• jesgyl

Hjälp om samboavtal uppskattas!

Hej,

Jag har köpt en lägenhet i Stockholm som jag och min pojkvän kommer att bo i tillsammans. Han har gått med på att dela lika på alla kostnader avgift, ränta, el, försäkring etc. (knappt 2500kr/mån var) men jag undrar då om jag på nått sätt måste skriva in i samboavtalet att han har gått med på att betala halva räntan som en del av "hyran" för att få bo i bostaden? För det är ju inga pengar han kan komma och kräva tillbaka vid ev. separation. Vad ska stå med i samboavtalet egentligen? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp om samboavtal uppskattas!
  • sportpappa

Har du köpt lägenheten för att ni gemensamt ska bo där? I så fall delar ni den vid en separation. Om ni inte vill det så måste det stå i samboavtalet.
    Ni behöver inte skriva in något om räntor. Han betalar en hyra som baserar sig på den aktuella räntan.

• Erki

Jag rekommenderar att ni är övertydliga så det aldrig blir några frågetecken. Skriv in att räntan räknas som hyra och inte ingår vid ev separation.

• Stokke

Köpt bostad för gemensamt bruk.
    Rekommenderar att en jurist skriver ett samboavtal. För om ni separerar så har sambon rätt till halva värdet även om du har köpt den själv (förutsatt att ni var sambor vid köpet och att det är för gemensamt bruk).

• Noname00
    Stokke skrev 2014-06-06 15:47:04 följande:
    Köpt bostad för gemensamt bruk.
    Rekommenderar att en jurist skriver ett samboavtal. För om ni separerar så har sambon rätt till halva värdet även om du har köpt den själv (förutsatt att ni var sambor vid köpet och att det är för gemensamt bruk).
    Det behövs ingen jurist för det, man kan skriva det själv .
    Synd bara att man måste skriva ett sådant för att skyda sin egendom och inte kan gå på ursprungliga avtal, dvs den som står på köpkontraktet.

Sambolagen är som skapt för den som vill stjäla av någon annan bara för att man kan.
  • Noname00

Jag hade också skrivit in räntan om den ene nu ska betala halva räntan.

• sportpappa
    Noname00 skrev 2014-06-08 16:04:35 följande:
    Synd bara att man måste skriva ett sådant för att skyda sin egendom och inte kan gå på ursprungliga avtal, dvs den som står på köpkontraktet.

Sambolagen är som skapt för den som vill stjäla av någon annan bara för att man kan.
    Jag tycker inte att sambolagen är konstig alls. Eftersom ni införskaffat det för gemensamt bruk så är det inte din privata egendom. Om du införskaffar något endast för privat bruk så är det din privata egendom.
    Om ni skaffar något för gemensamt bruk se då till att båda parter betalar sin del.

Det är endast bostad och bohag som berörs av sambolagen, dvs. det som har med själva samboendet att göra.
  • Noname00
    sportpappa skrev 2014-06-08 16:51:15 följande:
    Jag tycker inte att sambolagen är konstig alls. Eftersom ni införskaffat det för gemensamt bruk så är det inte din privata egendom. Om du införskaffar något endast för privat bruk så är det din privata egendom.
    Om ni skaffar något för gemensamt bruk se då till att båda parter betalar sin del.

Det är endast bostad och bohag som berörs av sambolagen, dvs. det som har med själva samboendet att göra.
    Du tycker inte det är konstigt att du gör en investering, satsar kapital, tar lån och skuldsätter dig och betalar allt själv.
    Kanske för att du vill göra en investering för att du enbart vill det eller den andre kanske inte har råd.
    bara för att man hade någon skulle flytta med in.

Du tycker det är bra med ett system där den som flyttade in har rätt till halva värdet på DIN investering som kanske tom ökat i värde så du går miste om din investering, kanske om drar på dig skulder.
    Hur kan man tycka ett sådant system är bra?

Din bil får hon inte, eftersom den inte ingår men varför inte den köptes ju för att ni båda skulle ha något att åka i, och då ska den också delas.
    Varför har vi det inte så det är väl bra då tvingas du ju sälja den trots att du äger bilen och stått för alla kostnader enbart för att den köptes in för att åka i gemensamt.

Vill man dela allt så kan man ju gifta sig så är det bara splitta allt rakt av oavsett vem som står på pappret.

Varför ska vi ha ett system som gynnar den girige som inte var med från början?

Sambolagen är en kvarleva från hyresrätten och där passar den bättre.
  • sportpappa
    Noname00 skrev 2014-06-08 19:08:09 följande:
    Du tycker inte det är konstigt att du gör en investering, satsar kapital, tar lån och skuldsätter dig och betalar allt själv.
    Kanske för att du vill göra en investering för att du enbart vill det eller den andre kanske inte har råd.
    bara för att man hade någon skulle flytta med in.

Du tycker det är bra med ett system där den som flyttade in har rätt till halva värdet på DIN investering som kanske tom ökat i värde så du går miste om din investering, kanske om drar på dig skulder.
    Hur kan man tycka ett sådant system är bra?
    Om någon flyttar in i min lägenhet så har hon inte rätt till halva lägenheten eftersom den inte var införskaffad för gemensamt bruk.
    Om jag vill ha lägenheten helt själv även om vi införskaffar den för gemensamt bruk så skriver vi ett samboavtal.
    På dig låter det som att det är jätteavancerat, men det är inte svårare än så.

Jag tror att de fall du pratar om är ganska sällsynta. Än mer sällsynt är det att någon gör så och inte gör det enkla att skriva ett samboavtal som tar 5 minuter att skriva.
  • Noname00
    sportpappa skrev 2014-06-08 21:34:39 följande:
    Om någon flyttar in i min lägenhet så har hon inte rätt till halva lägenheten eftersom den inte var införskaffad för gemensamt bruk.
    Om jag vill ha lägenheten helt själv även om vi införskaffar den för gemensamt bruk så skriver vi ett samboavtal.
    På dig låter det som att det är jätteavancerat, men det är inte svårare än så.

Jag tror att de fall du pratar om är ganska sällsynta. Än mer sällsynt är det att någon gör så och inte gör det enkla att skriva ett samboavtal som tar 5 minuter att skriva.
    Det är tyvärr inte så ovanligt som du tror eftersom vi lever i en värld där folk är giriga och skulle inte tveka att ta åt sig bara för att dom kan oavsett om de sätter någon i en situation.

Men varför ska det behöva skrivas en separat avtal när det redan finns kontrakt på ägare , det är ju mycket bättre att ha det omvänt , ska det ingå i en delning så får man skriva det separat mycket bättre att ha det så så slipper man konflikter.
    Då kan man köpa en bostad för att båda ska bo där men som enskild egendom och investering.
    Så funkar det i affärsvärlden, äger man företag så står man med på kontraktet annars  ägen man ingenting.

Varför inte bara gå på kontraktet ? mycket enklare än att skriva separata avtal.
Svar på tråden Hjälp om samboavtal uppskattas!