• MedlemFV

Cykla från Västerås till Hällefors

Jag vill så gärna cykla från Västerås till Hällefors. Men jag kan inte den korrekta vägen. Jag försökte skaffa en GBS från app store men kunde inte hitta någon. Sen undrar jag hur lång tid skulle det ta tro ni? Beror ju på hur snabbt man cyklar, men om vi skulle säga ett normal fart. Hur långt tid tror ni att det tar?

• Svar på tråden Cykla från Västerås till Hällefors
  • BCH52

Om du ska cykla så är roligaste vägen, Hällefors - Kopparberg - Skinnskatteberg - Surahammar -Västerås. Då cyklar du på lite mindre vägar, blir väl en 18-19 mil skulle jag tro. Det är inte alltid det är så bra uppgifter i appar när det gäller småvägar och småorter. Satsa gammaldags. Köp en karta.

• MedlemFV
    BCH52 skrev 2014-06-02 21:57:57 följande:
    Om du ska cykla så är roligaste vägen, Hällefors - Kopparberg - Skinnskatteberg - Surahammar -Västerås. Då cyklar du på lite mindre vägar, blir väl en 18-19 mil skulle jag tro. Det är inte alltid det är så bra uppgifter i appar när det gäller småvägar och småorter. Satsa gammaldags. Köp en karta.

Hmm..vänta. När du säger småvägar. Menar du då att det finns cykel väg till Hällefors? Jag tänkte egentligen cykla på motorvägen, på kanten. Där fungerar väl GBS, jättebra? Men finns det cykelväg så kanske det är ännu bättre? Men GBS för cykelväg finns det säkert, eller?
  • BCH52

De vägar jag förslår är lite mindre vägar, först väg 63 från Hällefors mot Skinskatteberg, sedan fortsätter du på väg 233 mot Surahammar och vidare på samma väg mot Västerås.

Och du, man FÅR inte cykla eller gå på en motorväg eller motortrafikled. Enligt min erfarenhet så är det lite si och så med mottagningen där ute i bergslagsskogarna så jag skulle nog inte lita på att GPS-mottagningen skulle fungera på en mobiltelefon. 

• MedlemFV
    BCH52 skrev 2014-06-03 05:32:45 följande:
    De vägar jag förslår är lite mindre vägar, först väg 63 från Hällefors mot Skinskatteberg, sedan fortsätter du på väg 233 mot Surahammar och vidare på samma väg mot Västerås. Och du, man FÅR inte cykla eller gå på en motorväg eller motortrafikled. Enligt min erfarenhet så är det lite si och så med mottagningen där ute i bergslagsskogarna så jag skulle nog inte lita på att GPS-mottagningen skulle fungera på en mobiltelefon. 

Men det är Hällefors jag skall cykla till. Så jag kan ju inte börja från Gällefors för att sedan vidare till Västerås. Haha. Det är ju Västerås jag är just nu. Mitt mål är att ta mig till Hällefors. Men jag antar att det är exakt likadan väg, bara det är tvärtom det du säger. Right? :)
  • BCH52

Oj, det här blir bara roligare och roligareSkrattande. Jag tror att du kanske ska ha någon med dig på resan, det blir roligare också. 

Och ja, som tur är så kan du ta samma väg om du ska från Västerås till Hällefors, fast då börjar du förstås med väg 233 för att i sedan byta till väg 63. Tvärtom alltså. 

Du måste berätta hur resan blev, olidligt spännandeSkrattande

• MedlemFV
    BCH52 skrev 2014-06-03 06:40:07 följande:
    Oj, det här blir bara roligare och roligareSkrattande. Jag tror att du kanske ska ha någon med dig på resan, det blir roligare också. 

Och ja, som tur är så kan du ta samma väg om du ska från Västerås till Hällefors, fast då börjar du förstås med väg 233 för att i sedan byta till väg 63. Tvärtom alltså. 

Du måste berätta hur resan blev, olidligt spännandeSkrattande
    Vad menar du med att: ''Oj, det här blir bara roligare och roligare''?....
  • MedlemFV

Såhär cyklar jag: Västerås - Surahammar - Skinnskatteberg - Kopparberg - HÄLLEFORS

Måste nog bara hitta en god karta först.

Men vet ni hur lång tid det skulle ta? Dagar, ett dygn? Eller kanske bara ett par timmar. Eller kanske 6 timmar?

Tack på förhand!

• BCH52

Hur firt det går beror helt på hur vältränad du är och på hur bra cykel du har. Men 15 km/timme kan vara ett bra riktmärke. För 18 mil skulle det ta 12 timmar. Men du måste räkna in lite några pauser också. Du måste ju både äta, dricka och kissa. Sedan vill du kanske också stanna till om du kommer till en vacker plats.

Turistbyrån och bokhandel är bra ställen att få tag på lämpliga kartor.

• Kodia

Om du laddar ner Google maps-appen kan du hitta vägbeskrivning där. En papperskarta är också bra att ha.

Hur mycket/långt/ofta brukar du cykla? Vilken sorts cykel har du? Ska du ha med dig mycket packning?

• Arbetsvegan
    Kodia skrev 2014-06-03 23:18:41 följande:
    Om du laddar ner Google maps-appen kan du hitta vägbeskrivning där. En papperskarta är också bra att ha.

Hur mycket/långt/ofta brukar du cykla? Vilken sorts cykel har du? Ska du ha med dig mycket packning?
    Google-maps är förvånansvärt bra. Enligt den så är det inte mer än 15 mil vilket, enligt Google, tar 9 timmar.

Men iom att TS tänker cykla på motorvägar tror jag att hela tråden är ett skämt...
  • MedlemFV
    Arbetsvegan skrev 2014-06-04 19:45:55 följande:
    Google-maps är förvånansvärt bra. Enligt den så är det inte mer än 15 mil vilket, enligt Google, tar 9 timmar. Men iom att TS tänker cykla på motorvägar tror jag att hela tråden är ett skämt...

Jag tänkte inte cykla på motorvägarna.... Jag trodde att det var det enda vägarna man kunde ta. Finns det andra fi are och smidigare vägar för cyklar, så tar jag det. Naturligtvis.
Svar på tråden Cykla från Västerås till Hällefors