• Vilsen student

Sjukskriven och pluggar

Hej Jag läser på universitetet och är just nu sjukskriven för att jag har gått in i väggen. Nu undrar jag om jag under sjukskrivningen har rätt att läsa och gå upp och skriva en tenta få jag egentligen har studieuppehåll för att läsa upp för tenterna? Sedan undrar jag om FK har rätt att gå in i skolans poängsystem o se om det har kommit in några poäng? Kan jag var sjukskriven 50 % och ha csn 50% för att skriva tentorna? Om jag blir återbetalnings skyldig för all sjukpenning jag fått? Har just nu ett vikariat som går ut den 20 juni därefter är jag tjänstledig från mitt ordinarie jobb, vilken årsinkomst ska jag räkna för min sjukpenning då? Det borde ju vara mitt ordinarie jobb. Hälsningar undrande student

• Svar på tråden Sjukskriven och pluggar
  • Försäkringskassan

Hej På den här sidan kan vi bara ge generella svar angående sjukförsäkringen. Har du frågor om vad som gäller just dig kan du kontakta vårt kundcenter på 0771 524 524 eller din handläggare om du har ett pågående ärende. Kundcenter har öppet: Måndag-fredag 8-21 Lördag 8-15 Söndag 15-21 Generellt gäller Om du studerar och blir så sjuk att du inte kan studera alls kan du behålla ditt studiemedel. För att behålla ditt studiemedel när du är sjuk ska du: Göra en sjukanmälan redan första sjukdagen. Efter ett par dagar får du en blankett hemskickad. Skicka in blanketten till Försäkringskassan Om du är sjuk i mer än två veckor ska du också skicka in ett läkarintyg i original till Försäkringskassan. Du som arbetar samtidigt som du studerar och blir sjuk kan få sjukpenning. För att du ska ha rätt till sjukpenning måste du tjäna minst 10 700 kronor om året. Hälsningar Elisabeth, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven och pluggar