• Ullebullen

Simma eller Sjunk.

Jag och en vän igår och pratade om allt möjligt här i livet, men ett samtalsämne som kom upp och som vi fastnade mest i var alkohol. 

Vi gick igenom våra egna situationer, hur mycket vi festar, hur hetsen av att dricka alltid har funnits sen man var 13 år och alla ursäkter man gjorde bara för att få dricka. Ibland så styrde vi upp middagar och fester som egentligen bara handlade om att vi skulle kunna dricka oss fulla. 

Vi talade om vänner som gått bort allt för tidigt och vänner som ligger i riskzonen när det kommer till alkohol även nu. Vi kom fram till att alla vi känner som är i samma ålder som vi dricker egentligen för mycket och har ett osunt sätt att se på alkohol, vissa har försökt att sluta helt, vissa har går i terapi, träffat läkare, ätit piller mot alkolism. Men alla har fallit tillbaka någon gång. 

Det gör ont i mitt hjärta när jag ser tillbaka på mitt eget liv och hur mycket som skulle kunna vara annorlunda om jag bara avstått från att dricka mig full. 

Den här debatten är ju något som det pratats mycket om i många år, men vad gör man egentligen? 

Finns det någon här som har helt slutat att dricka alkohol och finns det någon här som har problem idag? Det går att kommentera som anonym här så berätta gärna din historia. 

Tillsammans kanske vi kan hjälpa varandra att ändra sättet vi ser på alkohol. 

En som har hjälpt mig mycket i hans texter och som har varit där själv är Mange Hellberg. 

Låten Simma Eller Sjunk är ett mästerverk för mig, här kan ni höra den: http://open.spotify.com/track/2fqR6JPgVMd7fkzRQDO5iC

Antingen så simmar du eller så dör du. 

• Svar på tråden Simma eller Sjunk.
  • Anonym (Fredde)

Jag kan hålla med dig helt i allt du säger, det är helt sjukt vilken dålig syn vi har på alkohol och alkoholism ändå. 

Mange Hellberg är en favorit som ofta spelas i mina öron. Kan även tipsa dig om låten "En Sång För Jenny" http://open.spotify.com/track/08nVo5roFQInNazUNNPFJ9

• Ullebullen
    Anonym (Fredde) skrev 2014-06-03 10:31:34 följande:
    Jag kan hålla med dig helt i allt du säger, det är helt sjukt vilken dålig syn vi har på alkohol och alkoholism ändå. 

Mange Hellberg är en favorit som ofta spelas i mina öron. Kan även tipsa dig om låten "En Sång För Jenny" open.spotify.com/track/08nVo5roFQInNazUNNPFJ9
    Mycket bra låt. Tack!
  • Anonym (stemne)

Det är väldigt många som har gjort tatueringar med den texten "Simma eller Sjunk". Såg det på Instagram, rätt bra betyg till Mange tycker jag. Har själv funderat på att göra en liten text då jag själv har varit i liknande problem i mitt liv. 

• Anonym (Fredde)
    Anonym (stemne) skrev 2014-06-11 15:12:37 följande:

Det är väldigt många som har gjort tatueringar med den texten "Simma eller Sjunk". Såg det på Instagram, rätt bra betyg till Mange tycker jag. Har själv funderat på att göra en liten text då jag själv har varit i liknande problem i mitt liv. 

Japp jag har sett att även Persbrandt har gjort en sådan tatuering, det är stort! 

Här är från hans Facebooksida, de kommer göra gratis tatueringar i sommar, sjukt nice!
    Simma eller Sjunk-miniturné 
    Den 17 juli åker vi och Stucklife ut på en Simma eller Sjunk-miniturné. Ronny @stucklife Tattoo kommer två timmar innan spelningen att tatuera " Simma eller Sjunk" gratis på er som vill få denna textrad förevigad på er kropp. 
    Varför gör vi detta? Varför inte? Vi har världens bästa fans, så detta känns mer än helt rätt att göra.
    Hur funkar det med tatueringen, tänker du nu?
    Du kommer bara två timmar innan vår spelning på följande orter:
    17 juli kl 15.00
    Tatueringsmaskinen i Sundsvall
    Inträde - Gratis 
    18 juli kl 15.00
    Härnösands Stadsfestival. "Akustiskt gig" inför det stora giget på kvällen. 
    Inträde - Gratis 
    19 juli kl 15.00
    Stucklife Tattoo i Stockholm. 
    Inträde - Gratis 
    20 juli kl 16.00
    CV Plaza i Örebro.
    Inträde - Gratis 
    Vi ses där! 
  • Joe

Mmm ska försöka dra dit när han är i Stockholm. Vore inte helt fel att få en gratis tatt. Dock känns det som att man måste tälta för att komma först i kön.

