• Anonym (TS)

Att våga ta plats och vara sig själv på jobbet

Hej!

Jag är en väldigt framåt människa privat - älskar att argumentera och diskutera och har väldigt stor personlighet med allt som hör till. Svajigt humör. Ja, ni fattar.

Men! På arbetsplatser, eller egentligen i alla professionella sammanhang, är det som att jag försvinner helt. Jag vet liksom inte hur jag ska tona ner mig själv och de slutar bara med att jag hamnar i en roll där jag är supermesig, inte vågar säga vad jag tycker och lätt blir arbetsplatsens hackkyckling som inte alls kan stå upp för mig själv. Ni skulle bara veta hur jag egentligen är, tänker jag ofta, men jag bara fastnar.

Nu ska jag snart börja på en ny arbetsplats och jag vill inte falla i min ingen personlighet-roll igen. Nu har jag min chans att vara mig själv. Finns det någon som har några tankar eller tips, eller kanske varit likadan själv?

• Svar på tråden Att våga ta plats och vara sig själv på jobbet
  • Anonym (fantomen)

Du saknar pondus alltså. Är det det du menar?

• Anonym (TS)

Jag menar precis vad jag skrivit. Att jag saknar pondus i professionella är en del av problemet, men också att jag känner att jag inte kan vara mig själv.

• Anonym (fantomen)

Du ska inte vara dig själv fullt ut på en arbplats. Du delar med dig av det du vill av dig själv. Släpp ut en del av dig och behåll resten för dig själv. Arbkamrater behöver inte veta till 100% vem du egentligen är. Det är ett spel man måste spela. Tänk så och du är en bra bit på väg.

• Anonym (TS)

Det känns inte riktigt som att du förstår vad jag menar. Jag vill inte visa hela min personlighet utan bara dela med mig av en del av den, precis som du skriver. Men jag kan inte, låser mig och blir som en tyst mus utan personlighet. Det är det som är problemet.

• Anonym (fantomen)

Ja det är sant. Men det känns som om du bara vill höra en sak här. Vad kan det vara tro?

• Anonym (X)
    Anonym (TS) skrev 2014-06-06 14:42:09 följande:
    Det känns inte riktigt som att du förstår vad jag menar. Jag vill inte visa hela min personlighet utan bara dela med mig av en del av den, precis som du skriver. Men jag kan inte, låser mig och blir som en tyst mus utan personlighet. Det är det som är problemet.
    Är det inte ett problem i ditt privatliv om du tar jättemycket plats?

Anser du att du saknar några andra sociala färdigheter än att du antingen är alldeles för lite eller för mycket?
  • Anonym (TS)
    Anonym (fantomen) skrev 2014-06-06 15:20:03 följande:
    Ja det är sant. Men det känns som om du bara vill höra en sak här. Vad kan det vara tro?

Jag vet inte, men jag antar att du kommer upplysa mig.

Jag hade hoppats få tips och råd från människor som upplevt samma sak.
  • Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2014-06-06 15:23:22 följande:
    Är det inte ett problem i ditt privatliv om du tar jättemycket plats?

Anser du att du saknar några andra sociala färdigheter än att du antingen är alldeles för lite eller för mycket?

Jag har inte skrivit att jag tar jättemycket plats eller att jag är alldeles för mycket. Men nej, jag har inga problem mitt privatliv. Upplever inte heller att jag saknar sociala färdigheter, men jag har svårt att ta min privata peronlighet och "översätta" den till en professionell sådan. Som fantomen skrev, visa en del av mig men inte allt. Så jag visar inget.
  • Anonym (...)

Jag har typ samma problem. När det väl kommer till kritan och man ska argumentera eller stå upp för nånting, fast det är på ett vänligt sätt, vart ingen ens kommer att argumentera emot, så börjar jag nästan stamma. glömmer bort både argument och punkter... och att andas. vet inte varför, jag vill inte ha respons eller bli granskad. fast det bara är på skoj och inte ens personligt.

Men om jag ska tala högt för samma grupp men informera om nånting så är det absolut inga problem.

• Anonym (Betydelse?)

Har det någon betydelse om en kvinna inte har pondus på arbetsplatsen Eller livet i stort det går ju bra ändå

Svar på tråden Att våga ta plats och vara sig själv på jobbet