det
    tack för info!

    sen tänker jag på "lämpligheten" att vara familjehemsplacerad hos sin pojkväns familj. de har som varit ihop snart ett år och ja man vet ju aldrig hur länge tonårsrelationer varar.... ska hon som dela rum / hem med sin fd pojkvän om de tar slut å hon är familjehemsplacerad där...!?
Svar på tråden få placering i familjehem när man är myndig?