• MeraMat

Handla mat på nätet - Spara 173 dagar av livet

Springer du runt i affärer och handlar mat 1 timme per vecka blir det 52 timmar per år och på säg 80 år blir det 4160 timmar = 173 dagar cirka.

När tror ni handla mat på nätet slår igenom ordentligt? Till och med Apoteket har ju e-handel nu.
    Vilka stora matkedjor har e-handel? Vilka har det inte?

Har du egen erfarenhet? Hur långt har utvecklingen kommit?

Tänker själv att ett e-konto där basvaror kan sparas som köps varje vecka vore bra och resten klickas i. "Hämta kassen terminaler" kan vara en separat del av varuhusen där kundkort och betalkort dras så kommer ens påse ut. Ungefär som "panta burkar terminalerna".

Transport hem med till exempel biogasfordon vore också ett bra komplement till de hushåll som är i behov av det.

Blir en kostnad att ha packningsterminaler och fordon men är efterfrågan stor så borde den förändringen inte bli alls så kostsam för företagen.

Vad tror du om handla mat på nätet? När slår det igenom ordentligt? För stora hushåll vore det guld.

• Svar på tråden Handla mat på nätet - Spara 173 dagar av livet
  • Vickan I

Vi storhandlar på mathem.se. Där kan man ha olika förvalda listor och bara klicka i och ur varor om man vill. Lite dyrare, men det sparar vi in flera ggr om på tiden vi skulle lägga på att åka till affären, bensin, tiden det tar med barn osv. Så värt det för oss. Perfekt att ngn ringer på ytterdörren med maten så kompletterar vi med vissa saker som vi vill klämma och känna på själva.

• IsDimma

För mitt hushåll har det slagit igenom till stor del. Handlar alla förbrukningsvaror och även en del mat. Det jag helst inte köper är än så länge varor där jag vill se och känna på kvalitén själv. Men det är onekligen praktiskt att få hem allt till dörren och framförallt frysvaror som fraktas till dörren fortfarande fryst istället för att komma hem halvtinat i min egen påse.

• Petrol

Jag väljer att se på det som att tiden jag går till och från affären och i affären gör att jag inte har något större behov av att ge mig ut och motionera, tror det går på ett ut i slutändan om man nu ska se på det tidsmässigt.

• Idun

Ville göra det där jag bodde förut men det fanns inte. Jag tycker att det är värt det och kommer absolut göra det sen beroende på vart jag bor. Jag tror inte att det blir så mycket dyrare och jag tycker inte att handla mat är så jätteroligt, man slipper ju dessutom komma hem med sådant man inte tänkte köpa.

• Tow2Mater

Får ni alltid 100% rätt varor i era kassar? Jag är lite skeptisk eftersom inte ens en arbetare vid en hamburgerkedja klarar av att lägga ner exakt vad man beställde hälften av gångerna. En matkasse innehåller betydligt mer saker, ur ett storre sortiment, än en lunchpåse från t ex ett hamburgerställe.

• Marionettdocka

Jag undrar lite, hur mycket dyrare är det? Jag förstår att det är svårt att säga men med frakt och dyrare varor, går det att säga någon om prisskillnaden jämfört med att ex handla på ett vanligt ica?

• Majsan70

När vi bodde i stan handlade vi mycket på nätet när det gällde mat och dagligvaror. Mat.se och på Hemköp var favoriterna.  
    Där vi bor nu går det inte att få hemkörning tyvärr. 

• Agdaa
    Tow2Mater skrev 2014-06-04 01:43:44 följande:
    Får ni alltid 100% rätt varor i era kassar? Jag är lite skeptisk eftersom inte ens en arbetare vid en hamburgerkedja klarar av att lägga ner exakt vad man beställde hälften av gångerna. En matkasse innehåller betydligt mer saker, ur ett storre sortiment, än en lunchpåse från t ex ett hamburgerställe.

Håller med ang hamburgerkedjorna där d oftare blir fel än rätt men jag beställer ofta matkassar o enda gången jag har klagat var på frukt som blev dålig fort men då fick jag ersättning för det. Har även provat linas matkasse men där får man mycket "svinn" som måste kastas men de sidor där man beställer varor själv har varit kanon o jag brukar beställa på erbjudanden då frakt inte kostar alls :)
  • gudsfurste

jag älskar att storhandla, mina vänner skrattar åt mig för att jag "storhandlat" sedan jag var 19 år och flyttade hemifrån (är 23 år idag) kånkar på mina kassar i ur och skur men å andra sidan sparar jag bra mycket mer än kompisen som springer och småhandlar för 250 kronor om dagen.. 

• Swadika

Vi har handlat på matvaran.se några gånger, perfekt att kunna komma hem och slippa tänka på att man ska hinna till affären också. Det är lite dyrare, men det går ihop sig när vi storhandlar. Jag har inte inte körkort och måste antingen beställa en taxi för mig, barnen och varorna, åka med någon eller vänta på att mannen kommer hem (han kommer sällan hem innan 18 på kvällen) då storhandlar vi med matvaran, får allt hemlevererat och då räcker det med mindre veckohandling, vilket vi gör på lördagar. Förutom tiden(som vi tjänar sååå mycket på) så går det jämt upp om vi skulle beställa med taxi och billigare än om vi istället skulle veckohandla allt. 

• farmedson
    Jag har inte vågat mig på handlingar när det gäller matkassar via nätet, t.e.x. mathem. Jag gillar att gå att gå och handla, känna, klämma och improvisera mig fram till bra handlingar och måltider. Hur varierade kassar kan de egentligen erbjuda?!
    Jag har dock testat megafynd.se där de har en del användbara grejer. Dels godis och sånt men även batterier,rakhyvlar och till och med kondomer. Försöker få min son att inte äta så mycket godis (som hans mor trycker i honom dagligen under hennes veckor) han har precis börjat acceptera cashewnötter som man kan köpa för 19 kr för ett 200 g- pack på megafynd.
Svar på tråden Handla mat på nätet - Spara 173 dagar av livet