• Anonym (Anna)

Studera och arbeta deltid

Hej!

Jag är gravid och arbetar, beräknad födsel i Januari 2015. Min kille (blivande make) kommer då att ha 1 år kvar på sina studier på läkarprogrammet. Eftersom han sålde en lägenhet med vinst och därför inte har kunnat ta CSN under hela studiernas gång har han inte kunnat skydda sitt SGI under studietiden. 

Däremot har han ett återkommande sommarjobb (4 somrar på samma ställe) och kommer att kunna börja arbeta som timanställd underläkare i på till våren och nästa sommar med rätt bra lön/jourtillägg.

Jag räknar med att ta ut föräldraledighet de första 6 månaderna men sedan vill både han och jag att han ska få lite tid hemma med bebisen. Nu undrar jag bara hur ni gör för att beräkna SGI för en person som studerar och arbetar deltid?

- Räknas antalet timmar eller den sammanlagda lönen? 
    - Spelar anställningsformen roll (skulle tex. en tillsvidareanställning istället för en timanställning ge olika bedömning, trots samma månadslön?) 
    - Har han möjlighet att ta ut pappaledighet under sommaren/augusti pga sina återkommande sommarjobb? 
    - Hur länge bör han ha arbetat timmar för att den typen av anställning skall ses som fast?
    - Läkarstudierna är olika tunga under olika perioder. Om han inte kan ta några jourpass under en viss period (tentaperioden, tex), hur påverkar det er bedömning?

Vårt alternativ är att han tar studieuppehåll för att arbeta som underläkare på heltid under våren och därefter tar ut sin pappaledighet. Detta skulle dock innebära att han tar ett heltidsjobb som han inte har för avsikt att fortsätta med efter pappaledigheten (eftersom han då måste återgå till studierna). Hur skulle denna situation påverka hans SGI/föräldrapenning.

Tusen tack!

• Svar på tråden Studera och arbeta deltid
  • Anonym (Anna)

Kan tillägga att sommararbetet har skett under tiden efter han var tvungen att avstå studiemedel (han sålde lägenheten delvis för att kunna finansiera studierna)

• Försäkringskassan

Hej,

- När vi gör ett beslut gällande SGI, så fastställs både den beräknade årsinkomsten samt årsarbetstiden. 

- Anställningsformen är mindre viktig när bedömningen görs. Bedömningen görs enligt om arbetet är stadigvarande eller årligen återkommande.

- Rätten till föräldrapenning finns om han avstår från arbete för att vara tillsammans med barnet, hur man har arbetat tidigare är inte relevant när man bedömer rätten till föräldraledighet. 

- Det är endast inkomsten som beräknas att pågå i minst 6 månader eller som är årligen återkommande som kan ligga till grund för SGI.

- Om inkomsten är oregelbunden så görs generellt en genomsnittlig beräkning på vad han har eller beräknas att tjäna. 

Du är välkommen att läsa mer om SGI under följande länk:

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst

Om man beslutar kring att din sambo uppfyller kraven för att få en fastställd SGI, så krävs det också att han uppfyller 240-dagars villkoret för att de första 180 dagarna med föräldrapenning ska utbetalas enligt hans SGI.

240-dagarsvillkoret innebär att man ska ha varit försäkrad för en inkomst som överstiger 180 kronor per dag, 240 dagar i följd innan barnets beräknade eller faktiska födelse. Om 240-dagarsvillkoret inte uppfylls så görs utbetalningen enligt grundnivån som är 225 kronor per dag.

Om du väljer att ta ut de första 180 dagarna på barnet, så kan han därefter få föräldrapenningen baserad på sin SGI om villkoret inte är uppfyllt.

Du kan läsa mer om 240-dagars villkoret under följande länk:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning

På familjeliv kan vi endast svara på generella frågor gällande föräldraförsäkringen. Vi kan inte ge besked enligt er situation. För konkreta svar för vad som gäller för just er ber jag er vänligen att kontakta vårt kundcenter per telefon.

Telefonnummer: 0771- 524 524

Svar på tråden Studera och arbeta deltid