• anyword

    Frankrike?

    Hej!

    Är gravid nu och har möjlighet att flytta till Paris under några månader till våren pga min blivande makes arbete. Om allt går väl skulle då den nyfödda bebisen vara 3 månader gammal. Det är ingenting spikat ännu, men när graviditeten har gått lite längre måste vi ta ett beslut om huruvida vi ska åka eller inte. 

    Jag har bott utomlands under längre perioder. Har bott i Paris förut och har en del vänner där, men detta är mitt första barn och jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig.

    Vilka fördelar och nackdelar finns det med ett sådant här utbyte?

    Tack!
     

  • Svar på tråden Frankrike?
  • Louga

    Det beror pa hur länge skall ni vara här.
    Skall ni vara här Under en längre tid sa maste ni ta kontakt med:
    CAF
    Securite Social
    En barnläkare
    PMI

    Jag tror att det inte kommar att vara nagra större nackdelar för er att komma hit med en litet bebis. Du vet lite redan om hur det är i paris och du har vänner här.
    Där emot om ni skall stanna Under en lang period sa ser barnomsorgen ut helt annorlunda än den svenska.
    Upp till 3 ar sa är det upp till er att fixa barnomsorg. Det gar att skriva in erat barn pa kommunalt dagis men det kan ta sin tid innan ni far en plats. Vissa far ingen plats alls. Privata dagmammor finns men de kostar lax. Privata dagisar finns ocksa men dyrt. Där maste man ocksa skriva in sitt barn och väntetiden kan vara olika.
    Och 15 timmars gratis pa dagis finns ej. 

    Och jag bor här med tre barn. Alla födda här i Paris.

Svar på tråden Frankrike?