Simma eller Sjunk.
Jag och en vän igår och pratade om allt möjligt här i livet, men ett samtalsämne som kom upp och som vi fastnade mest i var alkohol.
Vi gick igenom våra egna situationer, hur mycket vi festar, hur hetsen av att dricka alltid har funnits sen man var 13 år och alla ursäkter man gjorde bara för att få dricka. Ibland så styrde vi upp middagar och fester som egentligen bara handlade om att vi skulle kunna dricka oss fulla.
Vi talade om vänner som gått bort allt för tidigt och vänner som ligger i riskzonen när det kommer till alkohol även nu. Vi kom fram till att alla vi känner som är i samma ålder som vi dricker egentligen för mycket och har ett osunt sätt att se på alkohol, vissa har försökt att sluta helt, vissa har går i terapi, träffat läkare, ätit piller mot alkolism. Men alla har fallit tillbaka någon gång.
Det gör ont i mitt hjärta när jag ser tillbaka på mitt eget liv och hur mycket som skulle kunna vara annorlunda om jag bara avstått från att dricka mig full.
Den här debatten är ju något som det pratats mycket om i många år, men vad gör man egentligen?
Finns det någon här som har helt slutat att dricka alkohol och finns det någon här som har problem idag? Det går att kommentera som anonym här så berätta gärna din historia.
Tillsammans kanske vi kan hjälpa varandra att ändra sättet vi ser på alkohol.
En som har hjälpt mig mycket i hans texter och som har varit där själv är Mange Hellberg.
Låten Simma Eller Sjunk är ett mästerverk för mig, här kan ni höra den: http://open.spotify.com/track/2fqR6JPgVMd7fkzRQDO5iC
Antingen så simmar du eller så dör du.