• Anonym (Sömn vad är det?)

Nån som har erfarenhet av sömndroppar? Gruvar mig inför bebis ankomst när jag har en 2åring som inte sover!

Vår dotter har alltid sovit halvdåligt. Nu är hon 2 år och 8 månader, och kan fortfarande vakna mitt i natten o va vaken 2-4h, innan hon tillslut somnar om!!

Man har ju vant sig vid att alltid vara trött, men börjar gruva mig ordentligt nu när vi väntar barn igen och bebisen kommer om två månader! Om vi inte får nån slags mirakelbebis så kommer dem ju vakna om varann o man kommer va uppe hela natten i stort sett... Tänker ex att bebis ammas ca kl 20 o sen ska ammas igen vid 23-24. Lagom till att bebis sen somnat vaknar dottern o är vaken i 3h om man har otur..ja sen när hon äntligen somnat så vaknar väl bebis o ska ammas igen - men amningen kommer ju kanske inte ens funka om jag inte får vila nått emellan?! O sen när bebis somnat om igen ja då vaknar väl dottern o ska kliva upp för dagen. Och hur mkt kommer jag få sova under natten? En timma om jag har tur? Nu målar jag upp det värsta, men det är tyvärr mycket möjligt att det blir såhär med dotterns sömnproblem.

Det går i perioder visst, kan på sin höjd gå nästan en vecka (ovanligt men) utan att hon vaknar mer än att vakna till få nappen o somna om - och då sover ca 19.30-6. Då det har gått så bra i flera dagar glömmer man ju nästan att hon någonsin varit uppe på natten (faktiskt), men sen kommer en vecka då hon vaknar varje natt istället o är vaken 1, 2 , 3h eller längre. Vänder o vrider på sig kan inte komma till ro..

Varit i kontakt med bvc och barnpsykolog ett antal ggr men finns ju inga "svar" o dem tycker vi prövat de vi kan. Dock fick jag höra av en bekant om "sömndroppar" hon fick till sin osovande dotter - något bvc aldrig ens nämnt??? Nån som har erfarenhet av detta? Visst är man skeptiskt till att ge sitt barn preparat så, men om det skulle hjälpa henne så kanske det är värt det? Dem skulle väl knappast skriva ut nått som inte är anpassat o rekommenderat?

Gråter ofta på nätterna/mornarna pga sömnbrist o frusteration... O tänker som sagt att det kommer bli ännu mindre sömn när bebis kommer. Nån som varit i samma sits? Vet inte riktigt hur jag ska överleva ärligt...

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av sömndroppar? Gruvar mig inför bebis ankomst när jag har en 2åring som inte sover!
  • fesun

Har ingen erfarenhet av sömndroppar men jag tvivlar starkt på att ni skulle få det utskrivet för att du behöver sova. De skriver förmodligen (förhoppningsvis!) bara ut sådant till barn som sover så dåligt att det riskerar deras hälsa. Jag vet att man blir desperat när ens barn inte sover normalt men man ska vara försiktig med att ge onödiga mediciner.

• Anonym (X)

Om det är någon som ska ha sömndroppar är det väl du och så får pappan ta varannan natt. Att din dotter ska tvingas ta beroendeframkallande starka mediciner för att DU ska få sova nu när du skaffar ett barn till låter ju absurt.

Det är du som väljer att skaffa ett barn till, under de här förutsättningarna, inte din dotter.

• JASS

Förstår din oro. Men medicin hoppas jag att du bara får om sömnen verkligen är ett problem för ditt barn. Mina barn är nu snart 3 och 5 år. Jag vaknar fortfarande 4 gånger per natt. Skulle inte komma på tanken att ge mina barn medecin. DE har ju inte problemet. Det är vi föräldrar. MEN det är klart att du är/blir trött och att det kan påverka amningen. Andra lösningar- som pappan/mormor/ släkten/annan barnvakt måste gå före. Med första barnen kunde man sova på dagen då barnet sov, Det kommer att bli svårare med tvåan- om inte ettan går på förskolan. Förbered dig på att sova varje minut som barnen sover- Adjöss med vuxen livet. Ta varje hjälp du kan få!

• Anonym (Elin)

Jag har också en liten kille som alltid sovit dåligt, så jag vet att det kan vara superjobbigt att inte få sova. När han var mindre fick han atarax några dagar för att bryta trenden att vakna, men vet att man även kan få Theralendroppar! Varken Atarax eller Theralen är starka eller beroendeframkallande mediciner, men givetvis ska man bara ta det efter att man provat allt annat, och då endast i korta perioder. Tycker att du ska boka en läkare på BVC för att prata igenom det hela! Lycka till!!!

• Vickan I

Säger som ovan. Medicin är till för barnet inte för trötta föräldrar. Vi har blivit erbjudna sömnmedicin till vår yngsta 2 1/2 år. Men då är detta för att han inte utvecklas motoriskt som han ska. Neurologen tänker i banorna att det är för att han aldrig går ner i riktig djupsömn där saker/kunskap befäst och bearbetas. Vi har provat allt från Omega3 till bolltäcke. En läkare sade att många barn sover dåligt helt enkelt och att det brukar rätta till sig efter treårsåldern. Innan det gör man inget direkt om inte barnet påverkas. Det stämde för vår äldsta. Han började sova bättre när han var typ 3 år. Men visst är det ett helvete att inte få sova, ren tortyr och flera frågar oss hur vi grejar att inte få sova. Har inget svar. Man grejar det för man måste och hittar små lösningar. Man får dela på sig på natten, ge flaska så båda kan mata, gå ner i arbetstid osv.

• Kerubmamman

Jag tycker inte det låter normalt att hon är vaken flera timmar per natt. 
    Hur mycket sover hon på dagarna? 

Som (Elin) skriver så finns det medel man kan ta till för att vända trenden. Oftast ges allergimediciner som har trötthet/dåsighet som biverkning, det är inte beroendeframkallande. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Sömn vad är det?)

Men ärligt, ni tror alltså att det inte alls tär på min DOTTER att få sova såhär lite, utan bara på mig??? Att vara vaken i timtal varje natt för att hon försöker somna om men verkligen har svårt att komma till ro o bara ligger o vrider o vänder sig - det är inte det normala att vara vaken så mkt på nätterna (Och samtidigt på dagen) när man börjar närma sig 3 år. Gör förstås att hon ofta är trött o känslig/orolig/grinig på dagen också

• Vickan I

Men be om att få remiss till barnläkare istället. Det är ofta som BVC inte har ngn aning alls tyvärr. Jag sade flera gånger på vårt BVC att ngt inte stämde med sonens muskeltonus och motorik, men det var så normalt så sade dem. En neurolog senare konstaterade/bekräftade att allt inte alls var/är som det skulle.

• Vickan I

...och inte BVC barnläkare som brukar komma, utan till en som kan ngt!

• Kerubmamman

Snarkar hon? Sover hon på dagen? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Nån som har erfarenhet av sömndroppar? Gruvar mig inför bebis ankomst när jag har en 2åring som inte sover!