• Shibby

Bolånet skiljer sig från insättningen, varför?

I förra veckan köpte jag och min sambo ett hus och var väl inte allt för noga med att läsa alla papper medans vi var där eftersom vi haft vår bankman ett tag och litar på henne. 

Men nu idag såg jag att "insättningen" på det konto betalningen gjordes ifrån inte är den samma som vårat bolån. Det skiljer inte mycket pengar men ändå närmare 10 000 kronor. 

Någon som kan svaret på varför det är så? 

Och vår bankman är nu på semester så kan inte ringa och fråga...!

• Svar på tråden Bolånet skiljer sig från insättningen, varför?
  • Stokke

Uppläggningsavgift för lånet?
    Lagfart och pantbrevs kostnad?
    Regleringen av fastighetsavgiften?

• BuoBä

När vi lånade till hus sist så blev det ett ojämt tal, typ 2 337 750 kr. Vår bankkontakt tyckte det blev så jobbigt(!) att skriva lånesumman på det så vi fick 2 350 000 kr i lån. Kanske något sånt som har hänt? De extra 1000-lapparna som blev kvar när huset var betalt valde vi att betala tillbaka med första amorteringen, för vi behövde inte de pengarna.

• BuoBä

Eller fick ni mindre utbetalt? Då är det säkert någon avgift som banken reglerat direkt.

• Stokke

Bankerna lägger ogärna upp ojämna belopp och avrundar därför upp till jämna tiotusen intervaller. Kan det vara så?

• Shibby

Tack för era svar! Glad 

Tittade på papperna igår när jag kom hem och det står "bankens arvode 750" och "bankens utlägg 6450" men vadå för utlägg?
    Har inte fått det förklarat vad det betyder och nu kanske jag framstår som dummare än tåget för att jag aldrig frågade när vi var där Tungan ute

Stokke skrev 2014-06-03 20:45:23 följande:
    Uppläggningsavgift för lånet?
    Lagfart och pantbrevs kostnad?
    Regleringen av fastighetsavgiften?

Lagfart osv. har vi betalat för egna pengar så det är inte det, samma gäller det fastighetsskatten. 

Stokke skrev 2014-06-04 07:12:40 följande:
    Bankerna lägger ogärna upp ojämna belopp och avrundar därför upp till jämna tiotusen intervaller. Kan det vara så?

Vi fick lån på det vi behövde och det är "jämnt" så det är det inte heller Tungan ute

• Shibby
    Mandelskorpan skrev 2014-06-04 13:50:17 följande:
    Pantbrev då? Kostar ju en hel del om det inte redan finns så man måste ta ut nya.
    Det finns och allt sådant är betalt utan bankens hjälp Tungan ute därför jag inte får det att gå ihop...?
  • Stokke

Har banken bekostat en värdering? Har ni fått hjälp av en jurist?

• BuoBä

De har ofta någon form av uppläggningsavgift men 6000+ kronor låter lite väl mycket. Du får helt enkelt ringa och fråga. Det borde vem som helst på banken som sysslar med lån kunna svara på.

• Stello

Fastighetsskatt? Tror vi betalade 4000kr eller något sånt till banken/den som sålde huset när vi skrev papprena...

• Shibby

Vet inte ännu.. Har inte fått tag på vår bankman ännu :-P

• studentska

Att köpa hus är en av de största affärerna i livet oftast och ni läste igenom alla papper? Jag häpnar faktiskt över sånt, det kan stå en jättedyrt i slutändan i värsta fall. Oavsett hur mycket man litar på någon så är det ens egen underskrift på pappret som visar att man godkänt allt som står där. Ursäkta jag blir bara så förvånad över hur godtrogna och naiva människor är i dagens samhälle.

• Shibby
    studentska skrev 2014-06-08 22:48:59 följande:
    Att köpa hus är en av de största affärerna i livet oftast och ni läste igenom alla papper? Jag häpnar faktiskt över sånt, det kan stå en jättedyrt i slutändan i värsta fall. Oavsett hur mycket man litar på någon så är det ens egen underskrift på pappret som visar att man godkänt allt som står där. Ursäkta jag blir bara så förvånad över hur godtrogna och naiva människor är i dagens samhälle.

Vi har läst igenom kontrakt och alla papper mer än en gång för att inte behöva stå frågandes om något skulle inträffa.
    Men när vi var på banken och skulle göra sista överföringen och lösa deras lån osv. fick vi en mapp med alla papper i efter att vi skrivit på köpebrevet. Det var i den som pappret med beskrivningen "bankens utlägg" låg och det var inte en lapp vi skulle skriva på. 

Självklart läste vi igenom allt vi skrev på så ditt inlägg känns lite taget ur sitt sammanhang. 

Svar på tråden Bolånet skiljer sig från insättningen, varför?