• Anonym (Bonusbarn)

Är det rätt att jag som bonusförälder ska ta allt?!

våran familj ser ut som sådan: ett barn var från tidigare förhållanden, ett gemensamt och ett på väg.

Nu har vi väldigt mycket bekymmer med gubbens barn. Eller rättare sagt barnets mor..

Barnet bor hos oss på heltid. Är hos mamman varannan helg och vissa lov. Detta funkar bra under våren/hösten. Men så snart sommaren kommer så lockar festligheter mer än barnet...

Detta har ställt till det för den lilla såklart. Och för hela familjen. Och då det är jag som är hemma mest så får jag trösta, ta strider.. ja allt som hör till.

Idag är en sån dag som jag bara känner att jag inte orkar! Modern har bråkat i veckor nu...ljuger, ger barnet falska förhoppningar för att sen locka med saker för att få dit henne...

Ja det är såååå mycket att jag orkar inte skriva allt..

Men till saken hör att jag ställer gärna upp för det mesta. Jag vet vad hon går igenom av egen tråkiga erfarenhet. Men jag har nog med graviditetskomplikationer, en trotsig 2 åring och mitt egna barn som jag försöker få till ett sammarbetssamtal med fadern. 

Nu får jag skit av gubben att jag är grinig (ja det är jag med all rätt) och bara bråkar. 
    Han kom precis hem från jobbet för att direkt dra vidare på träning... 
    Har fått order av läkaren att inte anstränga mig...JA DET ÄR JU LÄTT!! 
    Känner mig så frustrerad och ledsen :( Måste jag vara stark och tålamodig för jämnan?!
    Gahh vet varken ut eller in just nu...är såå trött och ledsen.. vill bara fly 

• Svar på tråden Är det rätt att jag som bonusförälder ska ta allt?!
  • Anonym (Anna)

Du får ställa krav på barnets pappa, dvs din sambo. Han får ta konflikterna, det är hans barn, hans ansvar.

• Anonym (Bonusbarn)
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-03 17:37:50 följande:
    Du får ställa krav på barnets pappa, dvs din sambo. Han får ta konflikterna, det är hans barn, hans ansvar.
    De stora konflikterna får han ta med modern. Men allt som händer här hemma när han jobbar är ju svårt för han att ta.. 

Det jag skulle vilja är lite uppskattning ist för att få skit när jag säger ifrån. Jag orkar inte hur mycket som helst ;(
  • Myling

Men varför måste du bli grinig och bråka? Det är väl bara att säga "nej, du kan inte åka och träna idag, jag är för trött"? Lyssnar han inte får du väl stuva in hans ungar i bilen innan han hinner köra iväg. :P

• Anonym (???)

Är 2 åringen det gemensamma eller styvbarnet?

Tycker ni ska låta mamman ta barnet på heltid och ha varannan helg själva istället.

• Anonym (Bonusbarn)
    Myling skrev 2014-06-03 17:46:37 följande:
    Men varför måste du bli grinig och bråka? Det är väl bara att säga "nej, du kan inte åka och träna idag, jag är för trött"? Lyssnar han inte får du väl stuva in hans ungar i bilen innan han hinner köra iväg. :P
    Jag bråkar inte om träningen...menar bara att han måste förstå mig också..

Denna träning måste han åka till då han är ensam tränare
    Anonym (???) skrev 2014-06-03 17:47:10 följande:
    Är 2 åringen det gemensamma eller styvbarnet?

Tycker ni ska låta mamman ta barnet på heltid och ha varannan helg själva istället.

2 åringen är vårat gemensamma. 

Det skulle aldrig funka då mamman inte ens kan sköta de helger som hon ska ha barnet på. Sen har hon inget intresse för det heller

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2014-06-03 17:41:39 följande:
    De stora konflikterna får han ta med modern. Men allt som händer här hemma när han jobbar är ju svårt för han att ta.. 

Det jag skulle vilja är lite uppskattning ist för att få skit när jag säger ifrån. Jag orkar inte hur mycket som helst ;(
    Fast då kan han ju inte åka iväg på träning.

Dessutom, så behöver ju inte du prata med hans ex, du kan bara hänvisa till honom.
  • Anonym (Bonusbarn)
    Anonym (Anna) skrev 2014-06-03 17:54:58 följande:
    Fast då kan han ju inte åka iväg på träning.

Dessutom, så behöver ju inte du prata med hans ex, du kan bara hänvisa till honom.
    Någon måste ju vara tränare och just idag så var de andra två upptagna med annat..

Nej det är sällan jag pratar med henne. Tog fighterna i början men idag svarar jag knappt på sms såvida dom inte är trevliga
  • Myling

Hur menar du att denna förståelse skulle yttra sig då?

Förresten finns det väl inte en träning som inte kan skötas av de enskilda eller deras föräldrar om det krisar...

• Ess
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2014-06-03 17:54:30 följande:
    Jag bråkar inte om träningen...menar bara att han måste förstå mig också..

Denna träning måste han åka till då han är ensam tränare

Han behöver inte förstå ett enda dugg eftersom du tar allt i slutänden ändå. Han tjurar, och sen suckar du och gör hans del av arbetet.
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2014-06-03 17:41:39 följande:

Du ska inte TA skit, du ska GE skit till honom för att han inte tar hand om sitt barn utan förväntar sig att du ska va en gratis nanny.
    Säg nej en gång för alla, och låt honom själv fixa barnvakt när han ska till träning eller annat. 
    På dagtid så finns det dagis som hans barn kan gå på. Sen kan du om du vill låta barnet gå kortare dagar.
  • Anonym (orka)

Varför lägga massa jobb och energi på andras ungar när man har egna barn?? Ett mysterium för mig...

• nymedlem
    Anonym (orka) skrev 2014-06-03 20:56:02 följande:
    Varför lägga massa jobb och energi på andras ungar när man har egna barn?? Ett mysterium för mig...
    För att dom ingår i familjen kanske? Drömmer
  • Anonym (KARIN)

Stå färdig i dörren med ditt barn en dag när han kommer hem och säg att nu ska vi åka och träna/simma/hälsa på en vän och dra iväg så får han stå där men lång näsa. En del karlar verkar inte fatta grejen om man inte visar i handling om hur dom faktiskt själva beter sig.
    Kan han åka iväg och anta att du ser efter hans barn, era barn och ditt barn så kan du göra samma.

Svar på tråden Är det rätt att jag som bonusförälder ska ta allt?!