• tikki masala

Slarvat bort blodgrupperingen vad händer då?

Jag fick ju en massa papper från BM för några månader sedan. Dels var det papper på att jag inte hade typ HIV eller annan sjukdom och sen så var det också ett papper som det stod vilken blodgrupp jag har. 
    Jag (korkad som jag är) hade lagt de papprena i mitt arbetsrum sen har jag såklart städat därinne och antagligen slängt de papprena. 
    Var hos Bm igår och hon sa att jag ska ha med det till förlossningen. (Jag har BF om 3 dagar så det kan ju komma närsomhelst) 
    Jag har letat överallt i arbetsrummet men det ligger inte där. (och inte någon annanstans i huset heller)
    Jag trodde ju att de skickar över sådan information digitalt som de gör med resten av hur graviditeten har vart. Men tydligen inte.
    Kommer Förlossningen att bli jättearga på mig när jag dyker upp utan de papprena eller?

• Svar på tråden Slarvat bort blodgrupperingen vad händer då?
  • Malima

Det borde ju komma in födande kvinnor som åkt in vääääldigt akut och utan papper tillgängliga. Det borde inte vara någon fara tycker jag! Står det inte i journalen?
    När jag födde sist bad de mig inte ta med annat än leg., eftersom de fått all annan info digitalt.

• Sessan4

Numera finns all info elektroniskt  i deras system, de slår bara på ditt personnummer så du kan vara lugn!
    Lycka till Flört

• sugercane

Enligt min barnmorska finns det inte elektroniskt hos förlossningen. Jag slarvade bort mina papper och hon beställde nya som kom efter 5 dgr.

Men ingen kommer ju neka dig i dörren om du kommer utan papper, men enligt min barnmorska så måste testerna då tas om inne på förlossningen.

Bor i Skåne.

• tikki masala
    Sessan4 skrev 2014-06-04 09:30:08 följande:
    Numera finns all info elektroniskt  i deras system, de slår bara på ditt personnummer så du kan vara lugn!
    Lycka till Flört
    Nej men det är just det att de inte skickar det elektroniskt till förlossningen. Själva journalen skickar de tydligen elektroniskt men blodgrupperingen och "smittopappret" skulle man ha med sig för det fanns inte med i journalen som de har antecknat under graviditeten. (Vilket jag inte förstår varför egentligen) 
    Det hade ju vart hur mycket smidigare som helst att inte behöva oroa sig för att ta med sig papper. 
    Jaja. Nu är det väl ändå sent att ordna något nytt så Klagar de så får de klaga Solig
  • Mia 80

Det är väl för att provlabben på VC inte är kopplade till den elektroniska journalen. Jag jobbar på sjukhus och kan se när labbet på sjukhuset har tagit prover men inte när VC har gjort det, då måste man ringa till den VC för att höra efter.
    Och smittopapprena är kanske något papper som du själv har skrivit under? Svårt att läsa in den i den elektroniska journalen.

Om de inte vet med säkerhet vilken blodgrupp du tillhör får du 0-blod, annars kan de ge det blod du har tex A+. Vilket säkerställer att det finns tillräckligt med 0-blod till de som man inte vet vilken blodgrupp de tillhör, trafikolyckor etc.

Så kan du inte gå till din VC och få en ny kopia?

• Tuvali

Dem tar bara ett nytt blodprov vid behov, inget du behöver tänka på...

• tikki masala

Jag tog proverna på mödravårdscentralen. Men de har inga kopior Jag vet inte varför? Smittopappret har jag inte skrivit under utan det var som sagt, Provsvar så man inte hade HIV eller Hepatit o sånt vad jag fatta det som. 
    Jag vet iallafall att min blodgrupp börjar på A Om jag kommer ihåg rätt så var det nåt i stil med Arhd+ Om det ens finns en sån blodgruppering?

• sommarbarn88

Tat lugnt. Blodgruppering finns i din journal. Annars kan man bara ringa blodcentralen å uppge ditt personnummer som vårdpersonal. Så ingen fara :)

• sommarbarn88

Dessutom kommer blodsmitta upp som en liten varningsruta när din journal öppnas. Å den öppna alltid på förlossningen

• tikki masala

Men varför sa BM att jag måste ha med mig de papprena då? Att det inte finns med i den elektroniska journalen? 

• Dr to be

Blodgrupperingstest är bara giltiga en viss tid. Bara för att det står tex blodgrupp A i journalen så betyder det inte att de litar på det om de uppgifterna är "för gamla". De kommer att ta om Blodgrupperingstestet på fl om du inte har papperna med dig. Lycka till:)

• tikki masala

Hittade alla papper liggandes i en mapp mitt framför mig. Hur kunde jag bara missa allt så många ggr jag kollade om och om igen. Får skylla på mina hormoner Skäms Så nu behöver jag inte oroa mig för det eftersom bebis inte kommit än.

Svar på tråden Slarvat bort blodgrupperingen vad händer då?