• begrundaren

Nu vill jag veta sanningen! är "lyxfällan" bara ren teater, med fejkade manuskript", eller är det verklighet?

Har nu plöjt genom några program från "lyxfällan", och undrar om de verkligen öppnar upp ögonen på vissa, (ganska många"?)

Själv har jag, utan att ens att anmält mig, fått en hel annan syn på just "ekonomi". Så de har hjälpt mig i det tysta, så att säga. Jag tog sms-lån innan (Slutade för ca 2 år sedan), och förstod ju då att om jag sparade den där avgiften (räntan), då var det ju mina pengar, och inte deras.Tyst

Vilken idiot man var, som ändå betalade alla sina räkningar i tid, men ändå betalade kanske 30 papp om året, bara på räntor och avgifter! Helt sjukt!

Så jag sa stopp, och betalade ännu ett år och höll käften!

Så vaknade jag en dag, och såg att jag faktiskt hade kommit i fatt med alla jävla räntor och avgifter. Tog ett nytt lån i banken, på en så låg ränta, att om 2 år är jag total skuldfri, och disponerar alltså själv över min usla inkomst!

Detta beslutet var inte så svårt alls: Den lägsta räntan: Betala alla och allt med det, och det STORA som är kvar, kan jag faktiskt köpa någonting kul för: Kanske jag och lillgrabben, som nu är stor, vill kuta iväg i en liten bil och fiska? Kanske till Kanada? (Ha, ha nej inte i bil till Kanada, men det är hans högsta önskan att fiska där!)  Fan nu har jag 10papp i månaden, bara på sparande. Det brände jag på räntor innan! ha, ha, Tack Lyxfällan, jag var aldrig med, men lärde mig i det tysta.

Lyxfällan är nog ett program i "samhällsekonomiskt" syfte?

PS: Mina lån och krediter har aldrig varit så farliga. Det har varit lite från inkasso ett par gånger , och en gång från kf. Men det betalade jag snabbt, eller direkt. Men räntor har jag betalat varje år, på allt småskit.

Nu är det 3200 kr i ränta på det sista lånet, som är färdigbetalt om 3 år. och lånet fick jag för att jag plötsligt hade blivit "full kreditvärdig"! Och sen är det slut med sån jävla trams. Ha Ha.TomteSolig

• Svar på tråden Nu vill jag veta sanningen! är "lyxfällan" bara ren teater, med fejkade manuskript", eller är det verklighet?
  • bängolle

Det är givetvis fejk. Har man flera miljoner hos kronofogden löser man inte det genom att sälja barnens Xbox och en gammal soffa.

• Petrol

Lite både och som jag uppfattat det.

Det är ju verkliga situationer, och de gör en hel del för o reda upp det, och sedan kör de över alltihopa med en gräsklippare för att i slutändan pussla ihop konfettin som uppstår till att bli roligt i TV, och givetvis skarvas det kopiöst också.

Så en hel del sanning finns nog där, men man måste vara ett rent jävla geni för att få någon form av helhetsbild av det hela efter massakern.

Det är mitt intryck iallafall.

Tror det ska finnas någon blogg där en tidigare deltagare skriver av sig hur det verkligen såg ut under inspelningen ifall nån orkar leta lite.

• vanilla

Har ingen aning om ifall det är fejk men jättebra, TS, att din ekonomi har ordnat upp sig!

Jag fick lära mig tidigt att inte köpa saker för pengar man inte har (alltså avbetalning) men det är inte alla som har det med sig. "Spara först, spendera sen". Undantaget är bostad, men där finns det ju en säkerhet i att det man "betalar av" på har ett faktiskt värde till skillnad från t ex tv-apparater och soffor.

• Mabaja

Den familj jag känner som varit med är sååå tacksamma för all hjälp de fick. Utan hade de aldrig kunnat bli skuldfria.

• Themis

En f.d. kollega till mig känner en av familjerna.

Visst blir de hopklippta för att få saker att bli mer tillspetsade än de är, men att de sitter i skiten och det tar flera år att bli av med en sån situation, så mycket är absolut sant. Och det i sig är nog en läxa som många behöver få se och höra.

En del vet uppenbarligen inte ens att shoppingberoende finns eller att bilbyten alltid är en förlustaffär.

