• W Goldberg

    Studenten

    Jag är lite nyfiken.
    Hur gammal är man då man tar studenten?
    Visst är man kring 18-19 år?
    Hur får man då tag i champagnen till champagnefrukosten tex?

    Många föräldrar bjuder sina ungdomar på det har jag förstått.
    Och sen gärna lite mera till kvällens begivenheter.
    Till och med systembolaget har haft reklam för viner tror jag det var, inför studenten.

    Jag dömer faktiskt absolut inte, men funderar på hur alkohollagen ska tolkas.

    Så här står det:
    Vad är langning?


    Langning är när någon köper alkohol åt en person som inte själv får handla på Systembolaget.


    Sprit, vin och starköl * får inte säljas eller lämnas ut till den som inte fyllt 20 år.
    * får inte lämnas ut om man misstänker langning.
    * får inte överlämnas som gåva eller lån till personer under 20 år. För folköl är gränsen 18 år.
    * Man får bjuda yngre på alkohol för förtäring. Dock inte ”om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt”.

    Första raderna är glasklara, men jag har svårt att tolka sista raden.
    Visst, en champagnefrukost hemma i mammas och pappas soffa låter ju absolut inte oförsvarligt i omständigheter. Men om man då lägger till det som sker på studentkvällen, vilket jag tror de flesta är väl medvetna om, hur ska man tolka då?
    Visst. En del ungdomar dricker inte mer än den där champagnen, helt klart. Men otroligt många super sig kanon på studentkvällen.
    Är det då försvarligt att bjuda på champagne på morgonen?

    Få höra era tolkningar. 
  • Svar på tråden Studenten
  • Tow2Mater

    Eftersom det är 18 års-gräns att dricka på krogen, ser jag själv inget storre moraliskt hinder om man litar på sin ungdom.

  • W Goldberg
    Tow2Mater skrev 2014-06-02 17:55:44 följande:
    Eftersom det är 18 års-gräns att dricka på krogen, ser jag själv inget storre moraliskt hinder om man litar på sin ungdom.
    Det kan jag absolut förstå, men om nu polisen skulle komma hem med din ungdom för att något i drickadet gått galet, hur ställer du dig då?
    Erkänner du att det var du som köpt?
    Galet kan det  ju gå hur skötsam man än är.
  • Tow2Mater
    W Goldberg skrev 2014-06-02 18:04:11 följande:
    Det kan jag absolut förstå, men om nu polisen skulle komma hem med din ungdom för att något i drickadet gått galet, hur ställer du dig då?
    Erkänner du att det var du som köpt?
    Galet kan det  ju gå hur skötsam man än är.
    Visst kan det gå galet ändå. Skulle nog neka till att ha kopt. Och skulle kanske inte lita på min ungdom angående alkohol under ganska lång tid efteråt.
  • W Goldberg

    Det känns som dubbelmoral i lagtexten tycker jag, och som sagt tolkningen av den är oerhört svår.
    Visst är det fler som utan tvekan köper ut lite åt sina studenter?
    Och vad tycker ni?

  • Nyfiken gul

    två flaskor bubbel gick åt på min klass champagnefrukost när jag tog studenten.   Det var föräldrarna till den personen vi hade frukosten hos som hade köpt flaskorna. 

    Det blev ungefär 1½ glas per person, sen var båda flaskorna slut.   Alla i klassen var 19 eller 20 år gamla . 

    Alltså ingen alkoholutskänkning som kunde skada eller äventyra något.  

    Mer dracks inte av oss under frukosten, vi fyllde på med kaffe och läsk på väg till skolan sen för själva studentutspringet.  

    Vi skildes sen åt på skolgården och försvann åt varsitt håll efter utspringet.  Balen hade redan varit så när studenten togs hade vi redan klarat av allt. 

    Dom som sen söp till på kvällen hade ju redan åldern inne och inga föräldrar var inblandade i den fyllan , jag sprang på några på stan sent på kvällen och då var studentpartyna redan i full gång på krogarna.    Att man krökar till på sin student är väl inget som en förälder kan skuldbeläggas för? 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • W Goldberg
    Nyfiken gul skrev 2014-06-02 18:32:02 följande:
    Dom som sen söp till på kvällen hade ju redan åldern inne och inga föräldrar var inblandade i den fyllan , jag sprang på några på stan sent på kvällen och då var studentpartyna redan i full gång på krogarna.    Att man krökar till på sin student är väl inget som en förälder kan skuldbeläggas för? 
    Nä, det var inte det jag ville ha sagt med denna fråga heller.
    Det handlade mer om den luddiga alkohollagen. 
  • Carrow

    Antingen köper jag den eller så ber hon någon bekant köpa en flaska champagne. Vad är skillnaden? Jag kommer köpa champagnen utan att ha dåligt samvete eller något annat.

  • Nyfiken gul
    W Goldberg skrev 2014-06-02 19:00:46 följande:
    Nä, det var inte det jag ville ha sagt med denna fråga heller.
    Det handlade mer om den luddiga alkohollagen.  smile1.gif
    men vad tycker du är luddigt? 

    är man över 18 har man åldern inne för att supa till,  vill min 19-åriga dotter supa skallen i delar i en vecka före studenten och ändå vilja ha en flaska bubbel till frukosten trots baksmälla så welcome... det är hennes huvudvärk... 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • W Goldberg
    Nyfiken gul skrev 2014-06-02 19:05:24 följande:
    men vad tycker du är luddigt? 

    är man över 18 har man åldern inne för att supa till,  vill min 19-åriga dotter supa skallen i delar i en vecka före studenten och ändå vilja ha en flaska bubbel till frukosten trots baksmälla så welcome... det är hennes huvudvärk... 
    Det är väl denna del jag tycker är luddig.
    "omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt"
    Vilka omständigheter?
    * Man får bjuda yngre på alkohol för förtäring. Dock inte om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt.
  • Nyfiken gul
    W Goldberg skrev 2014-06-03 07:01:04 följande:
    Det är väl denna del jag tycker är luddig.
    "omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt"
    Vilka omständigheter?


    * Man får bjuda yngre på alkohol för förtäring. Dock inte om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt.
    en sak som många män utnyttjar flitigt är att supa småflickor under bordet för att sen utnyttja dom, våldta dom eller förgripa sig på dom.   Många karlar som åkt dit på det. 

    detta är en sak som går under kategorin oförsvarligt.    Att bjuda tjejer så unga som 14-17 år på fest eller på annat sätt få i dom alkohol och sen när dom är tillräckligt redlösa för att inte göra motstånd så ja då är det sen kört... 

    eller välvilliga vuxna som köper hem öl och vin för klassfesten där ingen alls har åldern inne och sen spårar det ur...    Eller idrottstränare som på träningsläger super till och träget bjuder runt på spritflaskor och ungdomar inte vågar säga ifrån. 

    Det blir oförsvarliga omständigheter om det handlar om ungdomar som inte kan förstå innerbörden i det som sker och den vuxna hamnar i beroendeställning. Eller den vuxna aktivt planerar och utnyttjar situationen. 

    Så att bjuda sin 17-åring på ett glas vin till grillmiddagen hemma en fredagkväll är okej om det sker under ordnade former och den vuxna kan ta ansvar ´på rätt sätt.  Men det är inte okej att 17-åringen får tillgång till hela flaskan och utsätter sig själv för risker den inte kan ta ansvar för. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Studenten