• Copyjulia

Frågor om lunginflammation

Min kille på 1 1/2 år håller på att återhämta sig efter en bakteriell lunginflammation. Han har ätit antibiotika i några dagar och har redan blivit mkt piggare, gladare och har fått tillbaka lite aptit. Jag undrar hur länge era barn som haft lunginf varit hemma från förskolan? När jag googlar på det verkar det vara allt från 1-8 v. Men det beror väl förstås på hur allvarligt det var och hur de återhämtar sig. Vore intressant att höra i alla fall. 

Min son har jättesvårt att svälja allt som är mer trögflytande än yogurth/gröt. Riktig mat (även om den är delad i jättesmå bitar) kan han helt enkelt inte svälja. Han sätter i halsen, hostar och börjar gråta. Måste väl bero på att han är svullen/har ont halsen så att det blir svårt att svälja. Någon som haft liknande vid lunginf? Hur lång tid tog det innan det blev bra? 

• Svar på tråden Frågor om lunginflammation
  • Majsan70

Det har sett olika ut från gång till gång. Har dock aldrig varit hemma mindre än två veckor.

• whydoyoucare

Jag gick i högstadiet (åttan) när jag fick lunginflammation i båda lungorna. Efter att jag blivit frisk så stannade jag hemma i 2 veckor och därefter gick jag i skolan utefter vilken ork jag kände att jag hade. Med tanke på att jag gick ner mycket i vikt av förlorad aptit så orkade inte kroppen eller hjärnan med lika mycket "stimulans" och aktivitet som den gjorde innan. 

Jag skulle säga att barnet borde stanna hemma i minst 2 veckor för att återfå aptiten så mycket som möjligt och även komma tillbaka till en god fysisk hälsa som gör att barnet orkar med förskola igen. Märker "lärarna" på skolan att barnet är segare än vanligt och tröttare så får man nog ta det successivt. 

• Neo4ever

Hej min son har haft lunginflammation 2 gånger,med 3 månader i mellan.. Från det att han blivit sjuk så har det tagit ca 2 veckor för honom att bli frisk,bägge gångerna.. Innan han blivit frisk har han inte haft nån aptit alls,han har levt på vätska!

• Copyjulia
    Neo4ever skrev 2014-06-06 14:26:06 följande:
    Hej min son har haft lunginflammation 2 gånger,med 3 månader i mellan.. Från det att han blivit sjuk så har det tagit ca 2 veckor för honom att bli frisk,bägge gångerna.. Innan han blivit frisk har han inte haft nån aptit alls,han har levt på vätska!
    Oj vad jobbigt med så tätt emellan. Men det kanske är lättare att dra på sig det igen när immunförsvaret är försvagat... Skönt att han hämtade sig så pass "snabbt" ändå.

Min kille har ätit antibiotika i 10 dagar och verkar helt frisk nu. Börjar nästan undra om de feldiagnosticerat honom, för så snabbt kan man väl inte bli bra? Men både röntgen, sänka, feber, syreupptag etc tydde på det så han måste hämtat sig ovanligt snabbt. 
  • Neo4ever
    Copyjulia skrev 2014-06-07 21:47:34 följande:
    Oj vad jobbigt med så tätt emellan. Men det kanske är lättare att dra på sig det igen när immunförsvaret är försvagat... Skönt att han hämtade sig så pass "snabbt" ändå. Min kille har ätit antibiotika i 10 dagar och verkar helt frisk nu. Börjar nästan undra om de feldiagnosticerat honom, för så snabbt kan man väl inte bli bra? Men både röntgen, sänka, feber, syreupptag etc tydde på det så han måste hämtat sig ovanligt snabbt. 

Skönt att han mår bättre nu,min pojk har blivit förkyld igen..det går högst 2 veckor i mellan varje förkyldning! Han bli oxo alltid kanon dålig,vi har funderat på att göra en utredning på honom å se vf han blir mer sjuk än andra!
  • Copyjulia
    Neo4ever skrev 2014-06-08 11:50:26 följande:

Skönt att han mår bättre nu,min pojk har blivit förkyld igen..det går högst 2 veckor i mellan varje förkyldning! Han bli oxo alltid kanon dålig,vi har funderat på att göra en utredning på honom å se vf han blir mer sjuk än andra!
    Hur gammal är han? Min son är konstant förkyld också. Enda uppehållet var förra sommaren då han var frisk 3 mån i sträck. Men jag har hört att det är normalt i den här åldern. Särskilt om de går på dagis...Fast han blir inte kanondålig utan är mer i ett konstant förkylt skick. En gång i månaden ungefär brukar han bli lite sämre med feber i några dagar. 
Svar på tråden Frågor om lunginflammation