• Anonym (obetänksam)

Har blandat sobril, alkohol och lergigan av misstag. Någon läkare här?

Jag tog 5 mg sobril  i fredags + igår eftermiddag (innan det var det flera veckor sedan sist), och senare på kvällen igår var jag på fest. Normalt sett dricker jag aldrig alkohol, men igår fick jag ett infall och tog ett halvt glas vin utan att ha en tanke på att jag tagit sobril tidigare under dagen. Sedan hade jag verkligen SKITKUL under natten men var väldigt förbryllad över att det lilla vinet slog hårdare än vad jag tycker att det borde ha gjort... 

Sov bara tre timmar, och när jag vaknade var jag väldigt illamående (men kräktes inte). Har sedan dess bara druckit te och vatten och kan inte äta... nu för en timma sedan pratade jag med mamma om att det är lustigt att jag fortfarande mår dåligt och är "bakis" (det är verkligen bakiskänsla, inte magsjuka eller nåt sånt). Kom på att det kanske är histaminet i vinet jag reagerar mot, och tänkte att jag kan ta en lergigan och se om det hjälper (antihistamin). Precis när jag svalt lergiganen så föll poletten ner och jag bara "Jävlar! jag tog ju sobril igår!!"

Nu har jag ångest över detta... Jag inser att det är små mängder alkohol och sobril vi pratar om, och det är ju ett antal timmar mellan varje grej, och sömnbristen är säkert en bidragande anledning till att jag mår dåligt... men jag skulle ändå vilja höra från någon (som verkligen kan det här) att det är lugnt. Jag är rädd att jag ska ha gjort något jättedumt mot min kropp. Och eftersom jag har kräkfobi så blir jag orolig (men nu efter lergiganen är illamåendet minskat). Vet inte om jag ska försöka få i mig mat eller bara fortsätta dricka massa och sen sova tidigt ikväll och hoppas på att jag mår bra imorn... 

Jag antar att det inte är något jag behöver söka för i alla fall? Vad ska de göra liksom... 

• Svar på tråden Har blandat sobril, alkohol och lergigan av misstag. Någon läkare här?
  • Anonym (..)

Vad sa sjukvårdsupplysingen när du ringde till dem?

• Petrol

Har inget skett hitills är det lungt, och det är förmodligen sömnbristen och faktumet att sobril och alkohol, till viss del legrigan också hoppar bock på varandra som gjort dig mer bakis än du borde vara i förhållande till mängden alkohol, har du inte tagit dem på länge kan man även vara lite smågroggy dagen efter bara av legrigan och sobril ibland för den delen.

Men som sagt, det ska inte vara någon fara utan du är kort och gott bakis. Mat vatten och sömn så är du med största sannolikhet på banan i morgon:)

Är dock ingen läkare men har erfarenhet av rubbet.

• Petrol

Vissa kan för den delen bli väldigt knepiga av väldigt lite legrigan i sig självt har jag märkt, men om du tagit dem förut så vet du ju hur du brukar reagera:)

• Anonym (diagnosfri)

Ring Läkemedelsupplysningen tel 0771 - 46 70 10 (vardagar kl 08 - 20) vid frågor om biverkningar, hur olika läkemedel påverkar varandra eller i kombination med alkohol, läkemedel och bilkörning, graviditet/amning, hållbarhet, identifiering av tabletter

• Anonym (obetänksam)

Tack för svar... 

Sjukvårdsupplysningen har aldrig gett mig vettiga svar oavsett vad jag ringt om så jag har lagt ned det.. 

Petrol, lergiganen tog jag först nu för en timma sedan, för att jag fick för mig att det kanske var någon allergireaktion mot vinet. (det är ju en allergimedicin egentligen). Så det är inte lergiganen jag är bakis av. Men du har antagligen rätt i att jag bara är bakis helt enkelt... jag är ju inte van och har inte tolerans för varken vin eller sobril, och så sömnbrist på det... Men jag hoppas på svar från en läkare//dylikt så att jag kan känna mig lugnare. 

• Anonym (diagnosfri)

Nu på helgen ringer du Giftinformation:

Ring 08-331231 i mindre brådskande fall
    - dygnet runt. Allmänna och förebyggande frågor om akuta förgiftningar besvaras vardagar kl 9-17.

• Anonym (obetänksam)
    Anonym (diagnosfri) skrev 2014-06-01 16:20:33 följande:
    Ring Läkemedelsupplysningen tel 0771 - 46 70 10 (vardagar kl 08 - 20) vid frågor om biverkningar, hur olika läkemedel påverkar varandra eller i kombination med alkohol, läkemedel och bilkörning, graviditet/amning, hållbarhet, identifiering av tabletter
    Men det hjälper mig ju inte just nu på en söndag, och det är nu jag har ångest över detta... 
  • Anonym (obetänksam)
    Anonym (diagnosfri) skrev 2014-06-01 16:21:34 följande:
    Nu på helgen ringer du Giftinformation:

Ring 08-331231 i mindre brådskande fall
    - dygnet runt. Allmänna och förebyggande frågor om akuta förgiftningar besvaras vardagar kl 9-17.
    Ah! Tack! Ska ringa. 
  • Anonym (obetänksam)

Jag ringde och pratade med en kvinna som mest tyckte det var komiskt tror jag haha.. Hon sa att jag inte ska oroa mig i alla fall. :)

• Petrol
    Anonym (obetänksam) skrev 2014-06-01 16:21:01 följande:

Tack för svar... 

Sjukvårdsupplysningen har aldrig gett mig vettiga svar oavsett vad jag ringt om så jag har lagt ned det.. 

Petrol, lergiganen tog jag först nu för en timma sedan, för att jag fick för mig att det kanske var någon allergireaktion mot vinet. (det är ju en allergimedicin egentligen). Så det är inte lergiganen jag är bakis av. Men du har antagligen rätt i att jag bara är bakis helt enkelt... jag är ju inte van och har inte tolerans för varken vin eller sobril, och så sömnbrist på det... Men jag hoppas på svar från en läkare//dylikt så att jag kan känna mig lugnare. 

Som du själv säger är det trots allt en antihistamin;) Men är du orolig ska du givetvis ringa sjukvården för att dubbelkolla. Tänk på att den som utger sig för att vara läkare här inte nödvändigtvis är det eller vill ditt bästa. Så att någon kommer in här hjälper dig ju egentligen inte ur den synvinkeln.

Men som sagt, det ska inte vara någon fara, men är du fortfarande orolig så ska du ringa och få det bekräftat vet ja:)
  • Petrol

Såg att du ringt nu, men då ska du iaf kunna känna dig lugn o harmonisk förhoppningsvis:)

• bängolle

Eftersom du hade en så rolig kväll tycker jag att du ska lägga receptet på minnet för framtida bruk. Publicera gärna det här. Var det en sobril och ett halvt glas vin för en kul kväll, och så en leguan mot bakfullhet?

Svar på tråden Har blandat sobril, alkohol och lergigan av misstag. Någon läkare här?