• Conan

Bajsfråga

Hej! Min 11-månaders har avföring som är ganska fast och lite glansig. Det har han haft till och från sedan vi började med vanlig mat. Han ökar som han ska i vikt och är pigg och glad. Jag är ändå orolig för att det är onormalt.

Någon som har erfarenhet? Jag har ingenting att jämföra med själv.

• Svar på tråden Bajsfråga
  • Ambulansliv

Varför skulle den inte se ut så?

• Conan
    Ambulansliv skrev 2014-06-01 12:30:54 följande:
    Varför skulle den inte se ut så?

Jag vet inte. Ska den se ut så? Jag önskar att det fanns en bok med bilder på normalt/onormalt. Bajs, utslag etc...
  • Ambulansliv
    Conan skrev 2014-06-01 12:33:17 följande:
    Jag vet inte. Ska den se ut så? Jag önskar att det fanns en bok med bilder på normalt/onormalt. Bajs, utslag etc...

Hur ser ditt bajs ut beroende på vad du ätit?
  • Dr Love

Allt det du beskriver låter helt normalt. Flera olika faktorer påverkar hur avföringen ser ut och det är vanligt med variationer beroende på kost.
    Tumregeln är att om han pigg och glad som vanligt och växer som han ska så behöver du inte oroa dig.

Om du ändå oroar dig kan du läsa mer om ämnet på 1177. Information brukar kunna lugna. Glad Du kan förstås även ringa 1177.

1177 - Förstoppning
    1177 - Diarré

• Conan

Tack! Jag råkade tyvärr googla fram cystisk fibros. Ungen smakar dessutom salt så nojan är ett faktum.

• Dr Love
    Conan skrev 2014-06-01 12:56:06 följande:
    Tack! Jag råkade tyvärr googla fram cystisk fibros. Ungen smakar dessutom salt så nojan är ett faktum.
    Haha, jag glömde säga att information kan skrämma upp en också! Skrattande

Svett smakar alltid salt. Titta på hela symtombilden så ska du se att du inte behöver oroa dig. Cystisk fibros är en ovanlig ärftlig sjukdom, jag tror som sagt att det är lugna gatan även om man alltid ska ta det säkra före det osäkra.
  • Conan
    Dr Love skrev 2014-06-01 13:15:08 följande:
    Haha, jag glömde säga att information kan skrämma upp en också! 

Svett smakar alltid salt. Titta på hela symtombilden så ska du se att du inte behöver oroa dig. Cystisk fibros är en ovanlig ärftlig sjukdom, jag tror som sagt att det är lugna gatan även om man alltid ska ta det säkra före det osäkra.

Tyvärr ingår fet avföring i symptomen. Jag blir så orolig! Är det normalt att barnen smakar salt när man pussar dem?
  • Dr Love
    Conan skrev 2014-06-01 13:21:16 följande:
    Tyvärr ingår fet avföring i symptomen. Jag blir så orolig! Är det normalt att barnen smakar salt när man pussar dem?
    Det största varningstecknet som man märker på barn är en utebliven viktökning. Frekventa luftvägsinfektioner och hosta är ett annat stort symtom. Har du märkt av något sådant?
    De "symtom" du beskriver är inte sjukdomstecken i sig. En sjukdom fastställs via en kombination av flera symtom som tillsammans ger en sjukdomsbild.
    Ditt barn kan smaka salt p.g.a. vanlig svett, maten han ätit, snor som runnit eller allt möjligt.

1177 - Cystisk Fibros
  • Conan
    Dr Love skrev 2014-06-01 13:41:16 följande:
    Det största varningstecknet som man märker på barn är en utebliven viktökning. Frekventa luftvägsinfektioner och hosta är ett annat stort symtom. Har du märkt av något sådant?

De "symtom" du beskriver är inte sjukdomstecken i sig. En sjukdom fastställs via en kombination av flera symtom som tillsammans ger en sjukdomsbild.

Ditt barn kan smaka salt p.g.a. vanlig svett, maten han ätit, snor som runnit eller allt möjligt. 1177 - Cystisk Fibros

Näe klart han hostar ibland, men inte mer än vad man kan göra själv.

Snor, tårar och att vi burit och handskats med honom är säkert anledningen till sältan. Han har dessutom inte badat sedan i torsdags. ..

Jag är en väldigt nojig förälder. Går i kbt för det. .. funkar sådär hittills.
  • Dr Love
    Conan skrev 2014-06-01 14:57:08 följande:
    Näe klart han hostar ibland, men inte mer än vad man kan göra själv.

Snor, tårar och att vi burit och handskats med honom är säkert anledningen till sältan. Han har dessutom inte badat sedan i torsdags. ..

Jag är en väldigt nojig förälder. Går i kbt för det. .. funkar sådär hittills.
    Du är bara nojig för att du älskar ditt barn. Inget konstigt med det. Min är 2 år och nu oroar man sig för nya saker istället. Vi blir alla lite nojiga ibland, fast vissa mer än andra. Men problem och motgångar får vi alla uppleva periodvis i livet så det är dumt att spendera den övriga tiden på att oroa sig. Glad
    Lycka till!
Svar på tråden Bajsfråga