• Jätteförvirrad

Ärva företag eller starta karriär på egen hand?

Hej!

Jag har haft lite funderingar på vad jag egentligen ska göra i framtiden, jag har dock varit klar med att det är något inom ekonomi sedan jag var 15 år (är 19,20-årsåldern nu). Jag gick ut gymnasiet med medelmåttiga betyg, snittet hamnade någonstans mellan 17.5 – 18.0 (inkl. meritpoäng). Jag ville absolut inte arbeta på något lager eller liknande direkt efter gymnasiet utan ville hellre börja på universitetsstudierna direkt. Det slutade med att jag kom in på nationalekonomi på handelshögskolan vid Göteborgs universitet och påbörjade således att bygga ihop en kandidatexamen via fristående kurser på Handels. Jag är idag snart klar med första året (läst NEK och statistik + en valfri kurs, som är obligatoriska båda två), ligger tyvärr efter med en tenta på 15 HP. Kan också nämna att pga. att jag har ganska dåligt betyg (för handels), så har jag svårt att komma in på vissa kurser såsom juridisk grundkurs och företagsekonomi vilket leder till att jag behöver söka in på akademiska poäng istället. Detta kan alltså leda till att det kan dröja ett år om jag inte har tillräckligt med akademiska poäng första året för en obligatorisk kurs som företagsekonomi.

Jag har dessvärre nu det senaste blivit lite skoltrött, tror det främst beror på problem med flickvännen vilket har påverkat mina studier, jag har helt enkelt inte kunnat fokusera.

Jag kan också tillägga att jag har väldigt lätt för just de ekonomiska ämnena och fick så gott som bara MVG i alla ekonomirelaterade ämnen i gymnasiet (studerade samhällsvetenskapliga programmet med inriktning ekonomi). 

Nu till vad jag undrar:

Det är så att min pappa äger en relativt stor andel i ett medelstort företag som omsätter mellan 60-80 miljoner om året. Vinsten kan vara allt från 0 kr till 3 000 000 kr totalt årligen, vilket delägarna delar på (delägarna går att räkna på ena handen). Låt säga att hans månadslön är allt från 35-40 000 kr brutto till 60-70 000 kr brutto, beroende på utdelning. Vinstmarginalen är mellan 2 – 5 % under de senaste 5 åren. Soliditeten ligger på ca 60 % samt Kassalividiteten på ca 160 %, så företaget är ganska stabilt ekonomiskt.

Kan det vara värt för mig att ärva den andelen i det företaget, och börja jobba där?
    Företaget är inte tillräckligt stort för att det ska finnas en ”ekonomiavdelning”, så jag kommer ha lite spridda roller i ett sådant företag och därför inte bara kunna jobba med det jag nu studerar till. Alltså kommer jag exempelvis ta hand om personal och ekonomi, samt hjälpa till med inköp/försäljning.

Är det en bra merit på CV:t att ha denna roll för ett företag i denna storlek om jag i framtiden skulle vilja söka ett annat jobb som exempelvis Controller, eller något liknande bra ekonomijobb?

Jag känner just nu att jag bara kommer orka ta en kandidatexamen, detta kan förstås förändras med tiden men just nu känner jag så.

Frågorna är alltså:Kommer jag, med en kandidatexamen i ekonomi på Handels (GU), kunna förtjäna mer än den lönen jag nämnde ovan?

Kommer jag, med en kandidatexamen i ekonomi på Handels (GU), kunna förtjäna mer än den lönen jag nämnde ovan?   Om jag väljer att sälja företaget om exempelvis 5-10 år, har jag en bra merit på CV:t med min roll på det företaget, om jag skulle söka jobb som controller eller annat bra ekonomijobb? Kan också vara intresserad av andra ”chefliknande” jobb.   

(Får ursäkta namnet, missförstånd när jag registrerade mig!)

• Svar på tråden Ärva företag eller starta karriär på egen hand?
  • sportpappa

1. Vilken utbildning man har spelar mindre och mindre roll efter några år. Det är alltid bra att ha en formell utbildning i grunden att stå på. Det ger en viss legitimitet och en högre startnivå. Det absolut viktigaste för din framtida lön är din erfarenhet. Vad du har åstadkommit och vilka roller du haft. Du skulle kunna förtjäna 1 miljon i månaden med den utbildningen eller så förtjänar du bara existensminimum. Allt beror på vad du gör och vad du bidrar med.

2. Det är som sagt erfarenhet som är det viktigaste. Vad du har haft för uppgifter på företaget. Vad du har bidragit med. Vad är det som säger att du måste sälja företaget? Varför inte sitta kvar som aktieägare och styrelseledamot eller ordförande? Finns det något i bolagsordningen eller kompanjonavtalet som förhindrar det?

• Jätteförvirrad
    sportpappa skrev 2014-06-03 09:48:20 följande:
    1. Vilken utbildning man har spelar mindre och mindre roll efter några år. Det är alltid bra att ha en formell utbildning i grunden att stå på. Det ger en viss legitimitet och en högre startnivå. Det absolut viktigaste för din framtida lön är din erfarenhet. Vad du har åstadkommit och vilka roller du haft. Du skulle kunna förtjäna 1 miljon i månaden med den utbildningen eller så förtjänar du bara existensminimum. Allt beror på vad du gör och vad du bidrar med. 2. Det är som sagt erfarenhet som är det viktigaste. Vad du har haft för uppgifter på företaget. Vad du har bidragit med. Vad är det som säger att du måste sälja företaget? Varför inte sitta kvar som aktieägare och styrelseledamot eller ordförande? Finns det något i bolagsordningen eller kompanjonavtalet som förhindrar det?

Rollen är som sagt ganska spridd, jag kommer alltså ha lite olika roller. Alltså inte som att jobba på en ekonomiavdelning på ett större företag. Det finns inget avtal som hindrar att jag kan sitta kvar som delägare, en av delägarna gör redan så på företaget.
Svar på tråden Ärva företag eller starta karriär på egen hand?