• Anonym (JD)

Blå naglar och kalla händer/fötter

Något jag alltid har haft, i alla fall så länge jag kan minnas. Nu undrar jag dock om detta kan bero på något allvarligt?

Det är ytterst sällan som mina händer är "normaltempererade", de är i princip alltid kalla. Mina fötter är väl lika dana, jag har dock inte lika bra uppsyn över färgen där, men kalla är dom, hela tiden. Trots att de är kalla kan de svettas o så, det är t.ex. svårt att ha strumpor på sig nu när det är sommar eftersom det är för varmt, så jag får gå omkring barfota och frysa istället.
    På vintern är det värre, kan inte vistas ute för mycket eftersom inga vantar verkar hindra mina händer från att bli som isbitar efter 10-20 minuter.

Jag har aldrig idrottat eller så, jag är väl lite lat, men det känner jag många som är och ingen annan har kalla fötter och händer.

Vad kan sånt bero på? Är det bara att jag behöver bli lite mer aktiv? 

• Svar på tråden Blå naglar och kalla händer/fötter
  • Anonym (samma)

Jag har också alltid haft det så, vilket är lite lustigt med tanke på att jag är normalviktig, ung, frisk, aldrig har rökt osv, men jag har märkt att det blir bättre om jag regelbundet ägnar mig åt pulshöjande aktivitet, så du kan ju testa att röra på dig lite mer. 

Jag har inte hittat några ordentliga svar, men min hemmasnickrade teori är att det beror på att jag har ovanligt tunna blodkärl. Jag är nämligen gravid nu och min barnmorska får verkligen kämpa för att få blod ur mig då jag tydligen har de tunnaste vener hon har sett under hela sitt yrkesliv. Om mina vener är tunna kanske även mindre blodkärl är det och då krävs det mindre för att blodflödet till händer och fötter ska minska än för genomsnittspersonen. Att blodkärlen i extremiteter stängs av vid kyla är ju kroppens sätt att behålla värmen där den behövs, så jag tycker att det verkar logiskt, men som sagt är det bara en hemmasnickrad teori. Jag tar dock gärna emot bättre svar från någon som vet mer. Glad

• Anonym (JD)

Ja, det är rätt konstigt, jag har också trott på dålig blodcirkulation, men när jag läser runt så nämns det bara hur ovanligt det är på unga. Jag är 22, normalviktig och röker inte. Jag vet inte om små kärl kan vara en orsak, kanske det. Det jag hittat är väl perifer cyanos som visst kan bero på många saker.

Det är förvirrande att söka på något så enkelt som "kalla händer" eller "blå naglar" och få upp massa möjliga sjukdomar som orsakar sånt.

Jag har longitudinella "räfflor" på alla naglar också, spännande det där.

• Anonym (samma)
    Anonym (JD) skrev 2014-06-02 16:32:53 följande:
    Ja, det är rätt konstigt, jag har också trott på dålig blodcirkulation, men när jag läser runt så nämns det bara hur ovanligt det är på unga. Jag är 22, normalviktig och röker inte. Jag vet inte om små kärl kan vara en orsak, kanske det. Det jag hittat är väl perifer cyanos som visst kan bero på många saker.

Det är förvirrande att söka på något så enkelt som "kalla händer" eller "blå naglar" och få upp massa möjliga sjukdomar som orsakar sånt.

