Hur ska vi göra för att få vår son att prova ny mat?
Har en son på 3½ år som inte vill prova ny mat. Det ska vara samma sorts mat hela tiden. Försöker att få honom att prova ny mat men han vill inte. Vill inte ens smaka och gör han det spottar han ut maten och säger att den är äcklig innan han ens hinner känna smaken. Serverar vi nått han inte gillar äter han inget alls. Vill inte hatt måltiderna ska bli nått negativt och vill egentligen inte stressa/pressa honom men det är svårt att veta var gränsen går. Det som går bra att äta är nuggets, fiskpinnar, köttbullar, korv, ris, pasta. Är ju tyvärr inte den nyttigaste maten och inget jag vill servera för ofta. Det går inte med kycklingfilé eller grillad kyckling, inte fläskfilé, karré eller oxkött inte lax, spätta eller makrill övh. Grönsaker och frukt äter han bra av så det är jag inte orolig för men just protein och omega3 från fisk. Till frukost på mackan ska det bara vara smör, kaviar eller leverpastej. Ingen skinka, korv, ost eller liknande. Yoghurt eller fil fungerar bara med färskfrukt i. Ingen mussli eller fullkornsflingor. Ska det vara gröt går det bara bra med söt risgrynsgröt med sylt. Inge jag vill att han ska äta för ofta. Till detta hör att han är väldigt liten för sin ålder så jag känner en viss stress att få i honom mat. Som det är nu är det lättast att få i honom mat om vi sitter vid matbordet i vardagsrummet och låter tvn vara igång samtidigt, dock tar det väldigt lång tid för honom att äta upp. Typ 1 timme. Tar även väldigt lång tid innan han vill ha frukost på morronen minst 2 timmar för att få i honom nått mer än 2 tuggor macka eller nån sked gröt Senast vi var till BVC låg han under kurvan men inte så "mycket" att det var konstigt. Ska tillbaka till BVC i oktober och ska då ta upp detta igen.
Någon som har varit med om liknande?
Någons som har nått förslag?