• Anonym (flyttar snart)

Hur mycket kostar det att inreda en lägenhet?

Ska snart flytta hemifrån till en etta och undrar hur mycket alla möbler och allt annat jag kan tänkas behöva kommer att kosta. Jag har lite grejer redan nu som jag ska ta med mig, men möbler kommer jag behöva köpa allting nytt.

Vad ska jag tänka på när jag åker och handlar? Det finns så mycket man behöver. Allt från potatisskalare till microvågsugn. Vilka är grejerna man måste ha i köket?

Hur mycket pengar ska jag avsätta till möbelkontot?

Kan inte köpa second hand för jag har ingen bil (eller körkort).

Någon som vill hjälpa mig med lite tips?

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att inreda en lägenhet?
  • Anonym (X)

Det beror på.
    Vill du montera själv?

Vill du ha billigt (Ikea) eller mer kvalitet (ex Mio)?

• Anonym (flyttar snart)
    Anonym (X) skrev 2014-06-03 18:26:39 följande:
    Det beror på.
    Vill du montera själv?

Vill du ha billigt (Ikea) eller mer kvalitet (ex Mio)?
    Ja, jag är inte rik Drömmer så det får bli ikea. Montera ihop möbler själv kan jag nog, men jag är osäker på vissa möbler. Men att skruva ihop ett matbord kan jag absolut.
  • Anonym (e)

Det beror helt på dig. Hur du vill ha det och hur bråttom du har att få det så. Om du gillar second hand eller inte, det finns mer än tunga saker där, kökssaker tex får man lätt med sig i handen, i bussen eller på cykeln. Har du inga saker från ditt nuvarande rum hemma du tar med dig?

Jag rekommenderar att inte storshoppa småprylar, låt det växa fram vad du vill använda istället för att ha massor med bra-att-ha saker du ändå aldrig tar fram. Alla människor lagar mat olika så det är ingen mening att säga vad man "brukar" behöva. Har man en etta har man ju inte hur mycket plats som helst.

• Anonym (Elsa)
    Anonym (flyttar snart) skrev 2014-06-03 18:24:36 följande:
    Ska snart flytta hemifrån till en etta och undrar hur mycket alla möbler och allt annat jag kan tänkas behöva kommer att kosta. Jag har lite grejer redan nu som jag ska ta med mig, men möbler kommer jag behöva köpa allting nytt.

Vad ska jag tänka på när jag åker och handlar? Det finns så mycket man behöver. Allt från potatisskalare till microvågsugn. Vilka är grejerna man måste ha i köket?

Hur mycket pengar ska jag avsätta till möbelkontot?

Kan inte köpa second hand för jag har ingen bil (eller körkort).

Någon som vill hjälpa mig med lite tips?
    Kan inte dina föräldrar hjälpa dig, de har väl en bil?
  • Anonym (y)

Bli medlem i köp och säljgrupper på facebook i din stad, även studentgrupper osv, där kan du hitta jättemycket bra grejer som du inte behöver bil för att kunna frakta hem. Som köksredskap, gardiner, mattor, kuddar, täcke, lampor, hyllor osv. 

Jag köpte säng från Jysk, en 120 + två bäddmadrassar + hemkörning, gick på totalt 3800 tror jag. Min pojkvän har en soffa som kostade typ 800 (ful som stryk dock). Bestick köpte jag på Rusta för 200 kr för 24 delar. Myrorna och andra second hand affärer har väldigt mycket porslin och köksgrejer, i alla fall här där jag bor. 

Köp bara det absolut nödvändigaste till att börja med och bo in dig och se vad du faktiskt behöver, så får du ned kostnaden. 

• Anonym (flyttar snart)
    Anonym (Elsa) skrev 2014-06-03 18:33:16 följande:
    Kan inte dina föräldrar hjälpa dig, de har väl en bil?
    Nope, tyvärr inte.
  • Anonym (flyttar snart)
    Anonym (y) skrev 2014-06-03 18:34:13 följande:
    Bli medlem i köp och säljgrupper på facebook i din stad, även studentgrupper osv, där kan du hitta jättemycket bra grejer som du inte behöver bil för att kunna frakta hem. Som köksredskap, gardiner, mattor, kuddar, täcke, lampor, hyllor osv. 

Jag köpte säng från Jysk, en 120 + två bäddmadrassar + hemkörning, gick på totalt 3800 tror jag. Min pojkvän har en soffa som kostade typ 800 (ful som stryk dock). Bestick köpte jag på Rusta för 200 kr för 24 delar. Myrorna och andra second hand affärer har väldigt mycket porslin och köksgrejer, i alla fall här där jag bor. 

Köp bara det absolut nödvändigaste till att börja med och bo in dig och se vad du faktiskt behöver, så får du ned kostnaden. 
    Köp- och säljgrupper har jag inte tänkt på, låter bra. Tack!
  • Anonym (g)

Oj, det är ju omöjligt att säga! Ska du möblera en tvåa så att den ser helt färdiginredd och tjusig ut eller ska du skaffa det allra nödvändigaste till en etta med kokskåp? För att försöka lista det viktigaste: säng (eller i alla fall en madrass att lägga på golvet), täcke, kudde, lakan, bord och ett par stolar, kastrull, stekpanna, koppar, tallrikar, djupa tallrikar, bestick, vass kniv, osthyvel, potatisskalare, bunke/skål, ugnsfast form, skärbräda, tät gardin/rullgardin (om man har svårt att sova när det är ljust), taklampa.

• Anonym (g)

Och städgrejer! Sopborste+skyffel, mopp eller skurtrasa, toaborste och diskborste.

• Anonym (basics)

Det finns startset med både kastruller och tallrikar. Stekpanna och stekspade. Glas och bestick. En stor och en liten vass kniv. Måttsats och ev en omgång plastbunkar. Skärbräda, durkslag och osthyvel. Så, nu har du det viktigaste för att kunna laga mat. Vattenkokare och micro är trevliga men inte nödvändiga om budgeten är tight.

Köksbord och 2 stolar

Några stora och små handdukar till toan.

Madrass, kudde, täcke och sängkläder. Säng, dagbädd eller bäddsoffa kan vara trevligt så man slipper sova på golvet

Hemelektronik kan kosta hur mycket eller lite som helst beroende på vad du vill ha. 50tumstv med suroundsystem blir lite dyrare än en 30tummare från ica. Kanske behöver du ingen tv utan nöjer dig med en dator du redan har?

Tror jag fått med det viktigaste Köper man allt nytt skulle jag gissa på ca 5000 och uppåt.

När man har grundgrejerna kommer man upptäcka vad man saknar och kan köpa dem allt eftersom.

• Anonym (flyttar snart)

Tack för råden. Jag var så inställd på att behöva köpa en massa prylar på en gång, men nu tror jag också att det är bättre att avvakta lite.

• sextiotalist

Jag hänger på förslagen att bara köpa det nödvändigaste och sedan fylla på allt eftersom, låta det värka fram. Titta mycket på loppisar, där kan du hitta det som gör ditt hem personligt.

Jag hade köpt en del innan jag flyttade hemifrån och min första egna lägenhet var delvis möblerad. Men jag köpte allt eftersom och när jag flyttade till nästa lägenhet (som var större) så behövde jag inte komplettera mycket.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att inreda en lägenhet?