• Anonym (TS)

    kan inte ansöka fp

    Hej!


     


    Jag har skickat in moderskapsintyget och anmält om fp som fortfarande handläggs tyckte jag hon sa då jag var och frågade. Va nämligen in till försäkringskassan igår och fick besked att jag ändå ska kunna logga in och ansöka om fp även om barnet inte är fött och att det handläggs. Men när jag loggar in och fyllt i de dagar jag vill ansöka om och klickar "gå vidare" så står det ungefär "du kan inte kan ansöka då barnet inte finns registrerat hos försäkringskassan". Jag är beräknad den 13/6 så barnet har ju inte något personnummer än.


    Ha det blivit något fel? saknar uppgifter? hur går jag till väga?


     


    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden kan inte ansöka fp
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du har skickat in ditt moderskapsintyg men inte kan ansöka om ersättning via nätet behöver du ringa in till Kundcenter på telefon 0771-524 524 så får en handläggare gå in och göra en manuell registrering av ditt intyg. Vi har nämligen märkt att vissa moderskapsintyg inte blivit rätt registrerade när det scannats in. Så snart du lagt på samtalet med handläggare kan du göra ansökan.


     


    Hälsningar


    Agda, handläggare

Svar på tråden kan inte ansöka fp