• Anonym (student)

Ska man tacka sin handledare i en uppsats?

Var i uppsatsen isåfall? Första siden, före sammanfattningen eller någon annanstans?

• Svar på tråden Ska man tacka sin handledare i en uppsats?
  • Nincompoop

Om man vill så kan man göra det. I min master's thesis så tackade jag min handledare under avsnittet "Acknowledgement"  som låg mellan sammanfattningen och innehållsförteckning. Man kan också göra det under ett "Preface" eller förord.

• Anonym (student)
    Nincompoop skrev 2014-06-01 20:28:28 följande:
    Om man vill så kan man göra det. I min master's thesis så tackade jag min handledare under avsnittet "Acknowledgement"  som låg mellan sammanfattningen och innehållsförteckning. Man kan också göra det under ett "Preface" eller förord.
    Tack så mycket för svar!
    Är det ohyfsat att inte tacka??
    Förord är första sidan, precis efter fortsättsbladet eller? Ska jag numrera den om jag ska skriva det på det sättet?
  • maggank

Jag tackade min handledare i förordet i c-uppsatsen. Det är nog allmänt hyfs bara. Vi hade anvisningar där det stod att vi skulle tacka handledaren där, hade det inte stått hade jag gärna struntat i det :p

• Nincompoop
    Anonym (student) skrev 2014-06-01 20:49:10 följande:
    Tack så mycket för svar!
    Är det ohyfsat att inte tacka??
    Förord är första sidan, precis efter fortsättsbladet eller? Ska jag numrera den om jag ska skriva det på det sättet?
    Förord skulle jag också placera mellan sammanfattning och innehållsförteckning. Det ska inte vara ett numrerat kapitel.
  • Anonym (akademiker)

I en uppsats?

nej det tycker jag inte.

Handledaren är ju med på uppsatsen eller?

• Anonym (Dr)

TS, det beror på vad det är för uppsats. Gamla C- och D-uppsatser, dvs kandidat- och masterarbeten ska innehålla ett tack till handledaren. En liten sketen kursuppsats behöver inte innehålla något tack.

Det vanligaste inom naturvetenskapen är ett stycke med Acknowledgments, som ligger sist av allt i kappan, precis innan referenslistan. Det vanligate inom juridik och samhällsvetenskap är ett förordstack, oftast precis innan innehållsförteckningen. Vilket du väljer spelar ingen större roll, titta på gamla uppsatser inom ditt ämne så får du se.

Akademikern: TS pratar inte om pek eller papper utan studentuppsatser. Ingen handledare står med på uppsatser, som du nog borde veta....

Svar på tråden Ska man tacka sin handledare i en uppsats?