• rackarns

Bortglömd vid fars död?!

Okej.. 2009 gick min far bort. Jag var då myndig med 3 mindre syskon i min skara, varav 2 var minderåriga (de har nu och sedan dess haft barnpension varje månad).
    Dödsbeskedet kom så fint i form av att min farbror knackade på dörren hos min mor som jag bodde 20 mil ifrån, där han då berättade att min far hade avlidit.

DOCK.

Så fick jag aldrig något brev på posten. Ingen inbjudan till boupptäckning. Ingenting. Pratat med skatteverket, jag är registrerad som hans barn. Detta har gnagt i ett par år, att.. får det verkligen gå till såhär? Nu, efter barn, flytt mellan lägenheter och tillslut till hus så känner jag mig redo att ifrågasätta vad som egentligen hände.. För krasst sagt - vem säger att jag och min mor pratade med varandra på den tiden? Dödsbeskedet hade likväl kunnat kommit igår när jag snubblat in på hans facebook. Egentligen.

Vill väl påpeka att jag inte är ute efter några pengar då jag (oviktig information) misstänker att han inte hade några direkt slantar i arv men vafan! En t-shirt? En strumpjävel? Vad som helst hade varit fint att ha efter honom även om kontakten inte var varken konstant eller kontinuerlig..

Pratat med jurist lite snabbt över telefon som verkligen INTE tyckte att detta var ok eller rätt....men känner mig ändå lite tveksam till hela läget...

Vad bör jag göra? Jag tänker såhär, åtal? Självklart kommer jag sätta mig med en advokat när jag pluppat ut bebisen som är beräknad om 1 månad men,.. vad kan jag förvänta mig? Skadestånd? Finns det troligtvis urkundsförfalskning inblandat i bilden (då jag vet att min mormor blev tvungen att skicka kallelse till morfars arvingar till bouppteckning via rekommenderat brev)?

Är det någon som varit med om detta och fullföljt via rätten så att man rent principiellt markerar att detta inte är ok?

Känns så jäkla kränkande att inte ha fått något slags erkännande för att jag ÄR hans barn, han och min mor bodde ihop mina första 10 år och att jag har lika mycket rätt att .... ptja, få veta sådant här som min faster, mina kusiner osv?

Är det värt att gå vidare ens, eller står jag framför en onödig, lång rättsprocess som kanske i slutändan bara kostar mig en väldans massa pengar?

Hjälp!

• Svar på tråden Bortglömd vid fars död?!
  • Solei69

Åtal ...nej. Åtal väcker åklagare om någon begått ett brott enligt brottsbalken och i så fall skall det gå att visa på bedrägeri, urkundsförfalskning eller dyl. vilket kan bli klurigt utan underlag. Hittar du däremot bevis för urkundsförfalskning gör du en polisanmälan och sedan är det upp till åklagare att bedöma om det finns skäl för åtal. Vad du kan göra är att begära ut bouppteckningen efter din far. Det gör du genom att kontakta skatteverket och uppge att du vill ha en kopia av bouppteckningen efter din far. De kan maila det till dig. Om du sedan finner att: a. Det fanns inget eller mindre än 4 basbelopp i kvarlåtenskap: då hade du ändå inte ärvt något och det enda du kan be efterlevande maka om (inte begära) är någon minnessak. b. Det fanns mer än så i kvarlåtenskap: kontakta upprättaren (står på bouppteckningen) och begär rättelse och bestrid ev testamente för att få ut din lott, dvs att du skall få ut din del av arvet. I slutändan kontaktar du en advokat som kan sådant här men bara om du anser att det är lönt för en advokat kostar runt 1500/tim om du inte har rättsskydd, men du får ändå betala självrisken. Frågan är då om arvet täcker detta.

• studentska

Om dina föräldrar var gifta så har du inte ärvt något vid din fars bortgång utan då har din mor ärvt allt med fri förfoganderätt förutom om det finns särkullsbarn på din fars sida som i så fall hade rätt att få sin laglott vid din fars bortgång.Då är du bara efterarvinge.

Sen skulle du ju självklart ändå ha kallats till bouppteckningen som legal efterarvinge. Du kan beställa din fars bouppteckning från Skatteverket genom att ringa dit och uppge hans personnummer. Det går att överklaga en bouppteckning till Förvaltningsrätten om det t.ex. står att du blivit kallad och inte blvit det. Om det var en jurist som gjorde det så ska de kunna visa upp ett kalllelsebevis. Om du är särkullbarn och inte fått ut eventuellt arv så kanske du har något att vinna på att överklaga bouppteckningen.

Om du vill beställa din fars bouppteckning kontakta skatteverket på deras gruppnummer för det som står på den här sidan; www.skatteverket.se/privat/bouppteckning/fragorombouppteckning.4.15532c7b1442f256bae720.html Det brukar gå bra att få den mailad direkt.

