Koka vatten.. Kallt eller varmt vatten!??
Jag läste nyss i en tråd, en tjej som skrev om det här med att koka vatten!
Visst ska man ha kallt vatten i kastrullen, och inte varmt?
Blir det fler bakterier av varmt vatten?
Jag läste nyss i en tråd, en tjej som skrev om det här med att koka vatten!
Visst ska man ha kallt vatten i kastrullen, och inte varmt?
Blir det fler bakterier av varmt vatten?
tar man varmt vatten direkt ur kranen kan det fälla ut bla koppar( om vattenrören är gjorda av koppar) de rekommenderas att inte tex göra välling med varmt kranvatten därför..men ska du koka tex pasta spelar det nog ingen roll om du tar varmt kranvatten, men jag tar alltid kallt för det går fort ändå att koka upp vatten ju..
Alltid kallt, det är mer bakterier i varmt vatten. Legionella och sånt.
bakterier försvinner väl när man kokar vattnet?
jaaaa glömde ...bakterier i varmt kranvatten vet jag inte om det är, utan det är nog mer att olika metaller fäller ut från vattenrören....fäller ut mer med varmt vatten än kallt alltså
Ja, bakterierna dör när vattnet kokas. Jag vet bara att det är snabbare att koka varmt vatten och på hektiska restauranger där de måste koka upp mängder med t ex pastavatten så tar de varmt vatten för att det ska gå fortare.
vackrastarflow
det har du rätt i.. eller? det kanske finns vissa bakterier som överlever?¿
det kan jag inte svara hundra på, men jag vet att när man är utomlands och inte van vid deras kranvatten brukar man ofta bli rekommenderad att koka vattnet.
Varmt kranvatten är inte livsmedel. Insidan av en varmvattenberedare är ingen rolig syn, och jag lovar, har ni tittat där vill ni aldrig dricka varmt kranvatten igen. En eventuell läcka från uppvärmningen hamnar också i varmvattnet, och det vill man inte dricka.
värmer alltid kallt kranvatten i vattenkokaren först...då går det superfort!!
ett litet tillägg bara
Kallt.