Om tittarna så bara lär sig "aldrig ta sms-lån!" av det programmet så har redan Sverige vunnit på det anser jag.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • begrundaren

Sådana fina svar! Jag kan väl bara säga att det känns varmt i hjärtat, om någon har fått hjälp! Så man lär sig sig för en gångs skull, att aldrig ha mer utgifter, än det man har har i inkomster!

Tack lyxfällan, för att ni fick mig att fatta, fsst jag aldrig var där! Så även om deras program var en fejk, har de kanske haft ett "bra socialt/ ekonomiskt syfte, åtminstone för mig. Jag var nära. men sa stopp innan det var kört.

Och faktiskt kan jag och grabben leva "flott" på min lön. Det är mitt största ansvar!Solig

• Stokke

En familj här i närheten var med för jätte länge sedan och allt då var äkta.
    Jag tror att en del av programmet hår ut på att lära tittarna att ta bättre hand om sin ekonomi.

• Mabaja

De jag känner (familjen från rånäs) hade haft utmätning på lönen sen 80-talet och inte betalat en krona på skulden utan bara räntor!

• Frontline

Tycker det verkar för enkelt att från 1 månad till den andra gå med ett minusresultat på kanske 20-30 tusen till att ha ett sparande på typ 5000:-

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fanny b

Jag tycker lyxfällan var trovärdigare de första säsongerna, även om man insåg att alla goda bilaffärer och liknande  genomfördes för att ge PR så kunde man lättare följa de olika stegen där deltagarna fick ringa och be om uppskov på kreditbolag och liknande. Nu är det inte lika tydligt vad som sker annat än att deltagarna först har stora skulder, och i slutet av programmet så är läget under kontroll utan att deltagarna gjort särskilt mycket.

• Arbetsvegan

Det är precis som Biggest Loser och andra realitysåpor - det är hårt redigerade för att sälja socialporr.

• Themis
    Frontline skrev 2014-06-05 19:38:44 följande:
    Tycker det verkar för enkelt att från 1 månad till den andra gå med ett minusresultat på kanske 20-30 tusen till att ha ett sparande på typ 5000:-
    Håller delvis med.

Men i nåt fall där deltagaren har gått och inte betalat trafikförsäkring på en bil i tre år så är det ju ganska lätt att stoppa "blödningen" med bara ett telefonsamtal.

Får man ett hopbakslån så blir det självfallet bättre i budgeten än att sitta med effektiva räntor uppåt 30%, och i sista programmet denna säsongen fick de ju avskrivningar på över 200 000 kr eftersom det var gamla skulder och de betalat beloppen många gånger om i räntor redan.

Det jag tycker är knepigast är den nya budgeten, för de flesta kan snåla i en månad eller tre men att leva ett helt år utan oförutsedda utgifter är jättesvårt om man har bil, hus, husdjur och barn.
    Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • begrundaren

Kan nog hålla med om att det kan bli tokigt med krediter och blancolån för somliga, men kan inte föreställa mig att det är så vanligt som lyxfällan vill visa? Det är väl "extremfall" det handlar om, eller?

Jag är i allafall evigt tacksam för det programmet, som stoppade mig i tid! Här aldrig lärt något "hemifrån", och det var nästan läskigt att se hur lätt det var att få lån och krediter! Så länge man är "kreditvärdig" så att säga. Ush, detta får verkligen bli sista lånet, någonsin! (Den som spar, han har, ha ha.)

Naturligtvis visas det som "underhållning",och bygger på strikta manuskript, men jag tror ändå att det kan ha hjälpt många "i det tysta", så tack lyxfällan, ett utmärkt samhällsprogram!

• Emerentia

Hej:)

Har känt för i flera dagar nu o skriva om denna fars....

Min son medverkar i skrivande stund där men finns faktiskt en del manus o idéer.

En sak jag funderar på som kanske nån kan svara på, hans tjej skrev förord precis innan dom blev antagna.

Så alla dyra prylar blir kvar som tv för 30 000kr tex...

I den konstellationen så bor dom ihop o köpt allt tillsammans o har barn.

Båda lika goda kolsåpare o är galna på spendera o rastlösa till tusen.

Uteliv, tatueringar o allt ser bättre ut än vad det är.

Men i alla familjer som lyxfällan är hos så inkluderas hela familjen o får skriva på fullmakt.

Går inte det före ett förord?

Annars är det ju inte nån hjälp?

Min son målas ut som värsta skurken o nu fått stå på flanaden o sälja småkrafs?

Hans tjej deklarerar tydligt det bara gäller han hm....

