• Äldre 2 Jun 18:14
    2026 visningar
    3 svar
    3
    2026

    karriärval - vad passar mig?

    Hej! Jag tänkte fråga er där ute om förslag och idéer på roliga och givande arbeten. Idag finns det så mycket att välja emellan och jag känner mig rätt vilsen.... Jag är 17 år. Går första året på gymnasiet, Naturvetenskap, och har alltid skött studierna. Jag har kollat runt efter olika arbeten men kan inte bestämma mig för vad jag vill göra i framtiden, vad jag ska satsa på. Så jag tänkte beskriva hur jag är som person och se vad ni har för förslag, så att jag sedan kan kolla upp mer om just den karriären du tycker skulle passa mig! :D Jag är inte lat, jag är tvärtom framåt och har en tendens att finna glädje i det jag gör. Jag är noggrann o vill ge mitt bästa. Jag har alltid varit ganska lättlärd och skolan har inte varit något problem för mig, det slutar oftast med några A och några B. Lämnar in saker i tid, tar ansvar osv. Om jag fick önska skulle jag vilja ha ett arbete där det händer saker! Jag gillar verkligen att ha rutiner men blir uttråkad om det inte händer saker i min vardag. Jag föredrar alltså inte att sitta framför en dator hela dagarna. Tvärtom är jag rätt så social, tycker om att träffa människor och vara ute. Jag letar efter ett arbete som ger hyfsad lön, så att man får över till resor ex., samtidigt som arbetet inte tar slut på en helt! Jag vill alltså finna balans mellan lön och press. Ju högre lön desto mer måste man arbeta, det förstår jag med. Men jag vill inte slita ut mig för det. Varför ha massa pengar om man varken har TID pga. arbetstider eller ORK kvar? Förstår ni hur jag tänker? :) Jag påstår inte att jag är särskilt känslig för stress.. Tvärtom, jag tål höga krav och press, eftersom jag är så motiverad som jag är. Men jag har en gräns. Det sista är inte jätteviktigt men: jag föredrar ett arbete som inte innefattar allt för obekväma eller överdrivna arbetstider, med det menar jag att ständigt behöva arbeta helg, nätter, osv. som jag hört att läkare måste. Såvida det inte händer att man måste arbeta över nån gång då och då. Det är helt okej!! Tacksam för svar!!! Det skulle hjälpa mig i mitt sökande. Ska nog även prata med en studievägledare på skolan, dock så börjar lovet nu och vi saknar studievägledare för tillfället. Så nu får ni äran att vara min syv! :)

  • Svar på tråden karriärval - vad passar mig?
  • Äldre 2 Jun 18:24
    #1

    Jag skulle föreslå läkare: Du har möjlighet att vidareutbilda och utveckla dig resten av livet. Du kan lätt få in alla dina krav och få nytta av alla de kompetenser du beskriver. Det finns en lång rad specialiteter och långt ifrån alla kräver att man går mycket jour, allmänläkare tex måste aldrig jobba helg eller natt men ibland kvällar. Möjligheterna är oändliga och man får leta efter ett mer givande och omväxlande jobb!

  • isabel­lab
    Äldre 2 Jun 18:32
    #2

    Inköpare!

    Vi reser mycket, mycket positiv stress, förhandlingar och jobbar med leverantören världen över. Skiljer sig så klart hur stort företag man hamnar på...

    Jag tycker det är superkul!!

  • isabel­lab
    Äldre 2 Jun 18:33
    #3

    Inköpare!

    Vi reser mycket, mycket positiv stress, förhandlingar och jobbar med leverantören världen över. Skiljer sig så klart hur stort företag man hamnar på...

    Jag tycker det är superkul!!

Svar på tråden karriärval - vad passar mig?