• Anonym (tröttstudent)

Främst fråga till vårdpersonal (usk, ssk osv)

Om en person med alzheimer rymmer/vandrar hela tiden, vad ska man göra? Låsbart bord och grind går inte eftersom hon är för vig. Hon har ramlat två ggr och brutit sig. Vad kan man göra?  Alla tips mottages, även från icke vårdpersonal!

• Svar på tråden Främst fråga till vårdpersonal (usk, ssk osv)
  • TheStrange

Möt upp, sysselsätt, aktivera och låt människan vandra. Bryt beteendet om personen verkar negativt stressad av vandrandet. Fyll på med näring, en smoothie eller en banan och sånt som kan ätas i farten är bra, det går åt mycket energi att vandra.

• Anonym (tröttstudent)

Tack så mycket för svaren! I det här fallet finns larm och höftledsbyxa. Ska försöka med sysselsättning och aktivering, var själv inne på det. Det känns liksom som om det är det enda man kan göra. Tät tillsyn och sysselsättning. Svårt det där... Tycker det känns jobbigt att överhuvudtaget stänga in folk som blir så glada bara över att få gå ut på stan en sväng och se sig om!

• Anonym (tröttstudent)
    DinaMii skrev 2014-06-03 21:32:58 följande:
    Ett boende med personal dygnet runt?
    Japp
  • Anonym (ssk)

Sänggrindar får inte dras upp om det inte finns en läkarordination på det! Inte alla som vet det..

• DinaMii

En läkarordination krävs om syftet är att frihetsberöva patienten, som med grind, bälte el liknande. Men för att använda som en omvårdnadsmässig skyddsåtgärd behövs ingen ordination. Det kan liknas med rörelselarm eller larmmatta, vilket inte heller kräver en ordination.

Däremot ska man vara försiktig med grindar till en förvirrad person, då dom ofta klättrar över dom, ramlar och bryter sej. Hellre att man har något av dom senare, som en larmmatta som larmar när pat kliver ur sängen :)

• DinaMii

Men för att lösa TS problem hade jag hört av mej till kommunen för en vårdplanering. Att få komma till ett boende är nog det bästa för personen i fråga och anhöriga.

• Anonym (ssk)
    DinaMii skrev 2014-06-04 10:27:05 följande:
    En läkarordination krävs om syftet är att frihetsberöva patienten, som med grind, bälte el liknande. Men för att använda som en omvårdnadsmässig skyddsåtgärd behövs ingen ordination. Det kan liknas med rörelselarm eller larmmatta, vilket inte heller kräver en ordination.

Däremot ska man vara försiktig med grindar till en förvirrad person, då dom ofta klättrar över dom, ramlar och bryter sej. Hellre att man har något av dom senare, som en larmmatta som larmar när pat kliver ur sängen :)
    Stämmer inte. Om personen bor på särskilt boende/sjukhus så ska det finnas en ordination.
  • DinaMii

Kan ju vara bra att lyfta källan till det?

En snabb googling säger iaf att i Borås och västra Götaland så behöver man ingen ordination från en läkare, och det är bara dom två första träffarna jag öppnat. Där är det att en legitimerad personal får sätta grindar, vilket även ssk är. I vårdhandboken under etik så får legitimerad personal sätta grindar sålänge det inte är i frihetsberövande syfte utan i skyddande syfte. Hos oss arbetar vi iaf enl vårdhandboken, och det är sjukhus.. Däremot står det att det alltid ska dokumenteras, vilket vi inte gör...

Sorry TS, ot.. Men ändå..

• Anonym (tröttstudent)

Tack allihopa! Det där med ingen ordination var nytt för mig! Inte alls OT utan väldigt intressant!

• Anonym (ssk)
    DinaMii skrev 2014-06-04 10:46:42 följande:
    Kan ju vara bra att lyfta källan till det?

En snabb googling säger iaf att i Borås och västra Götaland så behöver man ingen ordination från en läkare, och det är bara dom två första träffarna jag öppnat. Där är det att en legitimerad personal får sätta grindar, vilket även ssk är. I vårdhandboken under etik så får legitimerad personal sätta grindar sålänge det inte är i frihetsberövande syfte utan i skyddande syfte. Hos oss arbetar vi iaf enl vårdhandboken, och det är sjukhus.. Däremot står det att det alltid ska dokumenteras, vilket vi inte gör...

Sorry TS, ot.. Men ändå..
    Ja, jag jobbar på sjukhus i stockholm och där får t.ex inte usk dra upp grindar på eget bevåg utan ordination.
  • Anonym (stämmer)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-04 12:04:32 följande:
    Ja, jag jobbar på sjukhus i stockholm och där får t.ex inte usk dra upp grindar på eget bevåg utan ordination.
    Det stämmer!  Det måste vara en ordination på det.  Jag har jobbat på ett kortidsboende och det var stenhårt med det!
  • Anonym (M)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-04 12:04:32 följande:
    En uska är inte en legitimerad personal, det är däremot ssk. Står faktiskt så i vårdhandboken att legitimerad personal får ordinera grindar, inget alls om att den personen måste vara en läkare
  • Anonym (Vårdbiträde)

Rörelselarm, golvlarm, dörrlarm för att kunna underlätta när personen är på rummet. Är personen "rymningsbenägen" så borde denne kanske bo på en låst avdelning? Utanför boendet ska det alltid finnas en personal nära som personen litar på och följer med frivilligt tillbaka till boendet. Grindar m.m ökar bara skaderisken och behövs inte om personen inte har en fysisk orsak till att "låsas fast"

• Anonym (ssk)
    Anonym (M) skrev 2014-06-04 15:33:51 följande:
    En uska är inte en legitimerad personal, det är däremot ssk. Står faktiskt så i vårdhandboken att legitimerad personal får ordinera grindar, inget alls om att den personen måste vara en läkare
    Ja, kanske i en bok. Men där jag jobbar så får inte vi ssk:n ordinera säggrindar. Utan då får vi ringa jouren/bakjour på kvällar om det. Vi ssk:n har aldrig ordinerat på eget bevåg då det har sagts att man ska ha en läkarordination på det. Vet dock inte hur det är på andra ställen
Svar på tråden Främst fråga till vårdpersonal (usk, ssk osv)