• Yonndax

Hur ska vi göra för att få vår son att prova ny mat?

Har en son på 3½ år som inte vill prova ny mat. Det ska vara samma sorts mat hela tiden. Försöker att få honom att prova ny mat men han vill inte. Vill inte ens smaka och gör han det spottar han ut maten och säger att den är äcklig innan han ens hinner känna smaken. Serverar vi nått han inte gillar äter han inget alls. Vill inte hatt måltiderna ska bli nått negativt och vill egentligen inte stressa/pressa honom men det är svårt att veta var gränsen går. Det som går bra att äta är nuggets, fiskpinnar, köttbullar, korv, ris, pasta. Är ju tyvärr inte den nyttigaste maten och inget jag vill servera för ofta. Det går inte med kycklingfilé eller grillad kyckling, inte fläskfilé, karré eller oxkött inte lax, spätta eller makrill övh. Grönsaker och frukt äter han bra av så det är jag inte orolig för men just protein och omega3 från fisk. Till frukost på mackan ska det bara vara smör, kaviar eller leverpastej. Ingen skinka, korv, ost eller liknande. Yoghurt eller fil fungerar bara med färskfrukt i. Ingen mussli eller fullkornsflingor. Ska det vara gröt går det bara bra med söt risgrynsgröt med sylt. Inge jag vill att han ska äta för ofta. Till detta hör att han är väldigt liten för sin ålder så jag känner en viss stress att få i honom mat. Som det är nu är det lättast att få i honom mat om vi sitter vid matbordet i vardagsrummet och låter tvn vara igång samtidigt, dock tar det väldigt lång tid för honom att äta upp. Typ 1 timme. Tar även väldigt lång tid innan han vill ha frukost på morronen minst 2 timmar för att få i honom nått mer än 2 tuggor macka eller nån sked gröt Senast vi var till BVC låg han under kurvan men inte så "mycket" att det var konstigt. Ska tillbaka till BVC i oktober och ska då ta upp detta igen.

Någon som har varit med om liknande? 
    Någons som har nått förslag?

• Svar på tråden Hur ska vi göra för att få vår son att prova ny mat?
  • bf2014

Min kille på 6 år har alltid varit liten i maten. Han äter som din son.. Typ pannkakor, fiskpinnar, pasta, köttbullar... Har fått rådet att låta honom äta det han gillar tills han tröttnar och förhoppningsvis får andra favoriter. Äter din son på dagis?

• Yonndax

De säger att han äter bra på dagis men det är samma sak där med att prova ny mat.

• Birgitta02

Så länge han äter frukt och grönsaker är väl allt bra? Tycker han äter helt okey.

• Yonndax
    Så länge han äter frukt och grönsaker är väl allt bra? Tycker han äter helt okey.

Även om han nu skulle föredra att vara vegetarian så måste han få i sig protein och omega3
    Finns inte så mycket nyttigt i processad mat som korv, nuggets och fiskpinnar. Inte Omega 3 heller för den delen. Hur ska vi få i honom det om han inte vill äta linser, ärtor och annat vegetariskt för proteinet. Och omega3 finns visserligen i växtriket men inte i den utsträckning att han inte måste äta väldigt stora mängder av det. Kan man börja med kosttillskott redan på en 3½ åring?
  • Litet My

Tycker han äter helt okej ändå. Jag åt bara 3 maträtter i den åldern, som vuxen äter jag det mesta.

• Litet My

Skulle han gilla om du gjorde egna fiskpinnar och egen Nuggets? Då blir det lite nyttigare, kanske kan han vara med och hjälpa till?

• mammalovis

Låt honom vara med och hjälpa till i köket. Det man lagat själv blir ju mer spännande att äta. Sedan handlar det väl om att fortsätta erbjuda honom det han ratat tidigare och inte alltid ha ett barnvänligt alternativ för det är så synd om honom. Ni ska ju inte behöva begränsa er kost till barnmat med lite nyttigheter, utan kunna äta som en normal familj med varierad meny. Vi äter köttgrytor, grillat, soppa och annat som dottern inte är så förtjust i och hon får gilla läget och försöka vänja sig genom att smaka.

Enligt dietisten skulle barnet inte behöva sitta mer än 30 minuter vid bordet. Tro sjuttan det tar tid om han får se på tv samtidigt. Tv borde väl snarare kunna vara en belöning om han ätit bra. Då är det väl bättre att ni erbjuder ett nyttigt mellanmål några timmar senare. Leverpastejsmörgås eller ägg- och kaviarsmörgås med någon frukt och ett glas mjölk är ju vettigt.

