Min sjukpennong ska dras in men jag har möjlighet att yttra mig innan beslut fattas
Hej!
Jag har varit sjukskriven sedan i början av februari i år för utmattningssyndrom med svår depression.
Har idag fått ett brev från FK där de skriver att de överväger att dra in min sjukpenning.
Jag citerar från brevet
" Därför överväger FK att inte längre betala ut sjukpenning till dig. I ditt läkarintyg saknas funktionsnedsättningar som styrker angivna diagnoser och som visar att det finns en koppling mellan diagnoserna och de angivna aktivitetsbegränsningarna. Det finns därför inget stöd för de angivna aktivitetsbegränsningarna. Aktivitetsbegränsningarna och funktionsnedsättningarna verkar istället vara sådant som du har berättat för läkaren istället för sådant som läkaren har observerat. Den enda funktionsnedsättningen som din läkare har observerat är att din grundstämning fortfarande är sänkt. Försäkringskassan ifrågasätter inte att du har besvär men bedömer att det inte finns något medicinskt som sätter ned din arbetsförmåga i förhållande till ditt eget arbete med minst en fjärdedel."
Vad ska jag göra åt detta? Någon med erfarenheter av detta? I läkarintyget står funktionsnedsättningar såsom låg tolerans för stress och intryck, låg uthållighet vid fysisk och psykisk aktivitet, nedsatt simultanförmåga, koncentrationssvårigheter. Jag antar att detta är funktionsnedsättningar. Kanske är det så att FK vill att läkaren ska skriva mer om aktivitetsbegränsningarna? Inte vet jag. Otroligt trist är det i alla fall....
Vore otroligt glad för svar! Ha det gott!