• Mellanmjölkens land

    När lär sig barn höger och vänster?

    Jag lärde mig höger-vänster sent, tror jag var runt 8 innan jag fick ordning på det ordentligt. Vår dotter fyllde 3 för 1,5 mån sen och när jag berättade vad som var höger och vad som var vänster snappade hon upp det direkt. Lite enklare blir det väl av att hon just nu har en gipsad högerarm så hon vet att gipssidan är höger men även innan svarade hon rätt i 80-90% av fallen (utan att vi egentligen tränat och bara 1-2v efter att jag nämnde det första gången)

    För mig är det jättetidigt eftersom jag var så sen som barn men jag vet ju att de flesta andra barn var tidigare än vad jag var. Så nu undrar jag när barn brukar lära sig höger-vänster

  • Svar på tråden När lär sig barn höger och vänster?
  • Aspie

    Jag lärde mig det innan jag började vid lekis i alla fall. Min syster är 24 år och kan det inte än idag...

  • fluu

    Jag tror att jag lärde mig när jag var runt sex år. Jag använde knepet att tänka på vem av mamma och pappa som satt på vilken sida i bilen. Använder det knepet fortfarande om jag känner mig trögtänkt ibland ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mellanmjölkens land
    PrinsessanLeia skrev 2014-06-04 20:00:28 följande:
    När de har bejov av att lära sig det
    Jag hade behov långt tidigare än 8 år men inte fastnade det för det... Mitt knep var att jag visste att jag var starkare i högerarmen så jag spände armarna. Händer fortfarande att jag använder mig av det knepet
  • IsDimma

    Rent automatiskt kan jag det fortfarande inte jag får tänka efter först och det blir många gånger fel ändå. Kör mycket med uttrycket "nej, det andra höger"

  • PrinsessanLeia

    Jag har själv inte stenkoll på höger och vänster och måste tänka någon sekund, min sjuåring är betydligt bättre på det än jag

  • cloudberry79

    En del av befolkningen kan inte lära sig höger och vänster automatiskt, det har med spatial förmåga att göra. Det varierar oerhört mycket mellan barn hur hög spatial förmåga de har, så det finns inget rätt svar på frågan. En del kan det tidigt, en del lär sig mycket senare  och en del lär sig aldrig (om vi alltså talar automatiserad förmåga)


    Just NO.
  • viseversa

    Min 7åring kunde det vid tre år också. Hon har väldigt lätt för just höger och vänster och hat också ett extremt bra lokalsinne. Däremot har hon väldigt svårt för andra saker som 7åringar "ska" kunna.

  • Natulcien

    Det där är ju väldigt individuellt. Jag kan inte höger och vänster själv. Skrattande Jag måste snabbt skriva mitt  namn i luften för att komma fram till vilken hand jag skriver med = höger.
    Men vår son som är 3,5 år kan höger och vänster sen nåt halvår tillbaka.

  • Ja82

    Min 2-åring har full koll på höger och vänster. Inget vi har tränat på hemma han har lärt sig det på förskolan.

  • Ellie
    cloudberry79 skrev 2014-06-04 20:47:53 följande:
    En del av befolkningen kan inte lära sig höger och vänster automatiskt, det har med spatial förmåga att göra. Det varierar oerhört mycket mellan barn hur hög spatial förmåga de har, så det finns inget rätt svar på frågan. En del kan det tidigt, en del lär sig mycket senare  och en del lär sig aldrig (om vi alltså talar automatiserad förmåga)
    Intressant. Jag tillhör också dem som måste tänka efter en extra gång, och ofta säger "nej, det andra höger". Jag är också urdålig på tex Rubiks kub och liknande 3D-uppgifter. Hänger säkert ihop då :)
    Har inte ens försökt lära 2-åringen höger och vänster eftersom jag ser det som "såpass svårt", men skall nog testa nu efter att ha läst denna tråd.
  • Aspie

    Ett tips för de som verkligen har svårt för att skilja på höger eller vänster så kan man tänka vänster - vandrahöger - hjul. Jag förstår om det kan låta långsökt för vissa, men det är ett hjälpmedel för min syster ibland. Hon vet på vilken sida av vägen man promenerar och på vilken man cyklar/kör, men hon kan inte sätta namnen på dem. Ibland när det brister för henne så får hon kolla på sin handled där hon har tatuerat in en dödskalle med en spricka som ser ut som ett H på högerhanden...

Svar på tråden När lär sig barn höger och vänster?