• MedlemFV

Vart man kan ta ut all sin journal?

Jag vill läsa vad som står i min journal. Vad psykologer skrivit om mig, lärare som skickat mig till BUP, vad har de skickat för meddelande? Från psykolog till polisens journal om mig. Så det är inte bara psykiatrikerns och läkarens journal jag vill åt. Utan jag vill åt all. Jag har ett papper där min förra lärare i lågstadiet skrivit om mig. Ho. Skrev om vad hon tyckte om mig som person och min sociala situation o.s.v. Det var rätt intressant. Och nu när man är tjugo år så måste det ha skrivits en hel del som andra lärare skrivit om mig, samt psykolog, läkare, psykiatriker, polis/jurist. Och så vidare. Detta skulle jag nog må bra över. Och så dåligt som jag mår just nu, så skulle det nog vara härligt att få detta. Känns som en liten fin positiv bekräftelse. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vart man kan ta ut all sin journal?
  • Birgitta02

Du bör kontakta BUP. Och eftersom det är en psykiatrijournal kanske du inte får ut den alls. Man brukar få läsa den tillsammans med läkare. Men det finns massor med undantag. Jag tycker du skall ringa BUP och ta reda på hur du skall få kopior på journalen. Vad gäller journalkopior kostar de mellan 1-4 kr per kopia beroende på landsting.

Vad gäller journaler så hanteras utlämning av dessa till patienter ganska försiktigt. Man vill se att det inte är till men för patienten. Därför kan det ta ett tag innan du får läsa din journal. Jag vet att dessa regler har luckrats upp en hel del så min info är inte helt up to date. Men ring BUP och hör dig för.

Svar på tråden Vart man kan ta ut all sin journal?