• filippa87

Coolt, visste inte att han kommer till Stockholm, ska tipsa min pojkvän om det då han säkert skulle vilja ha en simma eller sjunk tatuering.

• Anonym (20 snart 21)

Jag är 20 år, snart 21 och har sedan 1½ år tillbaka levt helt utan alkohol. Vissa skakar på huvudet och säger saker som att jag inte ens hunnit "uppleva" det och att det bara är löjligt, men med tanke på att jag under ett par år drack alkohol nästan varje dag ser jag det ändå som ett rätt så stort steg.

Jag drack första gången när jag var 12 och när jag var 13-14 började dricka i protest. Min far var (och är fortfarande) alkoholist och han och min mor separerade någonstans där. Han sade att alkoholen inte var något problem, så sure, då drack jag med - för det var ju inget problem. När jag var 15 drack jag varje dag. Jag hade en "sportflaska" i skolskåpet med vin i, så även där drack jag. Ingen verkade bry sig. På fester var det alltid jag som drack mest och jag som var fullast, men jag var också den mest stillsamma och tysta. Precis som jag hatade min pappa för att han drack och tyckte han var äcklig så såg jag ned på de andra människorna i rummet. Det var äckligt att de trodde att alkoholen faktiskt skulle göra dem glada. Äckligt hur deras beteende förändrades när de var påverkade och äckligt hur alla deras spärrar släpptes.

Jag drack även alkohol samtidigt som jag gick på sömnpiller, anti dep och ångestdämpande. Jag kommer knappt ens ihåg något från den åldern...

Någonstans när jag var 16 hamnade jag på psyk. Jag låg inne i 3 månader utan alkohol och det kändes bra. Inga fulla människor och jag själv var inte i någon dimma. Efter det flyttades jag till ett fosterhem där jag bestämde mig för att börja om på en ny kula. Alkoholen hade inte gjort mig något gott - och far hade inte förstått min "pik". Jag drog ned på drickandet och drack mer sällan. Jag blev fortfarande lika påverkad under tillfällena, men det blev mer sällan. Jag behövde mindre och mindre alkohol för att bli påverkad. Dock så tog jag fortfarande lugnande när jag drack.

Nyår 2012/2013 bestämde jag mig för att helt sluta dricka. Killen och jag hade varit på nyårsfest och det spårade ur. Jag fick snedfylla och var jätteledsen under kvällen och han blev bara arg. Då bestämde jag att skulle vi gräla något så skulle det fanimej inte vara för att jag hade varit för full. För det var sån skit som fuckade upp mina föräldrars förhållande och det är sån skit som gör att ingen kan ha en vettig relation till min far.

Sedan jag har blivit nykter har också mitt liv förändrats till det bättre. Det finns inget jag saknar med alkohol. Jag vet att det finns de som faktiskt känner sig gladare med alkohol i kroppen, men det har aldrig varit något för mig. Jag har aldrig druckit av den orsaken och därför tror jag det var lättare för mig att sluta.

Min syster hade samma problem som vår far, men slutade dricka någon månad efter mig. Hon blir inte längre utkastad från krogen. Min pojkvän har dragit ned på drickandet och har mer roligt i nyktert tillstånd. De jag önskar kunde få det bättre är min bästa vän och far. Båda har testat antabus, men det har haft negativ påverkan på deras kroppar och de har fått sluta. Annars var det det som hjälpte. Båda träffar varsin terapeut, men "snack" hjälper inte så mycket för dem.

Usch. Hur mycket vissa än talar gott om alkohol så kommer jag aldrig förstå dess charm, för det enda jag har sett är de negativa effekterna den ger.

Svar på tråden Simma eller Sjunk.