• optimisten

Helammar min 4 mån bebis som fortfarande har känslig mage,någon som har som mig?

Min dotter blir 4 mån på fredag men jag måste fortfarande köra med miniform 20 droppar varje gång, massage och kan inte äta rena mjölkprodukter,the,läsk,för mycket godis (absolut inte choklad,lakrits eller något med mycket mjölk i),kål,lök,stark matm.m
    Tycker att det borde ha blivit bättre och nästan gått över nu dvs kolik/magknipsperioden men jag kan fortfarande knappt äta någonting!
    Jag åt fisk med citronpeppar på och det fick hon jätteont av och det var inte mycket.Grönsaker är också ett problem vad jag kan äta. Gurka är ju gasbildande så det ska man undvika likaså broccoli,blomkål,chili,paprika,kålrot,lök,purjolök,jalapenos,ärter m.mNi som ammar vilka grönsaker äter ni?
    När det gäller frukt så är det också svårt, kan ju inte äta äpple,päron,apelsin och då återstår det nästan bara banan som inte är någon höjdare..
    Jag vet att det beror på min kost som hon reagerar på för det tar nästan precis 9 timmar efter att jag har ätit någon som hon får ont i magen av för då krystar och skriker hon hela tiden. Men hon sväljer också luft när hon äter fast att jag har rätt grepp när hon äter för hon är så glupsk och dessutom är hon tumsugare så hon får i sig mycket luft på det viset.
    Snälla vill komma i kontakt med andra som har så pass stora barn och som ammar som har samma problem som mig som kan komma med lite råd och tips.

• Svar på tråden Helammar min 4 mån bebis som fortfarande har känslig mage,någon som har som mig?
  • ung5barnsmamma

Hej.. har du provat att ta bort alla mjölk produkter i din egen mat??

• optimisten

Jag varken dricker mjölk,yougurt,fil eller använder grädde när jag lagar mat. Har börjat med produkter där det ingår skumm mjölk m.m i torrvaror men inte kylvaror med mjölk och det är detsamma som innan då jag undvek det. Hon går upp i vikt och har inte eksem eller något sådant. Är det bara jag som har såhär???

• Anna SvE

Hej!
    Min son är 3 månader idag och jag har i stort sett samma problem som du har. Jag äter inte heller någon stark mat, inte så mycket grönsaker och i stort sett inga mjölkprodukter mm mm. Känns som att man får undvika det mesta helt enkelt. Har testat minifom en period men jag tyckte inte att det gav något resultat. Då gav jag i ju för sig bara 10 droppar varje gång. Kanske är värt att prova att ge mer? Vad tror du? Såg att någon här på familjeliv gav upp till 40 droppar! Har också fått för mig att han sväljer rejält med luft när han äter, det går liksom inte att påverka. Det gäller att försöka rapa honom ordentligt efter varje gång, fast på natten blir det ju lite si och så med det. Får du sova något på natten eller vaknar hon stup i ett av magknip? Jag längtar tills han blir lite äldre och man kan ge honom lite gröt på kvällen framför allt. Delt sväljer dom inte så mycket luft när dom äter som när dom suger och dels så kan det vara skönt för magen då den stannar kvar lite längre. Men man vet ju inte....Jaja, ville bara säga att det är fler som har det som du och som håller på att bli tokig!! =)

• optimisten

Miniformen kommer att ta slut idag och jag ska inte köpa någon ny. Tycker att hon är så pass stor nu att jag kan sluta med den. Får se hur det går, blir det 7ggr värre så börjar jag igen fast det tar ju 2-3 dagar innan det ger resultat.
    Jag tror inte att du behöver använda miniformen mer om du har klarat dig utan hitills. Vad äter du för grönsaker och frukt? Hur ofta ammar du?

• Kokos Kajsa

Puffar upp denna tråden lite eftersom jag också verkar ha en liten en med ont i magen (krystar mest hela dagarna och blir helt röd i ansiktet) så jag ska börja laborera lite med min egen mat. Intressant att höra vad ni andra ikan/inte kan äta.

• mammatilldig

så hade vi det i ca ett halvår sedan räckte det med en laktosfri och koffein fri kost.
    vi använde inte miniform utan lyckades utesluta allt och det gick oftast bra.

du nämnde inte koffein (kaffe/te/cola mm) det kan räcka med pyttelite ..är det något du dricker? även kolsyrad dricka och kall (direkt från kylskåpet) dryck.
    jag tycker du skall prova att utesluta all komjölk. läs nog apå varje innehålsförtäckning
    även gluten kan barnet reagera på. sedan kan akupunktur hjälpa
    det kommer troligen bli bättre snart!

