• Anonym (Jag)

Lön?

Jag har ställt denna fråga förut, men gör det igen.

Jag vill bara höra om någon här kan ge mig ett råd vad är acceptabelt att ta ut i lön i detta.

Bokföring,momsen,betalar räkningar, betalar ut lön mm. Det är ett mindre företag som min man driver.

Om man lämnar in det till ett revisionsbolag, vad får man betala till dem?

Tack i förhand

• Svar på tråden Lön?
  • Anonym (olika)

Det handlar ju mycket om hur många verifikat det handlar om. Och revisorerna tar olika mycket betalt. Ska revisorn göra ALLT?

Och vad gäller lön så handlar det också om ifall man kan sköta det på 25% av 8-timmarsdag, halvtid eller heltid. Ponera att du i normala fall skulle ta 30 000 för ett heltidsjobb med de uppgifterna, så innebär det en lön på 176 kr i timmen brutto (före skatt alltså).

• Anonym (Jag)
    Anonym (olika) skrev 2014-06-05 11:24:14 följande:
    Det handlar ju mycket om hur många verifikat det handlar om. Och revisorerna tar olika mycket betalt. Ska revisorn göra ALLT?

Och vad gäller lön så handlar det också om ifall man kan sköta det på 25% av 8-timmarsdag, halvtid eller heltid. Ponera att du i normala fall skulle ta 30 000 för ett heltidsjobb med de uppgifterna, så innebär det en lön på 176 kr i timmen brutto (före skatt alltså).

Verifikaten ligger på i snitt 65 st  i månaden.
    5000 kr brutto i månaden låter det rimligt att ta  ut?
  • Anonym (olika)
    Anonym (Jag) skrev 2014-06-05 13:16:19 följande:

Det kan inte jag eller nån annan avgöra. Det beror på lönsamheten på firman, omsättning och allt annat. Man kan ju inte dränera firman ekonomiskt. Tycker du skall ta råd av en ekonom som kan se över ert bokslut.
  • ensam1
    Anonym (Jag) skrev 2014-06-05 13:16:19 följande:

Lön är ju avhängigt av kompetens. Klarar du själv av alla dessa uppgifter utan att behöva fråga revisorn? Kan du göra bokslutet och årsredovisningen?. Om du jobbat åt ett annat företag hade du haft titel som kontorist med löpande bokföring eller ekonom med vissa kontorsuppgifter?

Är det ett AB eller en enskild firma som din man har? När jag hade egen byrå så hade jag debiterat din man 2700 kr i månaden för det jobbet du beskriver, räknar med att det tar 6 timmar i månaden. Med en bruttolön för dig på 5000 blir kostnaden 6600 men om företaget har råd så varför inte, mellanskillnaden mellan kostaden för en byrå och kostnaden för dig är ju skattepengar som går till välfärden så det är ju bra och sedan får du ut lika mycket som en redovisningsbyrå fakturerat.

Är det en enskild firma han har så blir det lite knepigare med att avlöna dig, då kan du inte bara gå på vad som känns rimligt för dig
  • röda rosen
    ensam1 skrev 2014-06-05 14:17:11 följande:

Lön är ju avhängigt av kompetens. Klarar du själv av alla dessa uppgifter utan att behöva fråga revisorn? Kan du göra bokslutet och årsredovisningen?. Om du jobbat åt ett annat företag hade du haft titel som kontorist med löpande bokföring eller ekonom med vissa kontorsuppgifter?

Är det ett AB eller en enskild firma som din man har? När jag hade egen byrå så hade jag debiterat din man 2700 kr i månaden för det jobbet du beskriver, räknar med att det tar 6 timmar i månaden. Med en bruttolön för dig på 5000 blir kostnaden 6600 men om företaget har råd så varför inte, mellanskillnaden mellan kostaden för en byrå och kostnaden för dig är ju skattepengar som går till välfärden så det är ju bra och sedan får du ut lika mycket som en redovisningsbyrå fakturerat.

Är det en enskild firma han har så blir det lite knepigare med att avlöna dig, då kan du inte bara gå på vad som känns rimligt för dig
  • Anonym (Jag)

Tack för era svar.

Det är ett AB.

Jag undrar varför det blir knepigare att avlöna när det är en enskild firma

2700 kr i mån är det brutto du pratar om då?

• ensam1
    Anonym (Jag) skrev 2014-06-05 14:41:49 följande:
    Tack för era svar.

Det är ett AB.

Jag undrar varför det blir knepigare att avlöna när det är en enskild firma

2700 kr i mån är det brutto du pratar om då?

Vad menar du om 2700 är brutto? Det var summan jag angav som jag hade fakturerat från mitt företag, en fakturasumma kan ju liksom aldrig vara netto eller brutto.

Den summan ska ju både räcka till att avlöna någon samtidigt som det ska bli pengar över till att betala hyra, maskiner, dataprogram, kontorsmaterial och alla andra kostnader man som företag har. Bruttolönen för den som gjort uppdraget hade väl legat på 1100 ungefär.

Hade jag nu varit elak så hade jag sagt att om du har den kompetensen att du ska ha avlönas som en ekonom så hade du vetat skillnaden mellan att avlöna en anhörig i ett AB och i en enskild firma. Nu ska jag inte vara elak utan bara säga att i en enskild firma är kravet 100% på att lönen ska vara marknadsmässig, får du högre lön än så ska det beskattas hos din man. Det betraktas då inte som en verklig lön utan en värdeöverföring för att minska hans skatt. Sedan är det skillnad på om du är medhjälpande maka eller inte, dvs om du deltar i själva verksamheten eller ej. Lön kan nämligen inte batalas till partner från en enskild firma utan det blir så att en den av firmans resultat förs över på ex dig och då är det viktigt att den delen verkligen motsvarar vad du presterat.
Svar på tråden Lön?