• Yonndax

Tack för tipsen. Ja han gillar att hjälpa till i köket men inte mer intresserad av maten sen ändå tyvärr. Vi äter inte alltid mat han gillar utan försöker variera oss. Men jag blir orolig att han inte får i sig nog när vi inte äter mat han gillar och har på sin höjd äter lite gurka och några morotsbitar. Han har ju inte så mycket att ta av kroppsligt. Skulle han vara sjuk och inte äta "ordentligt" på 2 dagar kan vi räka var enda revben och magen är insjunken och platt. Kanske bara jag som är nojig. Det brukar ju sägas att barn inte svälter sig själv medvetet. Om han inte får titta på tv när han äter, äter han ännu mindre. Han leker med maten, sitter och snacka, sjunger och låtsas att händerna är bilar eller flygplan. Vi fick tipset om tv av BVC men ska ta upp det igen nästa gång vi ska dit.

• mammalovis

Nu vet jag ju att min dotter på 3,5 år äter bra, om inte annat på förskolan, men hon har också perioder då hon pratar och leker och gör allting annat än äter. Hon har knappt börjat när övriga familjen 2 vuxna och en 1-åring är klara. Då har vi ställt klockan på 5 minuter hon får på sig att äta upp. Då äntligen brukar hon komma igång och skulle hon inte vara klar efter 5 minuter får hon självklart äta upp. Detta är med mat vi vet att hon gillar. Är det soppa brukar hon vilja ha smörgåsen, men inte så mycket mer, men då påtalar vi att hon får vara hungrig senare. Ibland får hon en extra frukt eller smörgås, då det känns ogint att låta henne lägga sig hungrig.

Sedan försöker jag ge henne extra uppmärksamhet vid andra tillfällen för det brukar förebygga det här slöarbeteendet. Om barnet är inne i den sk trotsåldern, så är det ju bara matintag, sömn och utgifterna på toaletten som barnet kan styra. Så fundera på om ni för kamper på andra håll som nu hamnat på matbordet? Beröm allt positivt beteende.

Är han liten i maten även om han får det han skulle älska? Har han aldrig gillat kött eller är det en period nu?

Vad händer om ni låter honom göra en egen matsedel, vad blir det då?

Har hans matrytm ändrats under uppväxten?

• YokohamaNr2
    Litet My skrev 2014-06-05 14:31:55 följande:
    Skulle han gilla om du gjorde egna fiskpinnar och egen Nuggets? Då blir det lite nyttigare, kanske kan han vara med och hjälpa till?
    Bra tips, det har jag gjort till mina och det går hem. Brukar även göra med lax så pinnarna känns lite nyttigare

Häromdagen gjorde jag snitzlar med benfri kotlett, det gick också ner, mina verkar tycka att allt ska paneras
  • Veritaslux

Slappna av! De flesta barn i den åldern äter dåligt och det är helt normalt. Det är också normalt att barnen smalnar av (nej, barn ska inte ha "hull" i den åldern). Min dotter har alltid ätit dåligt, men hon är hur frisk som helst. Mitt tips är att bara släppa det. Serverade det han gillar och tjata aldrig. Erbjud inte ens, utan ni kan duka fram annat, så får han be om det i så fall. Men visst, prova att låta honom vara med. I affären kan ni ju se om han tycker det är kul att välja, men visas minsta motstånd - släpp det!

• Yonndax

Tack =) Ska prova att göra egna nuggets och fiskpinnar för att få det lite nyttigare. När han var runt året upp till 1½ åt han mycket större portioner än vad han gör idag och mer varierat. Vi har inte ändrat våra matvanor speciellt mycket sedan dess. Det blir mer att de följer årstiderna. Både jag och maken tycker om att laga mat så vi lagar så mycket vi kan själva och fryser in. Ska försöka sluta tjata och ge det en tid till och se hur det går. Ska på 4 års kontroll i oktober och ska fråga BVC om det då. Han är helt frisk, pigg och glad i övrigt så det går ingen nöd på honom iaf Glad Just nu sitter han och vräker i sig vattenmelon Skrattande

Svar på tråden Hur ska vi göra för att få vår son att prova ny mat?