• Stokke

Vem utförde bouppteckningen?
    Om du är bröstarvinge och dina föräldrar var gifta vid födsfsfallet.

• Olympia

Är det överhuvudtaget gjort en bouppteckning?

Ibland när det inte finns några tillgångar i ett dödsbo så brukar socialen göra en dödsboanmälan.

• Barkaren
    rackarns skrev 2014-06-02 21:26:50 följande:
    Okej.. 2009 gick min far bort. Jag var då myndig med 3 mindre syskon i min skara, varav 2 var minderåriga (de har nu och sedan dess haft barnpension varje månad).
    Dödsbeskedet kom så fint i form av att min farbror knackade på dörren hos min mor som jag bodde 20 mil ifrån, där han då berättade att min far hade avlidit.

DOCK.

Så fick jag aldrig något brev på posten. Ingen inbjudan till boupptäckning. Ingenting. Pratat med skatteverket, jag är registrerad som hans barn. Detta har gnagt i ett par år, att.. får det verkligen gå till såhär? Nu, efter barn, flytt mellan lägenheter och tillslut till hus så känner jag mig redo att ifrågasätta vad som egentligen hände.. För krasst sagt - vem säger att jag och min mor pratade med varandra på den tiden? Dödsbeskedet hade likväl kunnat kommit igår när jag snubblat in på hans facebook. Egentligen.

Vill väl påpeka att jag inte är ute efter några pengar då jag (oviktig information) misstänker att han inte hade några direkt slantar i arv men vafan! En t-shirt? En strumpjävel? Vad som helst hade varit fint att ha efter honom även om kontakten inte var varken konstant eller kontinuerlig..

Pratat med jurist lite snabbt över telefon som verkligen INTE tyckte att detta var ok eller rätt....men känner mig ändå lite tveksam till hela läget...

Vad bör jag göra? Jag tänker såhär, åtal? Självklart kommer jag sätta mig med en advokat när jag pluppat ut bebisen som är beräknad om 1 månad men,.. vad kan jag förvänta mig? Skadestånd? Finns det troligtvis urkundsförfalskning inblandat i bilden (då jag vet att min mormor blev tvungen att skicka kallelse till morfars arvingar till bouppteckning via rekommenderat brev)?

Är det någon som varit med om detta och fullföljt via rätten så att man rent principiellt markerar att detta inte är ok?

Känns så jäkla kränkande att inte ha fått något slags erkännande för att jag ÄR hans barn, han och min mor bodde ihop mina första 10 år och att jag har lika mycket rätt att .... ptja, få veta sådant här som min faster, mina kusiner osv?

Är det värt att gå vidare ens, eller står jag framför en onödig, lång rättsprocess som kanske i slutändan bara kostar mig en väldans massa pengar?

Hjälp!
    Kolla in vad "Studentskan" skrev, det är helt riktigt.
    Min egen far dog här förra året och då min mor och han var gifta så gällde bara bouppteckningen henne då hon som maka ärver allt då min far inte hade något annat barn. Då min mor dör, då blir jag och mitt syskon kallade till bouppteckning och vi ärver hälften var om det inte är skrivet något  testamente av mor. Hon kan medan hon lever och är helt klar i huvudet, typ göra sig av med med halva boet eller testamentera bort halva förmögenheten hon har. Men den andra halvan kan hon inte testamentera bort. då den tillfaller mig och mitt syskon.
    Så är det..... 
    Oförståeligt var det ju ioch för sig att ingen informerade dig om att din far var död
  • gudsfurste

tycker att det är helt sjukt hur man ens kan lägga ner energi och vilja ärva, jag hade hellre valt personen vid livet än att tjura över att jag "blev utan".. fy

• Tonårsmamman1
    Barkaren skrev 2014-06-12 16:04:21 följande:
    Kolla in vad "Studentskan" skrev, det är helt riktigt.
    Min egen far dog här förra året och då min mor och han var gifta så gällde bara bouppteckningen henne då hon som maka ärver allt då min far inte hade något annat barn. Då min mor dör, då blir jag och mitt syskon kallade till bouppteckning och vi ärver hälften var om det inte är skrivet något  testamente av mor. Hon kan medan hon lever och är helt klar i huvudet, typ göra sig av med med halva boet eller testamentera bort halva förmögenheten hon har. Men den andra halvan kan hon inte testamentera bort. då den tillfaller mig och mitt syskon.
    Så är det..... 
    Oförståeligt var det ju ioch för sig att ingen informerade dig om att din far var död
    Din mor kan göra sig av med allt, så att du och dina syskon inte ärver något.
Svar på tråden Bortglömd vid fars död?!