Aldrig hört talas om det innan...

Man är ju 2 om saker o dom varit ihop länge...

Grunnat på detta några dar.

Ville egentligen kontakta lyxfällan o höra vad man gör i ett sånt fall, men lovat familjen o hm vara tyst.

Vill inte göra detta för vara elak men rätt ska vara rätt.

Bara jäkla hackande på min son men ska gälla båda.

Vi anhöriga hängs ju ut med o det sista jag vill så är det massa uppståndelse när man har lugn o ro o vill fokusera på nuet.

Har ovanligt namn med så....

Jag har suttit i den sitsen o tog mig därifrån o varit i botten o nu uppe igen o avbetalar o jäkligt noga med sköta sånt o lägger man pengar på nåt så får man dra in på annat.

Mina barn säger: huvudsaken vi har varandra:)

Jag gav precis bort 2 bra bilar för spara mer pengar, flyttat för spara mer, röker ej, dricker ej, snusar ej eller nåt annat.

Dricker energidryck istället o köper garn o stickar strumpor för ge bort i julklapp.

Man behöver inte 2 kostymer som ska tala om nåt självklart för en!

Jag försökt tala med min son, slutat med totalt avsked:( hm vad säger ni? Med vänlig hälsning, Annie Rylin

• sportpappa
    Emerentia skrev 2014-12-23 00:12:39 följande:

En sak jag funderar på som kanske nån kan svara på, hans tjej skrev förord precis innan dom blev antagna.
    Så alla dyra prylar blir kvar som tv för 30 000kr tex...
    I den konstellationen så bor dom ihop o köpt allt tillsammans o har barn.
    Båda lika goda kolsåpare o är galna på spendera o rastlösa till tusen.
    Uteliv, tatueringar o allt ser bättre ut än vad det är.
    Men i alla familjer som lyxfällan är hos så inkluderas hela familjen o får skriva på fullmakt.
    Går inte det före ett förord?

Även om båda skriver på en fullmakt så måste inte Lyxfällan gå in och ta allt. Fullmakten ger dem just en fullmakt att göra det de tycker behöver göras och de kan då välja att följa ett samboavtal, äktenskapsförord eller vilket annat avtal som helst.

Det var väl din son som primärt hade försatt sig och i slutändan sin familj i den ekonomiska sits som Lyxfällan tog tag i.
    Det är helt upp till dem (Lyxfällan, din son och hans tjej) att avgöra hur ekonomin skulle hanteras i programmet för att det ska bli ett bra program.
    Det är din son och hans tjej du först och främst ska prata med om deras avtal och deltagande i Lyxfällan.

Varför ge bort bra bilar istället för att sälja dem?
    Varför dricka energidryck? Energidryck är verkligen en onödig kostnad.
    Varför skriver du under med ditt riktiga namn om du inte vill bli "uthängd"?
  • auster

Programmet finns bara med ett enda syfte och det är att locka tittare för att kunna sälja reklam och ge aktieägarna i MTG vinst. Inget annat. Den dag tittarna sviker görs annan TV.

För att locka tittare följs en genomtänkt dramaturgi. Fallen beskrivs nedlåtande i början. Det suckas om hur illa det det är och de medverkande ska bryta ihop och helst gråta. Det appellerar till tittarnas nyfikenhet i andra människors privata känsloliv och ekonomi. Sedan handling, turnaround och samförstånd. Det är ett upplägg som är noga utprovat i hundratals varianter under årtionden av kommersiella tv-bolag. Vissa kallar det socialporr och det är förstås också rätt. Men det är bara metoden, syftet är enbart avkastning till aktieägarna.

Och ja, jag tittar också ibland. Precis som jag äter godis ibland, fast jag försöker undvika det.

• begrundaren

Ja, jag har förstått det nu, jävligt dåligt, men det hjälpte mig faktiskt, fast jag aldrig var med i det. Nu har jag en buffert på 43k, +att jag tog ett lån till en mycket lägre ränta, 3,2%, Betalade av alla skitkrediter, och har ett överskott på ca 3500 sek:-/ md. Det känns jävligt bra, ha ha, tack lyxfällan!

Nu har jag bara 1 lån, till en bank, som ville ge mig en sådan låg ränta!Flört

Svar på tråden Nu vill jag veta sanningen! är "lyxfällan" bara ren teater, med fejkade manuskript", eller är det verklighet?