Ansöka om föräldrapenning innan man vet barnets personnummer?
Hur sjutton gör man det? Får ju graviditetspenning så de har ju redan fått moderskapsintyg med beräknat födelsedatum...mkt tacksam för svar!!!
Hur sjutton gör man det? Får ju graviditetspenning så de har ju redan fått moderskapsintyg med beräknat födelsedatum...mkt tacksam för svar!!!
Du kan inte ansöka förrän barnet är fött.
Men man ska ju kunna ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött, om man t ex inte får graviditetspenning men känner att man inte orkar arbeta in i det sista. El som jag vill garantera att jag får pengarna i tid då det är upp till 30 dagars handläggning?
Du kan ansöka om fp innan barnet är fött, det står " barn med beräknat födelsedatum" och på det barnet ansöker du om ersättning. Personnumret kan ju dröja nån vecka efter födseln. Jag har gjort så för mina barn- ansökt en månad i förväg för att veta att jag säkert får pengar :)
Och du ansöker smidigt på webben med e-leg.
Ok, tack för svar! Dock får jag det fortfarande inte att fungera. Ansöker med e-legitimation. Går in på ansök om/ändra och planera föräldrapenning. Då kan jag välja på min tidigare sons namn och personnummer el "barn som ännu ej är fött" där det inom parentes står, bara för planering, ej ansökan. Med andra ord kan jag ej ansöka...
Ok, tack för svar! Dock får jag det fortfarande inte att fungera. Ansöker med e-legitimation. Går in på ansök om/ändra och planera föräldrapenning. Då kan jag välja på min tidigare sons namn och personnummer el "barn som ännu ej är fött" där det inom parentes står, bara för planering, ej ansökan. Med andra ord kan jag ej ansöka...
Jag hade samma problem. Kvinnan i telefonen förklarade att det blir ibland fel i systemet och moderskapsintyget går inte in som det ska.
Hon fixade det på två sekunder! Sen när jag gick in igen hade jag ett till alternativ vid "ansök för barn som ännu inte är fött". Och det var uppenbart vilket alternativ jag skulle välja.
Tack, då ska jag slå en pling idag! Var ingen bra id'e att sitta med det innan läggdags igår, höll på att bli tokig när jag inte fick det att fungera!