• Naadjaa

KUB test eller inte?

Hur har ni gjort? Jag är 25 år och väntar vårat första barn, är nu gravid i vecka 12 (11+3). Och nu funderar vi på om vi ska göra ett kUb test eller inte. Hur ska man gå till väga? Ska man boka via sin barnmorska?

• Svar på tråden KUB test eller inte?
  • Baktakt

Du är så ung att du får boka och betala själv privat. Kostar ca 1000:-.

Den första frågan är inte OM ni ska göra det, utan vad ni gör beroende på vilket utfallet blir.

Vi gjorde, eftersom vi har flera ärftliga neurologiska och autoimmuna sjukdomar i släkten, vilka inte kommer att visa sig förrän flera år efter födseln. Då vill man inte binda ris till egen rygg, för det är tufft att ha barn med speciella behov, hur mycket man än älskar dem och jag kände inte att jag skulle orka med mer än vad jag var van vid från min egen uppväxt.

Våra kub har visat 1/8700 och 1/9400, vilket är väldigt lågt. Det innebär inte på något sätt att våra barn är garanterade att få vara kärnfriska. Bara att de med största sannolikhet inte har Downs, trisomi 13, eller 18. Man får alltså fråga sig vad man vill få ut av testet.

• Skärin
    Baktakt skrev 2014-06-03 21:34:19 följande:
    Du är så ung att du får boka och betala själv privat. Kostar ca 1000:-. Den första frågan är inte OM ni ska göra det, utan vad ni gör beroende på vilket utfallet blir. Vi gjorde, eftersom vi har flera ärftliga neurologiska och autoimmuna sjukdomar i släkten, vilka inte kommer att visa sig förrän flera år efter födseln. Då vill man inte binda ris till egen rygg, för det är tufft att ha barn med speciella behov, hur mycket man än älskar dem och jag kände inte att jag skulle orka med mer än vad jag var van vid från min egen uppväxt. Våra kub har visat 1/8700 och 1/9400, vilket är väldigt lågt. Det innebär inte på något sätt att våra barn är garanterade att få vara kärnfriska. Bara att de med största sannolikhet inte har Downs, trisomi 13, eller 18. Man får alltså fråga sig vad man vill få ut av testet.

Vill bara tillägga att det är olika i olika landsting gällande ålder och kub-test så det är inte alls säkert att ts behöver gå privat. I mitt landsting (jönköping) erbjuds alla kub eller tidigt ul om man bara vill ha det.
  • Lolanthe

I mitt landsting, Stockholm får man det om man frågar, gratis. Oavsett om man är över 35 eller inte.

• Naadjaa
    Lolanthe skrev 2014-06-04 00:18:06 följande:
    I mitt landsting, Stockholm får man det om man frågar, gratis. Oavsett om man är över 35 eller inte.

Okej tack! Bor också i Stockholm :)
  • GossipGirl

Vi funderar på precis samma sak. Jag är 27 och är väl egentligen inte orolig men överväger ändå möjligheten. Vi pratade om det på inskrivningssamtalet häromdagen och barnmorskan skickade en remiss så vi har en tid bokad om några veckor. Jag tror att jag vill...

• Naadjaa
    GossipGirl skrev 2014-06-04 19:16:38 följande:
    Vi funderar på precis samma sak. Jag är 27 och är väl egentligen inte orolig men överväger ändå möjligheten. Vi pratade om det på inskrivningssamtalet häromdagen och barnmorskan skickade en remiss så vi har en tid bokad om några veckor. Jag tror att jag vill...

Okej. Jag känner precis likadant, kan inte bestämma mig om jag vill eller inte. Ska ta kontakt med min barnmorska imorgon och rådfråga henne lite. :)
  • mariblo

Jag säger som andra: ha klart för er innan vad ni gör om ni får odds som inte känns bra - gå vidare till MKP/FVP? Vad gör ni om de ger besked om att barnet har ett kromosomfel? Jag gjorde KUB eftersom jag var tvärsäker på svaren, annars hade jag aldrig vågat. Nu betydde ju inte det att min unge var frisk ändå men i alla fall..

Svar på tråden KUB test eller inte?