• nattsyster

Reklamera kläder, vad gäller?

I september 2013 köpte jag en märkesklänning för 2000 kr. Den har av olika anledningar inte blivit använd förrän nu i veckan. Efteråt tvättade jag den enligt anvisningarna i 30 grader och upptäcker att den både krympt och fått ett hål i sömmen! Tycker att jag kan förvänta mig mer med tanke på priset... Så vad har jag rätt till avseende reklamation? Ny klänning? Jag har kvittot kvar. Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Reklamera kläder, vad gäller?
  • gullan83

gå bara till butiken om du har kvittot kvar och tala om vad som hänt. antingen får du pengarna tillbaka eller så får du en ny klänning olika i olika affärer 

• nattsyster

Tack för svar! Men hur är det om de erbjuder mig att bara laga den?

• HåkanHjulhålt

Det är 2 års reklamationsrätt. Företaget ska först och främst fixa problemet, genom att laga eller byta ut. Om de inte kan fixa eller byta ut får du pengarna tillbaka.

• gullan83

har den krympt så tror ja du får reklamera o få pengarna tillbaka. 
    ja brukar få pengarna tillbaka när ja reklemat kläder med hål i vill inte riskera de igen

• viseversa

Visst kan dom laga men dom kan knappast göra något åt att den krymt. Bra att du har kvittot kvar. Gå tillbaka och säg det du skrev här.

• Obeli

Alla kläder krymper i första tvätten eftersom tygerna inte är förtvättade innan.

• nattsyster

Alla kläder krymper inte alls i tvätten första gången! Klänningen i fråga har krympt några centimeter på längden, inte ok!

• nattsyster

Har jag rätt att få pengarna tillbaka? Eller måste jag godta att de lagar den? Jag tror inte att lagningen av hålet kommer bli bra...

• ursula

Alla bomullskläder krymper,Hur ska du bevisa att den krympt . Butiken har alltid rätt att försöka åtgärda fel.
    Butiken har även rätt att göra ett nyttoavdrag

• nattsyster

Genom att jämföra med en annan klänning i butiken? Materialet är heller inte bomull.

• ursula
    nattsyster skrev 2014-06-01 19:26:33 följande:
    Genom att jämföra med en annan klänning i butiken? Materialet är heller inte bomull.
    Vad är det för material
    Saxat ur tvättråd  för lite finare kläder

Använd Tvättpåse - I handeln finns en nätpåse att köpa som skyddar känsliga plagg mot trumman samt skyddar maskinen från lösa delar som kan fastna i den. Använd alltid tvättpåse till bygelbh! Kläder med dekorationer som paljetter, kedjor, nitar eller dylikt tvättas med fördel i tvättpåse.
Svar på tråden Reklamera kläder, vad gäller?