• Zunrose

Ni som gjorde kejsarsnitt med första hur gick det andra gången?

jag undrar ni som födde barn med kejsarsnitt och andra gången ville satsa på vaginalt ! Gick det eller var dom tvugna att sätta igång dig?

• Svar på tråden Ni som gjorde kejsarsnitt med första hur gick det andra gången?
  • Erki

Första blev ks efter 1,5 dygn med kraftiga värkar. Öppnade mig endast 6cm. Stort barn.
    Andra fick jag välja att få ks direkt eller försöka vaginalt. Valde vaginalt men slutade i ks igen efter 1,5 dygn m kraftiga värkar. Öppnade mig 7 cm den gången och ännu större barn. I mina fall är jag nog ganska glad att kroppen sa ifrån då barnen var så pass stora med väldigt stora huvuden.
    Om det blir ett tredje så blir det nog ytterligare ett försök till vaginalt om jag får för läkarna.

• Foxan

Första blev snitt efter ca 2 dygn av värkar, öppnades bara till 2,5. Hon låg i pannbjudning.

Andra förlossningen blev jag igångsatt eftersom bebis låg i tvärläge ända till slutet, gick bra och slutade med en vaginal förlossning.

Tredje och fjärde kom igång av sig själva och blev vaginala förlossningar där också.

Väntar femte nu och hoppas verkligen inte på något snitt igen, det var för mig en hemsk upplevelse!

• mammaSöt

Första blev snitt efter misslyckad igångsättning , andra vaginal med 70 timmars. Värkar efter vattenavgång som avslutades med sugklockan. Tredje och fjärde snitt pga stora barn. Hade valt vaginala. Igen om jag haft möjlighet!!!!

• mwiksten

Första barnet blev det snitt efter 38 timmar med overksamma värkar och bara öppen 4 cm. Andra barnet ville jag prova vaginalt, men det blev precis samma sak där. Efter två kejsarsnitt får man inte längre prova föda vaginalt utan det blir kejsarsnitt vare sig man vill eller inte. Tredje barnet blev planerat snitt för mig och efter de två tidigare långdragna, uttröttande förlossningar som ändå slutade i snitt, så blev den här gången som en semester för mig :) Nu har jag ett planerat snitt om fyra veckor och det känns riktigt bra :)

• Zunrose

ni som snittades i normal tid ( inte för tidigt) fick ni igång amningen?

• mychild

Jag snittades första gången, mjölken kom igång perfekt efter det. Kände mig lite snuvad på en vaginal förlossning som alla säger ska vara så underbart. Andra gången födde jag vaginalt, och jag kan säga att jag verkligen föredrar snitt jättefin upplevelse.

• Mrs VW

Jag snittades 02 pga att barnet låg på tvären.

03 födde jag nästa barn vaginalt. Vattnet gick spontant. Kl 03 på natten fick jag lite värkar. Kl 08:08 föddes hon hur lätt som helst. Någon timme senare gick jag själv med barnet i famnen till bb

• Mrs VW
    Zunrose skrev 2014-06-04 08:12:10 följande:
    ni som snittades i normal tid ( inte för tidigt) fick ni igång amningen?

Jag har snittats 4 gånger. Både för tidigt och planerat. Amningen har kommit igång alla gånger. Mycket hud mot hud, dricka och snuttande bebis får säkert igång amningen som vanligt. Tänk avslappnat också - det är inte hela världen med ersättning. Jag hade alltid en låda ersättning i skåpet (mest för psyket).
  • kärleksblomman

Hej hej ja blev snittad pga att dels ha blivit igångsatt efter 21 dagar över tiden Och på 24h endast öppnat mig 4cm så blev det så att min pojk inte mådde så bra Va trött och jag med så då besluta dom om ett akut snitt ja var vaken andra gången så Va ja rädd att det skulle bli samma ja gick över 14 dagar hade gått på aurora innan var jättebra Då blev ja lovad igångsättning på 14 dagen och det tog 32h från början till han va ute födde vaginalt Gick jättebra o blev väldigt positivt överraskad av att det gick sä bra fast Det tog lång tid med värkar men nu tredje hoppas ja slippa gå över tiden och bli igångsatt :)

Svar på tråden Ni som gjorde kejsarsnitt med första hur gick det andra gången?