• trollmeg

advokatkostnad?

Är det någon som har erfarenhet av vad en vårdnadssvist kan kosta totalt?
    Jag såg ett ex på kostnad hos familjejurist på ca 1500kr i timmen, men hur många timmar kan tänkas behövas.

Jag har läst att man kan få rättshjälp om man tjänar mindre än 260000 om året. Det gäller inte mig. Jag kollade med mitt försäkringsbolat om hemförsäkringen täckte, men det gör det inte förrän efter ett år har gått. Tydligen måste tviste uppstå efter det gått minst ett år efter separationen. Svårt att avgöra när tvisten uppstår. Är det inte ofta så att antingen tvistar men mest hela tiden under första året och efter? Eller så är man hyffsat överens. Är det så många som är helt överens ett helt år och sedan börjar tvista? Jag kan förstå varför försäkringsbolaget har lagt denna gräns. De måste tjäna på det.

Så det blir att betala allt själv i så fall, men jag vet inte om jag har råd med det. Vilket dilemma man hamnat i.

• Svar på tråden advokatkostnad?
  • Anonym (....)

Tvisten anses uppstå då en part lämnar in ansökan om stämning till Tingsrätten.

• BioBonus

Vår hemförsäkring tog kostnaden, vilka annars uppgick till ca 2 x 45 000. Men de uppstod ett till två år efter själva skilsmässan var klar. När själva stämningen lämnades in.

• trollmeg
    Anonym (....) skrev 2014-06-03 10:53:23 följande:
    Tvisten anses uppstå då en part lämnar in ansökan om stämning till Tingsrätten.

Så sa inte försäkringsbolaget när jag pratade med dom. Jag frågade just om det när tvisten uppstod. De menade att den tvist vi hade nu kunde de inte sponsra. Detta trots att jag ej ens kontaktat advokat. De menade att tviste hade uppstått redan. Om det däremot är så att vi löser just denna tvist och det senare uppstår en ny tvist då ett år har gått så kan de sponsra den.
Svar på tråden advokatkostnad?