Jag har longitudinella "räfflor" på alla naglar också, spännande det där.
    Ja, det verkar ju vara väldigt ovanligt på oss unga och friska, men det ska nog inte vara farligt. En annan tanke: hur mycket vatten dricker du per dag? Jag brukade nämligen bara dricka ett glas till middagen och inget mer, men nu dricker jag säkert två liter per dag och mina fötter är fina och rosa. Kan ju visserligen bero på själva graviditeten, men en snabb googling på uttorkning och dålig blodcirkulation ger många träffar, så det kanske finns ett samband där?
  • Anonym (JD)
    Anonym (samma) skrev 2014-06-02 16:45:18 följande:
    Ja, det verkar ju vara väldigt ovanligt på oss unga och friska, men det ska nog inte vara farligt. En annan tanke: hur mycket vatten dricker du per dag? Jag brukade nämligen bara dricka ett glas till middagen och inget mer, men nu dricker jag säkert två liter per dag och mina fötter är fina och rosa. Kan ju visserligen bero på själva graviditeten, men en snabb googling på uttorkning och dålig blodcirkulation ger många träffar, så det kanske finns ett samband där?
    Jag dricker nog minst en liter vatten om dagen, så jag tror inte det beror på det. Jag har dock andra kroppsliga problem som det kanske kan hänga ihop med, inte så allvarliga grejer, men ändå. Hormonobalans och järnbrist är något jag har haft med mig sedan puberteten slog till. Stunder av lågt blodtryck och lågt blodsocker kommer och går det med. Jag tycker dock inte att något av det borde ge kalla händer eller blå naglar, kanske det hänger ihop med järnbristen?
  • Anonym (samma)
    Anonym (JD) skrev 2014-06-02 16:51:25 följande:
    Jag dricker nog minst en liter vatten om dagen, så jag tror inte det beror på det. Jag har dock andra kroppsliga problem som det kanske kan hänga ihop med, inte så allvarliga grejer, men ändå. Hormonobalans och järnbrist är något jag har haft med mig sedan puberteten slog till. Stunder av lågt blodtryck och lågt blodsocker kommer och går det med. Jag tycker dock inte att något av det borde ge kalla händer eller blå naglar, kanske det hänger ihop med järnbristen?
    Järnbristen skulle nog kunna vara en logisk anledning. Om det saknas järn får ju kroppen svårt att syresätta vävnaderna och prioriterar kanske bort händer och fötter, precis som vid kyla. Nu spekulerar jag utifrån mina ytterst grundläggande biologikunskaper igen, men det låter logiskt i mina öron i alla fall. Vad än anledningen är tror jag nog att träning hjälper kroppen att "tvinga" igång cirkulationen, så det är nog det bästa du kan göra. En kort joggingtur tre gånger i veckan borde räcka för att märka skillnad. Glad 
  • Anonym (JD)
    Anonym (samma) skrev 2014-06-02 16:59:43 följande:
    Järnbristen skulle nog kunna vara en logisk anledning. Om det saknas järn får ju kroppen svårt att syresätta vävnaderna och prioriterar kanske bort händer och fötter, precis som vid kyla. Nu spekulerar jag utifrån mina ytterst grundläggande biologikunskaper igen, men det låter logiskt i mina öron i alla fall. Vad än anledningen är tror jag nog att träning hjälper kroppen att "tvinga" igång cirkulationen, så det är nog det bästa du kan göra. En kort joggingtur tre gånger i veckan borde räcka för att märka skillnad. Glad 
    Jag har inga självklara andra saker som det skulle kunna bero på, så det är väl bara att köra på det :)
    Jag kan försöka att motionera, osäker på hur det kommer gå då jag aldrig orkar springa speciellt länge någonsin, men det blir väl lättare med tiden.

Tack för att du tog dig tid :)
  • Anonym (samma)
    Anonym (JD) skrev 2014-06-02 17:07:22 följande:
    Jag har inga självklara andra saker som det skulle kunna bero på, så det är väl bara att köra på det :)
    Jag kan försöka att motionera, osäker på hur det kommer gå då jag aldrig orkar springa speciellt länge någonsin, men det blir väl lättare med tiden.

Tack för att du tog dig tid :)
    Jag gick från att inte kunna springa mer än två minuter utan att stanna till att kunna springa en mil på under ett år utan att träna särskilt intensivt, så det finns hopp för dig med. Hatar egentligen överpeppiga människor som säger att alla kan göra allt, men i det här fallet visade det sig stämma. Men för hälsans skull räcker det väl med att kunna springa 5 km. Man ska ju helst ägna sig åt pulshöjande aktivitet i 30 minuter tre gånger i veckan och 5 km tar ungefär så lång tid att springa i "normal" takt. Jag skulle googla på "couch to 5k" och följa ett sådant program. Lycka till! Glad
  • Anonym (JD)
    Anonym (samma) skrev 2014-06-02 17:22:43 följande:
    Jag gick från att inte kunna springa mer än två minuter utan att stanna till att kunna springa en mil på under ett år utan att träna särskilt intensivt, så det finns hopp för dig med. Hatar egentligen överpeppiga människor som säger att alla kan göra allt, men i det här fallet visade det sig stämma. Men för hälsans skull räcker det väl med att kunna springa 5 km. Man ska ju helst ägna sig åt pulshöjande aktivitet i 30 minuter tre gånger i veckan och 5 km tar ungefär så lång tid att springa i "normal" takt. Jag skulle googla på "couch to 5k" och följa ett sådant program. Lycka till! Glad
    Tack :) Får hoppas att det går lika bra för mig då, jag ar problem med ömma hälsenor så kanske att det blir lite långsammare, men försöka kan man ju alltid! Ska googla och se :)
  • Anonym (samma)
    Anonym (JD) skrev 2014-06-02 17:31:30 följande:
    Tack :) Får hoppas att det går lika bra för mig då, jag ar problem med ömma hälsenor så kanske att det blir lite långsammare, men försöka kan man ju alltid! Ska googla och se :)
    Kolla förresten på mobilen efter en app om du har en smartphone. Jag hade ingen bra mobil när jag gjorde det, så jag laddade ner ljudfiler, men jag tror att det ska finnas en hel uppsjö av appar med sådana program. Att det kanske går långsamt spelar ju ingen roll eftersom det viktiga för kroppen är att du har en hög puls under 30 minuter och det behöver man ju inte springa snabbt för att få. Glad
Svar på tråden Blå naglar och kalla händer/fötter