Bortglömd vid fars död?!
Okej.. 2009 gick min far bort. Jag var då myndig med 3 mindre syskon i min skara, varav 2 var minderåriga (de har nu och sedan dess haft barnpension varje månad).
Dödsbeskedet kom så fint i form av att min farbror knackade på dörren hos min mor som jag bodde 20 mil ifrån, där han då berättade att min far hade avlidit.
DOCK.
Så fick jag aldrig något brev på posten. Ingen inbjudan till boupptäckning. Ingenting. Pratat med skatteverket, jag är registrerad som hans barn. Detta har gnagt i ett par år, att.. får det verkligen gå till såhär? Nu, efter barn, flytt mellan lägenheter och tillslut till hus så känner jag mig redo att ifrågasätta vad som egentligen hände.. För krasst sagt - vem säger att jag och min mor pratade med varandra på den tiden? Dödsbeskedet hade likväl kunnat kommit igår när jag snubblat in på hans facebook. Egentligen.
Vill väl påpeka att jag inte är ute efter några pengar då jag (oviktig information) misstänker att han inte hade några direkt slantar i arv men vafan! En t-shirt? En strumpjävel? Vad som helst hade varit fint att ha efter honom även om kontakten inte var varken konstant eller kontinuerlig..
Pratat med jurist lite snabbt över telefon som verkligen INTE tyckte att detta var ok eller rätt....men känner mig ändå lite tveksam till hela läget...
Vad bör jag göra? Jag tänker såhär, åtal? Självklart kommer jag sätta mig med en advokat när jag pluppat ut bebisen som är beräknad om 1 månad men,.. vad kan jag förvänta mig? Skadestånd? Finns det troligtvis urkundsförfalskning inblandat i bilden (då jag vet att min mormor blev tvungen att skicka kallelse till morfars arvingar till bouppteckning via rekommenderat brev)?
Är det någon som varit med om detta och fullföljt via rätten så att man rent principiellt markerar att detta inte är ok?
Känns så jäkla kränkande att inte ha fått något slags erkännande för att jag ÄR hans barn, han och min mor bodde ihop mina första 10 år och att jag har lika mycket rätt att .... ptja, få veta sådant här som min faster, mina kusiner osv?
Är det värt att gå vidare ens, eller står jag framför en onödig, lång rättsprocess som kanske i slutändan bara kostar mig en väldans massa pengar?
Hjälp!