• Anonym (Trötter)

Jobbar natt och stupar snart

Jag jobbar natt med arbetstid från kl 23 till kl 07. Jag har fortfarande efter ett år svårt med dygnsrytmen.

När jag kommer hem från jobbet ska lillen gå till dagis med pappa.
    Det vill han aldrig så morgonen inleds alltid med skrik och förtvivlan.

Jag kryper ner och lägger mig. Då börjar fastighetsskötarna att föra oväsen.
    Sedan håller det på så.
    Fördkolegrupper som gör utflykter och fiskmåsar som skränar.

Har jag tur somnar jag till halv nio. Sedan vaknar jag 3-10 ggr under dagen.
    Är lika trött när jag går upp som när jag lade mig.

Hämtar på förskolan. Leker, gör middag etc.
    Sedan är jag precis slut och lagom till pappa kommer hem är jag beredd att stupa i säng igen.
    Men jag håller mig vaken ändå till kl 19 då barnet somnar.

Då lägger jag mig igen och får ett par timmar med sömn innan jag måste upp och duscha.

Hej då umgänge med kärleken.

Öronproppar och andra hjälpmedel är jättebra. För dem som inte har kroniska vätskande eksem i hörselgångarna.

Söndag går halva dagen åt till att vila i förebyggande syfte.

Hur får andra nattarbetare ihop det med sömn och familj?

• Svar på tråden Jobbar natt och stupar snart
  • Anonym (Trötter)

Nej, jag söker inte andra arbeten mer än sporadiskt. Tröttheten har gått så långt att jag har minnesluckor och uppvisar symptom på stroke. Energin jag har går åt till det högst nödvändiga som att sköta personlig hygien och umgås med mitt barn.

Försöker vila innan jobbet men då försvinner den enda tid för umgänge med kärleken. Därför undrar jag hur andra får ihop det. Hur orkar de? Hur gör de för att få ihop familj, jobb, sömn och sociala relationer?

• NaCl

Alla människor passar inte att arbeta natt - eller bor inte så att det fungerar. Dra i nödbromsen nu!

• Anonym (Mam)

Jag jobbar inte natt men min mamma gör det. Hon ser till att rummet hon sover i är mörkt, svalt och tyst. Om ni har dålig isolering som gör att du hör mycket kanske det finns gardiner som är ljuddämpande? Se också till att det är riktigt mörkt så det känns som natt. Drick inget kaffe. Kanske kan ni göra om morgonrutinen på något sätt, så barnet inte är så upprört och skriker? Har ingen erfarenhet av barn så kan inte tipsa om det.

• nobilis

Hur ser ditt shema ut ?

Hur många timmar sover du på dagen ?

Jag jobbar själv natt. Slutar kl 08.00. Jag sover fram till 17.00. Måste få mina timmar.

Du får strunta i sonen på morgonen. Låt pappan hämta på förskolan. Han får även fixa middgen.

De nätter jag jobbar på rad är det i stort sett jobba - sova som gäller. Sen är jag ju ledig några nätter irad. Då tar jag igen förlorad umgänge med familjen.

Kolla med läkare om det går att behandla dina öron. Proppar är ett måste. Likaså svart sovmask över ögonen. Och svalt sovrum

• Anonym (Trötter)

Mitt schema ser lika dant ut måndag till fredag. Så jag börjar söndag kväll och går av fredag morgon.

Finns inte möjlighet att lägga om schemat mer än att korta ner timmarna och istället jobba 6 nätter i veckan. Men det skulle snarare försämra.

Sambon har även han sina 8 h som han måste arbeta och med tanke på att han lämnar och alltid kommer iväg sent då lillen hatar förskolan kan han heller inte sluta tidigare för att hämta.

Känns som lite dött läge och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Mina öron är behandlade över 100 ggr de senaste tio åren och läkarna säger att jag får lära mig att leva med klådan och att jag måste hålla hörselgångarna torra och luftiga vilket innebär att jag inte kan använda proppar för då får jag djupa blodiga sprickor som smärtar enormt.

Ibland har jag funderat på att skaffa en egen lägenhet där jag kan bo i veckorna så att jag får sova ordentligt. Men då dör ju familjelivet helt och så även parförhållandet.

Ångest AB.

• mamaleona

Jobbar treskift. Kan föreställa mig din börda av detdär. Extremt viktigt att få sovit ordentligt när man e på nattskift, annars tar hela kroppen stryk o får bestående skador som inte läks av sig själv. När stiger du upp ohämtar lillen? Somnar du nio borde du ju verkligen sova ORDENTLIGT till och med fyratiden. Låter verkligt mycket att ha fem nätter varje vecka. Skulle du inte få omstrukturerat o jobba dagtid varannan vecka helst? Då vi kör 3-4nätter har vi sedan 4 dgr ledigt. Om jag skulle sluta vaka fredag morgon skulle lö - ti (ev må) vara lediga dagar. Det där låter verkligen MYCKET. Hur skulle det vara på morgonen då - om du ändå håller på med barnet innan du kommer i säng skulle det vara möjligt för pappa att åka på jobb genast du kommer o sluta 3-halv fyra tiden för att hämta på dagis då? Andra aspekten är ju att du faktiskt får väldigt lite tid med ditt barn..tycker du ska satsa på andra jobbtider. Diskutera med chefen.

• Majsan70
    Anonym (Trötter) skrev 2014-06-02 16:00:16 följande:
    Mitt schema ser lika dant ut måndag till fredag. Så jag börjar söndag kväll och går av fredag morgon.
    Finns inte möjlighet att lägga om schemat mer än att korta ner timmarna och istället jobba 6 nätter i veckan. Men det skulle snarare försämra.

Sambon har även han sina 8 h som han måste arbeta och med tanke på att han lämnar och alltid kommer iväg sent då lillen hatar förskolan kan han heller inte sluta tidigare för att hämta.

Känns som lite dött läge och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Mina öron är behandlade över 100 ggr de senaste tio åren och läkarna säger att jag får lära mig att leva med klådan och att jag måste hålla hörselgångarna torra och luftiga vilket innebär att jag inte kan använda proppar för då får jag djupa blodiga sprickor som smärtar enormt.

Ibland har jag funderat på att skaffa en egen lägenhet där jag kan bo i veckorna så att jag får sova ordentligt. Men då dör ju familjelivet helt och så även parförhållandet.

Ångest AB.
    Jag har jobbat som du gör och fastän jag är nattmänniska så var jag totalt övertrött det sista året av att jobba ständig natt.  Jag sov bra åt bra och hade tydliga rutiner, men det var tufft ändå. 

Nu jobbar jag 64% natt inom vård och omsorg istället och det är perfekt. 10 nätter i månaden och jag är utvilad, glad och har livskvalitet.
  • Anonym (.)

Oj, får man ens jobba så mycket när man jobbar natt? Det låter jättejobbigt, i alla fall om man vill ha någon sorts socialt liv samtidigt...

• enäggs81

Varför byter du inte jobb? Varför riskera hälsa och familj pga ett jobb? Och ja man kan byta. Kanske inte idag men inom snar framtid. Varför jobbar du natt undrar jag?

• Sous

Men *vad* är det för jobb som schemalägger dig fem nätter i veckan? Kan du inte gå ner i tid? All ob borde ju kompensera för att du går ner i arbetstid så att du på färre timmar ändå får ut lika mycket som om du jobbat heltid dag. Jag har aldrig hört talas om någon som jobbar 40 timmar i veckan natt.

Svar på tråden Jobbar natt och stupar snart