• Victrix

    Lite råd gällande "krävande bebis"

    Jag har en lite mer "krävande" bebis på tre månader, som är i behov av mycket närhet (av främst mig men även pappan duger i de flesta fall förutom kvällarna). Han har haft kolik och har fortfarande bekymmer med sin mage. När vi varit iväg eller haft besök så är han betydligt mer skrikig och svår att söva, han blir ofta övertrött.

    Nu till min fråga, i och med att han har svårigheter att sortera intrycken på kvällen så håller vi oss mest hemma, detta efter inrådan från BVC också. Vi struntar i besök och lever väldigt "tråkigt" för vår egen del, men gör det vi tror är bäst för vår lille. Vi har dessutom honom mestadels i sjal och sele, mer än vad våra ryggar tål för det är bara där han kan sova någon längre stund på dagarna. På nätterna sover han i samma säng som oss.

    Vissa människor i vår närhet är lite "sura" för att det är på detta sätt och vill till exempel hålla honom mer, interagera mer med honom, vill att pappan ska ta med honom i vagnen och hälsa på. Eftersom vi vet hur han mår sedan så håller vi ju då antalet besök få och korta. Han har fått vara i de närmastes famnar några korta stunder. Ofta är han i sele/sjal när vi har besök för att mildra intrycken. Men allt som oftast så har vi som sagt inte besök och håller oss hemma i lugn och ro. 

    Vad tycker ni, gör vi fel? tar han skada av att vara mer hos andra? eller är det bättre att ta hans signaler på allvar och låta honom vara hos mig eller pappan men sedan att människor kan hälsa på honom lugnt när han sitter hos mig eller pappan? På så sätt får han tryggheten men ändå att folk får hälsa. Eller är det bäst att bara ha honom i selen och att ingen får hälsa på honom tills han mår bättre?

    Personligen förstår jag inte varför alla måste hålla bebisen när bebisen dessutom mår dåligt av det, känns lite fel att bortprioritera bebisen. Men samtidigt som jag absolut sätter min sons välmående först vill jag inte stöta mig med släkt. 

    Dessutom, är det någon mer som har erfarenhet av en "krävande bebis" och hur har ni gjort i så fall? tips?

  • Svar på tråden Lite råd gällande "krävande bebis"
  • Lidola

    Jag tycker att ni gör helt rätt. Det är eran bebis det är vetat att när barn skickas runt i famnar hos familj och vänner då är det mycket ny lukt och intryck barnet utsätts för och såklart bakterier. Det behöver inte små bebisar och kan orsaka förvirring och överstimulering.

    Det är totalt egoistiskt av omgivning att säga att barnet måste hållas av andra. Det är bara för att de vill, inte för att de tänker på barnets bästa. Alla vill hålla bebisarna när dom är små och gulla med dom. Det är ni som bestämmer och det är  ni som vet hur han reagerar.

    Bebisar behöver inte integreras, speciellt när det är så små. De behöver vara nära mamma och pappa och känna trygghet, inte bli runtskickade för att underhålla släktingar. Jag vet mammor som har känt stor sorg efter att ha skickat sin nya bebis runt och när de fick barnet tillbaka i sin famn då luktade det inte som hennes barn längre.

    Ni är inte konstiga alls och gör precis det ni tycker känns rätt för er.

  • Victrix

    Skönt att höra från någon att vi gör "rätt", annars är människor duktiga på att kritisera och tycka att man är överdrivet försiktig (garanterat för att de tänker på sitt eget bästa främst och inte på bebisens). Inte för att vi kommer gå emot vad vi tror är bäst för vår son i alla fall, men det stärker lite att få höra att någon håller med för en gångs skull =).

  • Mellanmjölkens land

    Vi fick ungefär de kommentarerna med stora tjejen. Vi var så kinkiga, oflexibla etc. När vi hälsat på svärföräldrarna (de bor långt bort så vi åker dit sällan men då under en längre tid) har vi därför inte hållit stenhårt på vad vi vet funkar bäst. Av nån konstig anledning har de blivit mycket mer kompromissvilliga ju fler gånger de själva sett resultaten. Nu när hon är 3 och faktiskt klarar allt det där som de ville göra när hon var 5 mån, då har de lärt sig. (Kan det vara pga skrikbonanzan hon hade första kvällen?)

    Barn nummer två är inte lika känslig utan henne kan man ta med överallt och hon tittar leende på från sin sele

  • isolande

    Tycker ni gör helt rätt. Ert barn är nytt i världen och dessutom lite känsligt, han behöver er och bara er. Alla andra får vänta, tids nog är han redo för att vidga vyerna lite.

    Min svärmor var väldigt sådär att hon typ kidnappade min dotter så fort hon fick chansen. Hon gick iväg med henne, skulle hålla liiiiiite för länge innan hon fattade att ungen var hungrig och var tvungen att ammas. Sjukt jobbig. Så då körde vi just seletricket: Barnet satt i sele på någon av oss föräldrar när hon var med. Svårt att lirka bebisen obemärkt ur en sån Flört.

    Vissa människor fattar liksom inte att bebisar behöver enbart sina föräldrar.....

  • sextiotalist

    Säg som det är, att ni tycker också det är tråkigt att ni inte kan vara med på samma sätt, men ni har blivit begåvat med ett barn som är mer känslig för intryck än vad många andra barn är och då är det bara att gilla läget.
    Jag har en väninna vars andra barn var så. Lite tuffare eftersom syskonet inte alls hade samma förståelse, självklart, inför situationen

  • mylittleponny

    Du gör rätt utan tvekan. Ingen har någonsin hållt i mina bebisar förutom pappan och jag. Jag har alltid sagt att vill barnet sitta och vara hos dig då kommer hon krypa, kråla, gå, springa (6 mån till 1 år) till dig och sitta i din famn frivilligt och då kommer jag tycka det är helt okej. Jag förstår att släkt och vänner vill hålla men det är ju faktiskt inte bebisens vilja eller önskan.. Utan andras. Och mitt barn kommer före. Nu är mina flickor större men dom går bara upp i knät på släktingar dom vill sitta i knät på. Tex skulle aldrig tvinga dom att sitta hos någon.

  • mylittleponny

    Du gör rätt utan tvekan. Ingen har någonsin hållt i mina bebisar förutom pappan och jag. Jag har alltid sagt att vill barnet sitta och vara hos dig då kommer hon krypa, kråla, gå, springa (6 mån till 1 år) till dig och sitta i din famn frivilligt och då kommer jag tycka det är helt okej. Jag förstår att släkt och vänner vill hålla men det är ju faktiskt inte bebisens vilja eller önskan.. Utan andras. Och mitt barn kommer före. Nu är mina flickor större men dom går bara upp i knät på släktingar dom vill sitta i knät på. Tex skulle aldrig tvinga dom att sitta hos någon.

  • Victrix

    Tack för era svar :). När man försöker så gott man kan är det jobbigt när det inte finns så mycket förståelse :).

Svar på tråden Lite råd gällande "krävande bebis"