Alla dessa ord innehåller laktos och mjölkprotein:
    Animaliskt fett
    Bifilus
    Crème fraiche
    Dofilus
    Fetaost (ofta laktosfri, men inte alla sorter)
    Fårmjölk
    Färskost
    Getmjölk
    Grädde
    Gräddfil
    Gräddpulver
    Kaffegrädde
    Kefir
    Kesella
    Keso
    Kvarg
    Kärnmjölkspulver
    Laktos (laktos i medicin är fri från mjölkprotein)
    Margarin
    Margarinost
    Mesost
    Mjukost
    Mjölk (H-, Kärn-, Lätt-, Mellan-, Rå-, Skum-, Standard-, Steril-, Torr-)
    Mjölkpulver
    Mjölksocker
    Ost (lagrad hårdost är laktosfri)
    Skummjölkspulver
    Smältost
    Smör
    Torrmjölkspulver
    Vassle
    Yoghurt

Ord som innehåller mjölkprotein, men inte laktos:
    Fårost
    Getost
    Kasein
    Kaseinat
    Lagrad hårdost
    Laktosfri mjölk
    Mjölkalbumin
    Mjölkprotein(er)
    Mjölkäggvita

Ord som KAN innebära mjölkprotein och laktos:
    Choklad
    Maräng
    Nougat
    Parfait
    Sorbet
    Ströbröd
    Skorpmjöl

Laktos men inte alltid mjölkprotein:
    Står det laktos i en ingrediensförteckning får man räkna med att produkten också innehåller små mängder mjölkprotein. Detta gäller däremot inte när laktos ingår i läkemedel. I läkemedel är laktosen kemiskt ren från mjölkprotein. Även de flesta laktosintoleranta kan äta läkemedel med laktos, eftersom det är så liten mängd laktos i varje tablett.

• optimisten

Jag dricker inte alls kaffe,the eller läsk så det kan inte vara det. Så du tycker att jag helt ska utesluta även torrvaror med tex skumm mjölkspulver i som jag gjorde tidigare? Det har varken gjort till eller från så jag har därför börjat igen att smått använda torrvaror . Gjorde uppehåll i över en månad för att verkligen kunna se resultat. Men färska mjölkprodukter det tål hon inte utan blir helt hysterisk i dagar!

• Lovamor

jag kan inte svara på vad detta beror på, men jag har hört talas om barn som är laktosintoleranta (dvs inte komjölkprotein intoleranta) laktos finns ju i bröstmjölken oavsett vad du äter! Tydligen är detta mycket ovanligt men ställer till stora besvär för det lilla barnet som drabbas. Kan tyvärr inte berätta mer eftersom jag inte vet mer, ta upp det med barnläkaren eller ring direkt till en barnallergimottagning.

• mammatilldig

otimisten- det kan vara lätt att missa ett lite "kvarg" tex i en lång innehålsförteckning. och att läsa på ALLT . varje liten plockgodis, kyckling, charkvaraor, buljong, ja allt. det tog mig ett halvår att lära mig att det faktiskt finns överallt

• Anna SvE

jag äter mest bananer, tomater, morötter och avokado. har inte märkt så stor skillnad på vad jag äter för frukt och grönsaker egentligen, men vill ändå vara lite försiktig. kaffe verkar gå bra för mig, dricker en stor kopp på morgonen för att vakna över huvudtaget. det jag är mest försiktig med är lök, vitlök, stark mat och mjölkprodukter. ibland känns det som att det inte spelar så stor roll vad jag äter, om det är med måtta förstås, han är gasig och har magknip i alla fall. får hoppas att det vill gå över så småningom, för det gör det ju trots allt förr eller senare. för vissa kan det ju vara så att dom laborerar med vad dom kan äta hit och dit och när magknipet väl försvinner för bebisen så tror dom att det beror på kosten när det precis lika gärna kan vara tiden som har gjort att det har blivit bättre. det här är en hel vetenskap =)

• Någon

Jag säger bara akupunktur. Det ENDA som hjälpte mot sonens magont. Han var 4 mån när vi började med akupunkturen och då trodde vi att magontet skulle ha försvunnit för länge sedan.

• optimisten

AnnaSvE: Undviker du även mjölk i torrvaror m.m eller bara mjölk,fil,grädde osv?
    Du kanske har några goda recept att dela med dig av som är gjorda på havregrädde,havremjölk m.m?

• Anna SvE

ja jag undviker även mjölk i torrvaror. men det har jag bara gjort en vecka, på prov. det är svårt att säga om det har gjort någon skillnad. ska föra in lite mjölk igen imorgon och testa. har använt havremjölk till lite olika saker denna vecka, t ex våfflor. funkade hur bra som helst. ska prova lite mer saker men jag tror att det går att använda sojamjölk och sojagrädde precis som man brukar använda vanlig mjölk och grädde. kan dela med mig av lite recept så småningom.

• frejsan

optimisten: Känner igen dina funderingar. Låter jobbigt med allt trixande med vad du äter. Eftersom det är mycket vanligt med komjölksallergi, så tycker jag att det vore smart att ta reda på om det är det som är problemet. Kontakta bvc så får de utreda mjölkallergi under kontrollerade former, eftersom det är så svårt att veta själv dels vad man kan äta och dels vad man behöver äta för att få i sig det som behövs. Lycka till!

Svar på tråden Helammar min 4 mån bebis som fortfarande har känslig mage,någon som har som mig?